Inspekcija pēc Veselības ministrijas (VM) uzdevuma caurskatīja vairākus kilogramus preču pavadzīmju, lai noskaidrotu, cik lielas atlaides zāļu ražotāji dod lieltirgotājiem un kā tas ietekmē zāļu cenu aptiekā. Zāļu ražotāji iepriekš VM neoficiāli bija informējuši, ka tie krīzes apstākļos nevar nolaist cenas, jo lieltirgotāji pieprasa lielas atlaides. Publiski par pieprasītajām atlaidēm zāļu ražotāji runāt nevēlējās, baidoties no tirgotāju represijām.
Tirgotājus ierobežos
Saskaņā ar VM publiskoto informāciju pētījums neuzrāda, ka kāds lieltirgotājs būtu saņēmis lielākas atlaides no ražotājiem nekā konkurenti. Diena jau vairākkārt rakstījusi, ka neoficiāli zāļu ražotāji sūdzas par lieltirgotāja Recipe Plus agresīvo politiku, pieprasot atlaides. VM valsts sekretāra vietnieks Juris Bundulis pieļauj, ka šāda sajūta varēja rasties, jo Recipe Plus ir tirgus līderis. Firma iepērk lielākos zāļu apjomus, tādēļ arī pieprasītās atlaides ir lielākas. Bez Recipe Plus Veselības inspekcija arī analizēja lieltirgotāju Tamro, Magnum Medical un Oriola pavadzīmes, kas izrakstītas no šā gada sākuma.
Pētījums tomēr neatbild uz jautājumu, kā piešķirtā atlaide ietekmē zāļu cenu aptiekā. Pastāv aizdomas, ka aptiekās cenas nekrītas, un tas ir pretrunā ar likumu. Pašreizējā kārtība nosaka maksimālo uzcenojumu, ko lieltirgotājs var uzlikt zālēm. Ja tirgotājs saņem 30% atlaidi, bet aptiekā zāles tirgo par veco cenu, peļņas procents pārsniedz valsts atļauto uzcenojumu, kas ir vidēji 8%. Patlaban VM izskata iespējas, kā ierobežot šādu tirgotāju rīcību.
Farmācijas firmu pārstāvis Valdis Freidenfelds domā, ka likumā varētu atrunāt, no kādas summas rēķina uzcenojumu - deklarētās vai faktiskās, kas jau ir ar atlaidi. Viņš gan arī norāda uz šī risinājuma trūkumu. Nereti ražotāji dod tā sauktās apjoma atlaides par vairāku zāļu iepirkumu. Tādā gadījumā būs grūti noteikt, cik liela atlaide ir atsevišķām zālēm. Uz jautājumu, vai pašreizējā atlaižu sistēmā vispār nepieciešamas izmaiņas, V.Freidenfelds atbildēja izvairīgi: «Neviens no ražotājiem nav sajūsmā, ja viņa medikaments netiek izplatīts, ja nedod atlaides.» Pie šāda secinājuma V.Freidenfelds nonācis pēc dažu ražotāju izteikumiem par notiekošo farmācijas tirgū.
Papildus arī par reklāmu
Ražotāji ir neapmierināti ar lieltirgotāju prasītajām atlaidēm, jo tiem papildus vēl jāmaksā arī par tā sauktajiem mārketinga pakalpojumiem. Tos pārsvarā pieprasa aptieku ķēdes, kas lielākoties pieder pašiem lieltirgotājiem. Ar nebijušu ideju šovasar izcēlās ar Recipe Plus saistīta jaundibināta firma CoMed, kas piedāvāja maksāt gadā 8400 latu par «mārketinga pakalpojumiem», lai zāļu ražotāji pie konkrētiem ārstiem varētu reklamēt savus produktus. Ražotāju asociācijas maksu par piekļuvi ārstam uzskata par neētisku. Tai pašā laikā neoficiāli zināms, ka šādus līgumus jau parakstījušas vismaz piecas firmas.