Kompaktklases sedani ir visai nepateicīgs auto nozares segments. Vispirms jau tāpēc, ka Golf klases dzimtenē un kopumā no Norvēģijas līdz Spānijai tādus automobiļus nesaprot un dod priekšroku standarta hečbekam vai, ja tā ir Somija, universālim. Izņēmums ir vienīgi Volkswagen Jetta, kura izmēru un atšķirīgā dizaina dēļ norobežota no radniecīgā Golf ar izturīgu PR sētu.
Viss pārējais, sākot ar Opel Astra sedanu un beidzot ar Toyota Corolla, paredzēts Austrumeiropai un teritorijām ārpus Eiropas. Ķīna patlaban ir lielākais sedanu tirgus pasaulē pēc ASV, speciāli tam un vēl Krievijas tirgum pat tiek producēti kompaktklases sedani, kādus citur pasaulē nesastapt, piemēram, Peugeot 408. Jautājums tikai, ko šajā plašpatēriņa automobiļu tirgus placī meklē Audi?
Biznesa oža un drosme
Tie, kuri pieņēma lēmumu par A3 sedana laišanu pasaulē, aplaimoti vai nu ar varenu biznesa ožu, vai pamatīgu drosmi, vai abiem faktoriem. Ja, ieraugot modeļa foto, nodomājāt: «Ko viņi izdarījuši ar Audi A4?», bet pēc fakta sagremošanas prātojat: «Kam vajadzīgs A3 sedans, ja Audi jau ir A4?», varat sev ielikt desmitnieku par loģisko domāšanu.
Tomēr jaunpienācējs nav vienkārši parasts A3 ar bagāžnieku. Tas ir ne tikai garāks par piecdurvju A3 Sportback, bet arī apveltīts ar platāk novietotiem riteņiem, paplašinātām riteņu arkām un specifisku dizainu, kas neparedz virsbūves detaļu unifikāciju. Vienkāršāk sakot, sedana virsbūvei ir maz kopīga ar Sportback, tāpēc faktiski Audi A3 ar četrām durvīm nostājas starp saviem radagabaliem un Audi A4.
Ar saviem 4,46 metriem A3 sedans joprojām ir krietni īsāks (A4 ir 4,7 m), dzinēji tajā iebūvēti šķērsvirzienā, un to tilpums pat S3 versijā nepārsniedz divus litrus, turpretim A4 motoru plejāde sākas ar 1,8 l un RS versijā beidzas ar 4,2 litriem. Korporatīvā kultūra necietīs, un priekšniekam joprojām tiks lielāks Audi nekā apakšniekam.
Dārga apdare noder
Pirmais premium kategorijas kompaktklases sedans izdevies proporcionāls un izskatīgs. Tas ir par 920 eiro dārgāks un tātad prestižāks par A3 Sportback. Salons ir identisks citiem A3, un Audi noņemšanās ar dārgiem apdares materiāliem un horizontāli izstieptu paneļa arhitektūru beidzot nesusi augļus.
Turpretim gan 1. sērijas BMW, gan Mercedes A klase grēko ar lētāku plastmasu salona zemākajās vietās. Par A3 sedana izcelsmi un patiesajiem izmēriem atgādina vien vadītāja un blakussēdētāja regulārā sabakstīšanās ar elkoņiem. Aizmugurē vietas ir vairāk, nekā varētu domāt, jo 1,8 m garš pasažieris var ērti apsēsties aiz tikpat gara vadītāja.
Ņemot vērā īpatnējās A3 sedana proporcijas - bagāžnieks ir īss un uzrauts kā Donalda Daka aste -, bagāžas telpas ietilpība ir diezgan liela: 425 litri jeb četri rokas bagāžas čemodāni, virs kuriem vēl paliek diezgan daudz vietas.
Dzinēji atbilst statusam
Dzinēju izvēle ir analoģiska visiem uz Volkswagen MQB platformas ražotajiem modeļiem, izņemot 1,2 litru TSI, kas Audi A3 nepienākas «pēc statusa». Arī lētākais 1,4 litru TFSI dzinējs ar 122 zirgspēkiem pieejams tikai kopā ar S Tronic divsajūgu pārnesumkārbu, kamēr divi jaudīgākie benzīna dzinēji un divi dīzeļi «pārojas» ar manuālo kārbu.
1600 eiro dārgā S Tronic opcija ir visiem A3 sedana motoriem, bet abi lielākie (180 ZS TFSI un 150 ZS TDI) var dzīt automašīnu uz priekšu, izmantojot quattro visu riteņu piedziņu.
Audi A3 sedana testos Ungārijā AutoDiena izmēģināja modeli ar 2 litru TDI dzinēju un S Tronic pārnesumkārbu, kas maksā, sākot ar 27 655 eiro. Izmaiņas kopumā gan atstājušas nelielu iespaidu uz braukšanas gaitu. Sedans ir tikpat paklausīgs un savākts kā Sportback, tikai vēl klusāks, kā nekā salonā tagad ir mazāk logu.
Jāpiebilst, ka A3 sedanu ražos Audi rūpnīcā Ungārijā. Ražotnē, kurā agrāk tapa Audi TT un A3 Cabrio, investēti 900 miljoni eiro, padarot to par vienu no modernākajām četru riņķu spēkratu dzimšanas vietām.
Patērētājs, ne entuziasts
Audi acīmredzami ir lieli plāni attiecībā uz A3 sedanu. Savā cenu līmenī tam pašlaik nav tiešu konkurentu.
Turklāt jāņem vērā - mūsdienu auto lietotājs ir vairāk patērētājs nekā entuziasts, tāpēc viņam ir vienalga, kādā virzienā mašīnā iebūvēts motors, cik zirgspēku tam ir un kurus riteņus - priekšējos vai aizmugurējos - tas piedzen. Galvenais ir pazīstama marka, pienācīgs izskats un atbilstoši izmēri. Apmainot piektās durvis pret bagāžnieka vāku, Audi nomēzis klašu robežas un gatavs iedunkāt autonozares grandus, kuru pozīcijas līdz šim tika uzskatītas par nesatricināmām.