Sūdzību kļūst vairāk
Šī gada pirmajos astoņos mēnešos Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) saņēmis 126 sūdzības saistībā ar iepirkšanos internetā, kamēr visā pagājušajā gadā - tikai 47. Sūdzību iemesli ir laikā nepiegādātas vai vispār nesaņemtas preces, preču neatbilstība līguma noteikumiem, zema kvalitāte, instrukciju neesamība valsts valodā, problēmas pārrobežu pirkumos internetā, kā arī sarežģījumi, iepērkoties kolektīvās iepirkšanās portālos, izklāsta PTAC pārstāve Sanita Gertmane un norāda, ka nereti sūdzības liecina - cilvēkiem trūkst zināšanu un iemaņu, lai novērstu iespējamos riskus.
Latvijas iedzīvotāju skaits, kas vismaz reizi gadā iepērkas, izmantojot interneta vidi, pēdējos piecos gados strauji audzis un 2012. gada jūlijā sasniedzis 63% no visiem interneta lietotājiem, liecina SIA GemiusLatvia dati. Vidējais pircējs ir sieviete vecumā no 25 līdz 34 gadiem ar augstāko izglītību un atalgojumu no 126 līdz 300 latiem mēnesī. Uzņēmuma pārstāve Linda Egle uzsver svarīgu tendenci - lielai grupai interneta veikalu auditorijas nebūt nav ļoti liels atalgojums - un atgādina, ka «tas liecina - iepirkties internetā nav tikai turīgu cilvēku būšana».
Raksta pārdevējam
«Šķiet, šis ir ceturtais gads, kopš regulāri iepērkos internetā. Tieši eBay esam nopirkuši foto, video un mūzikas ierīces, jo tā sanāca daudz lētāk,» stāsta Elīna, kura regulāri iepērkas tieši ārvalstu iepirkšanās portālos. Viņa norāda, ka, iegādājoties šādas preces, iespējams atrast augstvērtīgu tehniku, kas ražota Japānā, nevis Ķīnā, taču uzreiz piebilst, ka, pasūtot lielākas preces, jāmaksā arī muitas nodoklis. Tas nozīmē, ka preces cena var diezgan stipri sadārdzināties, tāpēc jāizvērtē, vai Latvijā pirkta, veikalā aplūkota prece beigu beigās tomēr nebūs lētāka.
Iepērkoties ārvalstu interneta veikalos, Elīna iemācījusies, ka jāpievērš uzmanība smalkām detaļām. «Iepērkoties tieši eBay, svarīgi arī vairākas reizes pārliecināties, vai tiešām pārdevējs sūta preci uz Latviju, jo bieži vien ir tā, ka, rūpīgāk izlasot, izrādās - tomēr ne,» uzsver Elīna. Varot veidot arī pozitīvu sadarbību ar pārdevēju un sarunāt, lai uz Latviju preci atsūta, kaut arī tas nav bijis plānots. Pieredzējusī pircēja stāsta, ka, viņasprāt, šādos gadījumos ir tikai normāli sazināties ar pārdevēju, jo vairākumā gadījumu viņi ir ieinteresēti sadarboties, lai pircējs atstātu pozitīvu atsauksmi un nekristos reitings, kādā eBay novērtē pārdevējus.
«Runājot par iegrābšanos, tas ir arī atkarīgs no preces, ko pasūti,» saka Elīna. Viņa skaidro, ka pati nelolo ilūzijas par preces, kas «nāk no Ķīnas un maksā 0,99 dolārus», augsto kvalitāti. Kā piemēru viņa min paziņas par lētu naudu nopirktās Gillette skuvekļu galviņas, taču, saņemot pasūtījumu, nācies vilties - kvalitāte bijusi slikta. Preci izdevies nosūtīt atpakaļ un saņemt samaksāto naudu. Elīna uzsver, ka ir bijusi «arī ļoti laba pieredze ar lētām precēm» un gadījums no gadījuma atšķiras.
Pircēja stāsta, ka preču piegādes termiņus viņa jau ir labi ielāgojusi - no Ķīnas liela daļa preču ceļojot trīs četras nedēļas, no ASV - divas nedēļas, no Eiropas valstīm - īsāku laika posmu. Gadījumos, kad prece netiek atsūtīta šajos termiņos, viņa raksta vēstuli pārdevējam, lai informētu, ka prece nav saņemta, vai arī raksta, cik ilgi vēl gatava gaidīt, un cenšas vienoties par pieņemamu iznākumu.
Cenšas vienoties
«Sūdzība ir klienta ieteikums uzņēmumam, kā uzlabot pakalpojumu,» spriež interneta veikala Xnet pārstāvis Jorens Kovalovs. Viņš stāsta, ka visbiežāk klienti vēršoties pie Xnet «garantijas un preču atdošanas gadījumos». Situācija tiekot risināta atbilstoši apstākļiem un valsts likumdošanai - veikalam atdotās preces tiekot pārbaudītas, un nauda pārskaitīta atpakaļ klientiem. Ja precei ir defekts, tā tiekot nosūtīta uz sadarbības partnera - servisa - darbnīcu, kur tiek pārbaudīta un, ja uz to attiecas garantijas noteikumi, arī labota. «Gadījumi, kad preces tiek atdotas veikaliem, ir reti, un tie tiek atrisināti dažu dienu laikā,» apgalvo J. Kovalovs un piebilst, ka jebkuram ražotājam var gadīties brāķa prece. Viņš gan uzsver, ka preces, kurām defekti tiek atklāti vairākkārt, no tirdzniecības tiek nekavējoties izņemtas.
Teju visas domstarpības tiekot atrisinātas sarunu ceļā, taču J. Kovalovs nenoliedz, ka ir bijuši gadījumi, ka klienti vēršas arī PTAC. «Šādos gadījumos esam snieguši skaidrojumu Patērētāju tiesību aizsardzības centram un sadarbojušies ar centru, lai klienta sarežģījumus atrisinātu,» skaidro Xnet pārstāvis.
Valodas jautājums
Iepērkoties internetā, noteikti jānoskaidro, vai pirkums tiek izdarīts Latvijas vai ārzemju interneta veikalā, jo no tā atkarīgas gan piemērojamās tiesību normas, gan iespējas izteikt pretenzijas, gan izmaksas par iegādātās preces atdošanu pārdevējam, norāda zvērināta advokāte Linda Lejiņa.
Ja pirkums izdarīts Latvijas interneta veikalā, pretenzijas vērtē PTAC, savukārt, pērkot preces kādā citā Eiropas Savienības dalībvalstī, kā arī Norvēģijā un Īslandē, var vērsties Eiropas Patērētāju informēšanas centrā. «Iepērkoties citu valstu interneta veikalā, jāņem vērā arī šķēršļi, ko var radīt svešas valodas lietošana,» atgādina L. Lejiņa un piebilst - ja nozīmīga šķiet preces instrukcija latviešu valodā, tomēr jāņem vērā, ka no ārzemju interneta veikala šādu dokumentu nevar prasīt.