Lai gan autoražotāji sūrojas, ka jaunieši arvien vairāk zaudē interesi par automašīnām un pirmā spēkrata vietā drīzāk kāro jaunu viedtālruni, pētījumi rāda, ka tā gluži nav. Vācu Automobilwoche, aptaujājot 3400 pilngadīgu tautiešu, ar prieku noskaidrojusi, ka 73% respondentu vecumā no astoņpadsmit līdz 39 gadiem nākamajos desmit gados vēlēsies personīgo auto. Un respondenti 40-60 gadu vecumā no viņiem daudz neatpaliek, nobalsojot par braukšanas prieku ar 60% rezultātu. Un, tā kā 92% aptaujāto joprojām uzskata automašīnu par statusa simbolu, vismaz Vācijā autoražotājiem būs pilnas rokas darba.
A pret A
Tā kā pilsoņi nevēlas attiekties no braukšanas, degviela kļūst arvien dārgāka, bet elektromobiļi joprojām nespēj aizvietot parastos, nākas arvien uzlabot tos pēdējos. Jaunākā tendence ir kompresēt kādai automobiļu klasei vai markai raksturīgās īpašības un kvalitātes saprātīgi mazā formātā. Tāpēc kompaktklase un viss, kas tai tuvumā piedzīvo īstus ziedu laikus. Ženēvā debitējušais Audi A3 pēc aprīkojuma un ietilpības panāk un pārspēj divas paaudzes vecāku Audi A4. Lai gan apveidos automašīna izskatās ļoti līdzīga iepriekšējai, par ko izstādē izpelnījās ne mazums kritikas, tas ir pilnīgi jauns auto. Vēl vairāk, tas ir pirmais VW grupas produkts, kas radīts, izmantojot jauno moduļu sistēmu, kura vēlāk tiks izmantota citu automobiļu, arī Golf VI, ražošanā. Viens no spēcīgākajiem Audi A3 pievilcības avotiem ir perfekti veidotais salons un jaunas paaudzes MMI multimēdiju sistēma. Automobiļu elektronika lietotājam nu jau sasniegusi tādu līmeni, ka Audi nolēmis piedalīties pats ar savu stendu ikgadējā datorizstādē CeBit. Taču, kā jau tas parasti gadās, Audi nav viens, un tā saldo dzīvi tiecas sarūgtināt sensacionālais Mercedes-Benz A klases modelis. Tas šķīries no dārgās sendviča tipa grīdas, sarucis par veseliem 18 centimetriem un tagad drīzāk atgādina trešo kompaktā premium «stāru» BMW 1. sēriju. Drūzma ap mazo Mercedes negribēja rimties no rīta līdz vakaram, un AMG veidotā Sport versija jau avansā iemantojusi kulta auto statusu. Redzot, kā mainījusies A klase, nav iemesla neticēt Mercedes prognozei, ka vismaz 30% A klases pircēju pārceļos pie štutgartiešiem no citiem zīmoliem. Turpretim Volvo V40 pushečbeks - pusuniversālis -, ar kuru zviedri aizstāj visus kompaktos modeļus, atstāja domīgu. Jā, līdzība ar pieprasīto XC60 ir neapstrīdama, bet kur gan palicis Volvo izslavētais praktiskums?
Uz trim cilindriem
Tomēr šī četrotne ierindojama pie dārgiem auto, kas jauni maksās vismaz 20 000 eiro un būs pa kabatai ne katram. Ne katrs arī vēlēsies sēdēt tik zemu un braukt tik ātri, un tādiem kā radīts jaunais Ford B-Max (skatīt blakus). Pasaulei maksimāli atvērtais Ford (platais slieksnis un konstrukcija kopumā gan rada bažas par piemērotību mūsu laikapstākļiem) ir tika viens no daudzajiem auto, kas propagandē jauno trīscilindru motoru kultu. Ford 1 litra EcoBoost pieejams plašā gammā līdz pat Focus, turklāt solīts no tā izspiest pat 180 ZS jaudu. Volkswagen Up! supermini ģimene, kurā tikko atskrējis četrdurvju mantinieks, arī būvēta apkārt 1 litra 3 cilindru motoram. Jaunpienācējs šajā spēlē ir stilīgais Peugeot 208, kuru uz priekšu dzīs BMW kopražojuma trīscilindrinieks, kura viena versija radīs lietojumu paša BMW i sērijā. Vietās, kur tik mazi dzinēji tomēr «nerullē», arvien plašāk tiek lietota cilindru atvienošana pie mazas slodzes. Šādā veidā jaunais VW Polo Blue GT var apvienot 140 ZS jaudu, 1,4 litru TSI dzinējam atbilstošu dinamiku un vidējo patēriņu 4,5 litri uz 100 km. Fiat visu liek uz divcilindru TwinAir turbomotora kārts, un tāds tika nodarbināts arī Fiat 500 ģimeniskajā versijā 500L, kas, lai gan pieejama tikai ar priekšpiedziņu, pēc koncepcijas neganti atgādina Mini Countryman. Bet, ja visas šīs peripetijas šķiet komiskas un gribas vienkārši glītu un praktisku auto, jaunais Kia Ceed un Hyundai i30 (abi kā hečbekam, tā mums svarīgā universāļa izpildījumā) sastādīs cienījamu konkurenci Eiropas un Japānas ražojumiem. Un, ja esat pragmatikas čempions, tad jums pietiks ar Chevrolet Cruze universāli, kas ir teju Passat Variant lielumā, bet maksā tik, cik Polo. Pat Jaguar pēc nez cik gadiem izlaidis universāli, šoreiz uz XF bāzes. Skaisti.
Dinozauri un citplanētieši
Lielo luksusklases sedanu noiets dažviet pasaulē krities pat par 50%, turpretim visu veidu un izmēru krosoveri jeb SUV atrodas absolūtā komforta zonā. Ženēvā to apliecināja gan Audi Q3 tautas versijas prototips VW Cross Coupe (Eiropas debija pēc pārsteidzošā iznāciena Tokijā), gan no Opel Corsas izpūstā Mokka - viens no atraktīvākajiem opeļiem pēdējo gadu laikā. Tomēr SUV parādē visus ziedus saņēma gigantiskais Bentley apvidus auto prototips EXP 9F. Par tā pirmizrādi tika runāts jau sen, tomēr publika, šķiet, bija gaidījusi ko citu, nevis šādu izšķērdīgu dinozauru. Bentley gan visiem spēkiem aizstāv pārspīlētās džipa formas un plāno pārdot vismaz 3500 mašīnu gadā, kas šogad būtu puse no visas Bentley ražas. Pašreizējā izskatā EXP 9F gaida neapstrīdami panākumi Krievijā un Ķīnā, savukārt eiropieša gaumei vajag ko citu. 12 cilindru džipa krāšņais iznāciens un tam līdzvērtīgi objekti, kā 740 zirgspēku Ferrari F12 Berlinetta, Ženēvā apstiprina, ka zirgspēku plosīšanos nevar apturēt ne naftas, ne cita krīze. Tomēr ir tādi, kas nolēmuši elitārai dzīvei piezagties pa sētas pusi. Infiniti piedevām vēl «nozaga» šovu Honda, kuras hibrīda supercoupe Eiropas debiju aizēnoja brīnišķīgais, kādreizējam superauto Jaguar XJ220 stipri līdzīgais Emerg-E. Tas spēj sasniegt 100 km/h četrās sekundēs, taču paveic to ar 300 kW un 1000 ņūtonmetru elektropiedziņas palīdzību. Izstādes pienesums elektrotransporta attīstībā gan vairāk manāms Renault sērijveida elektromobiļu progresā, izmantojot jaunu, universālu ātro lādētāju, savukārt kompānija Jonson Controls nāca klajā ar jaunu, lētāku akumulatoru tehnoloģiju. 5