5% jau no 1.oktobra
Jau vēstījām, ka no 1.oktobra visai Latvijā tirgotajai biodegvielai par 5% būs obligāti jāsastāv no biokomponenta: benzīnam tas būs bioetanols, savukārt dīzeļdegvielai - no rapša ražotais biodīzelis.
Lai veicinātu biodegvielas jaukšanu tieši Latvijā, ir paredzētas nodokļu atlaides: ja maisījums ir tapis Latvijā, par biopiejaukumu tā sastāvā netiks iekasēts akcīzes nodoklis. Ja degviela tiek ievesta no ārpuses, nodoklis būs jāmaksā pilnā apmērā. Pagaidām tikai diviem no Latvijas degvielas mazumtirgotājiem Latvijā ir biodegvielas maisīšanas jauda - Lukoil un Statoil. Pārējiem vai nu būs jāiepērk videi draudzīgais kurināmais no šiem diviem spēlētājiem, vai jālieto Lietuvas Mažeiķu naftas ražotā biodegviela. Kā uzskata Astarte nafta tirdzniecības vadītājs Gints Ostrovskis, abos variantos jaunās prasības attiecībā uz degvielas sastāvu neizbēgami novedīs pie tās sadārdzinājuma, jo tirgotājiem vai nu būs jāatpelna maisīšanas iekārtās investētā nauda, vai ar augstāku cenu būs jāsedz zaudējumi no lielāka nodokļa. Lielie uzņēmumi gan šādai prognozei nepiekrīt. Lukoil Baltija R vadītāja Haima Kogana aprēķini liecina: obligātais piejaukums degvielu sadārdzinās par nieka 0,002 santīmiem, kas turklāt tiks kompensēti ar nodokļu atvieglojumiem.
Jutīgs pret ūdeni
Cenu lēciena nebūs, jo konkurence ir liela, taču atbalsts biodegvielas sagatavošanai tieši Latvijā var novest pie kvalitātes problēmām, uzsver K.Hallunds no Neste. Pagaidām gatavo biodegvielu Neste iepirks no Lietuvas, taču pēc dažiem mēnešiem plāno pabeigt sava termināļa sagatavošanu biodegvielas jaukšanai, projektā investējot aptuveni miljonu eiro. «Labvēlīgākie nosacījumi biodegvielas maisīšanai Latvijā ir sava veida protekcionisms. Biodegvielas jaukšana tagad var kļūt par uzņēmējdarbības sfēru, daži tirgotāji mēģinās to darīt paši mazākos apjomos, tas tikai uzkurinās pelēko tirgu,» paredz K.Hallunds. Tajā pašā laikā, piemēram, biobenzīna sagatavošana ir ļoti sarežģīts process. «Etanols ir ļoti jutīgs pret ūdeni - ja process netiek rūpīgi kontrolēts, tas var tikt piesārņots ar ūdeni. Šāda degviela dzinējiem radīs problēmas,» bažīgs ir Neste pārstāvis. Viņš vērš uzmanību uz to, ka Mažeiķu nafta biodegvielas ražošanai izmanto arī Latvijas izejvielas.
Baidās no sodiem
Valsts ieņēmumu dienests (VID) sola rūpīgi kontrolēt jauno prasību izpildi. Tā rīcībā ir trīs mobilās ekspreslaboratorijas, kuras tiek izmantotas degvielas kvalitātes kontrolei. «Šādas pārbaudes tiek un tiks veiktas visā Latvijas teritorijā gan degvielas uzpildes stacijās, gan akcīzes preču noliktavās, gan vairumtirdzniecības noliktavās,» uzsver VID. Dienesta speciālisti arī būšot klāt degvielas ražošanas procesā un novērošot, kā degviela top. Vienlaikus VID speciālisti esot novērojuši, ka uzņēmēji ļoti cenšas ievērot normatīvajos aktos noteiktās kvalitātes prasības, jo sodi par pārkāpumiem ir bargi.