Reģionālie pasažieru pārvadātāji arvien vairāk izjūt pašreizējā ekonomiskā stāvokļa sekas - pasažieru plūsma samazinās, zaudējumi pieaug. Arī Saeimas un valdības izdarītie grozījumi pasažieru komercpārvadājumu finansēšanā, lauvas tiesu rūpju par atlaižu kompensēšanu uzgrūžot pašvaldībām, situāciju pasliktina, sevišķi nabadzīgākās pašvaldībās. Kaitina arī pastāvīgās izmaiņas nodokļu politikā.
Uzskatu, ka pašreizējā valdības politika pasažieru pārvadājumu jomā nav īsti pareiza. Visā pasaulē pasažieru pārvadājumi tiek dotēti, jo tie nenes peļņu. Diemžēl jāatzīmē, ka pēdējā laikā veiktās izmaiņas likumos nav nākušas par labu pasažieru pārvadājumiem. Tas attiecas gan uz kopējo dotāciju apjoma samazināšanu, gan nodokļu palielināšanu. Taču mēs cenšamies izdzīvot, meklēt risinājumus un rast izeju no situācijas, lai gan ne vienmēr tas izdodas bez strīdiem ar pašvaldību un iedzīvotājiem.
SIA DEKOM apkalpo 24 Rēzeknes pilsētas un sešus novada maršrutus. Pēdējā gada laikā Rēzeknē, neraugoties uz kritisko situāciju, nav slēgts neviens maršruts, tomēr atsevišķos maršrutos ir samazināts reisu skaits. Lai nodrošinātu pieejamas pakalpojuma cenas un nepieciešamo autobusu kustības intensitāti visu pilsētas mikrorajonu un privātmāju rajonu iedzīvotājiem, esam centušies savu viedokli aizstāvēt pašvaldībā, tomēr ne vienmēr tas ir izdevies.
Pasliktinoties ekonomiskajai situācijai, 2009. gada janvārī tikāmies ar toreizējo pašvaldības vadību un kopīgi meklējām risinājumu. Lai izvairītos no zaudējumiem, par 22,2% samazinājām reisu skaitu janvārī, arī martā nācās spert līdzīgu soli, lai gan samazinājums jau bija tikai 8,3% no iepriekšējā. Diemžēl arī šodien jārunā par reisu samazināšanu - oktobrī vēl par 8,1%.
2009. gada augustā Ministru kabinets pieņēma jaunus noteikumus par pasažieru kategorijām, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus. Saskaņā ar šiem noteikumiem kopš pērnā gada 1. septembra pirmsskolas vecuma bērniem, bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem valsts vairs neparedz atvieglojumus braukšanai pilsētas nozīmes maršrutos. Tas nozīmē, ka bez pašvaldības palīdzības viņiem braukšanas biļete būtu jāpērk par pilnu cenu. Līdz ar to šis sociālais slogs tika novelts uz pašvaldību pleciem. Izrādot pretimnākšanu pilsētas domei un Rēzeknes iedzīvotājiem, SIA DEKOM kādu laiku bērnus pārvadāja uz uzņēmuma rēķina. Šobrīd Rēzeknes pašvaldība tomēr ir radusi iespēju šīm pasažieru kategorijām noteikt atlaides 100% apmērā uz laiku no 12. jūlija līdz 1. septembrim. Kas būs tālāk?
Būdams optimists, ceru, ka valdība, izstrādājot kārtējo budžeta optimizācijas variantu, reāli vērtēs sekas, kādas uz sabiedrisko pasažieru pārvadājumiem gan vietējā, gan reģionālā, gan starppilsētu maršrutu tīklā ir atstājuši jau pieņemtie un kādas būs sekas plānotajiem lēmumiem šajā darbības jomā.
SVF pasažieru pārvadājumos saskatot lielas «taupīšanas rezerves». Iespējams, SVF vērtētājiem trūkst informācijas par patieso stāvokli lauku reģionos. Ja tas tā, laipni lūdzam gan SVF klerkus, gan valdības vīrus apciemot Rēzekni un pastāstīt jaunajām māmiņām, cik politiski pareizi ir pirmsskolas vecuma bērniņam pirkt biļeti par pilnu cenu.
*SIA DEKOM valdes priekšsēdētājs