Latvijas Motosporta federācijas Motošosejas komisijas ilggadējais vadītājs, SIA Laneks Riepu centra direktors Tāls Meļķis autosporta profesionāļu un entuziastu aprindās labi zināms ar mīlestību pret itāļu automašīnām un neparastu hobiju - automodeļu sacensību rīkošanu.
Automodeļu sacensības
Sapratu, ka savā mūžā naudas un laika trūkuma dēļ nepaspēšu izsapņot visus auto sapņus, atzīst T. Meļķis. Tāpēc viņš nolēmis sapņus realizēt samazinātā mērogā un pēdējo gadu laikā sadarbībā ar Latvijas Alfa Romeo īpašnieku klubu izveidojis auto modelīšu jeb Slotcar čempionātu.
«Tie ir ar mazu elektromotoru aprīkoti, radio vadāmi modelīši, kas brauc pa īpašu trasīti. Katram entuziastam šeit ir iespēja braukt ar sev piederošu Alfa Romeo GTAm Ferrari, Lancia Delta Inegrale S4 vai LanciaStratos un uzvarēt konkurentus. Sākumā tā izskatījās kā lielu puiku māžošanās, tagad hobijs ieguvis nopietna čempionāta formulu un vērienu, kur vienā sezonā notiek ap 20 sacensību. Patīkami, ka šajā nodarbē iesaistījies arī mans dēls, kas nu jau brauc labāk par mani,» stāsta T. Meļķis.
Ņemot vērā, ka šis čempionāts notiek Latvijas Alfa Romeo kluba paspārnē, sacensībās piedalās tikai un vienīgi itāļu auto modeļi. «Šobrīd manā kolekcijā ir tikai itāļu auto SlotCar modeļi. Lieliska ir iespēja izpausties, būvējot un pilnveidojot savu auto parku. Vajadzīgs vienīgi rakstāmgalds un smalkmehāniķa instrumenti. Ir patīkami vērot savu miniatūro auto parku, kas jau sāk pieņemt to kvalitāti un apjomu, kādu es izvēlētos reālajā dzīvē, ja vien būtu Brunejas sultāns,» smejoties saka auto eksperts un piebilst: «Galu galā, es varu pat izveidot Ferrari pēc individuāla pasūtījuma. Pagaidām tas ir vispieejamākais veids, kā iegūt braucošas unikālu auto kopijas.»
Reabilitē itāļu auto
Jāatzīst, Latvijā nav izveidojusies noturīgi pozitīva attieksme pret itāļu automašīnām, jo traucējusi gan biežā dīleru maiņa, gan mistiski negatīvi stereotipi par itāļu autobūvi, kā arī baumas par šo auto nespēju pretoties korozijai un Baltijas klimatam. Rodas likumsakarīgs jautājums, vai šādos apstākļos atklātu simpātiju demonstrēšana pret itāļu auto nav kā Dona Kihota cīņa ar vējdzirnavām.
«Nebūšu oriģināls, apgalvojot, ka mīlestībai uz itāļu auto un motocikliem tiku iekodēts jau bērnībā,» atzīst T. Meļķis un stāsta, ka «jebkurš automobilists sapņo par Ferrari. Mēs zinām, cik dārgi izmaksā īsts Ferreri, tādēļ šo sapni realizēt dzīvē var tikai nedaudzi. Kas ir nākamajā kategorijā? Alfa Romeo, Lancia un Fiat. Ir teiciens, ka ikvienā Fiat ir kripatiņa Ferrari, bet tajā kripatiņā ir uzvaras prieks».
T. Meļķis uzsver, ka cenšas pieturēties pie principa, ka jābrauc ar auto, kas patīk.
Tā esot ar abiem viņa šībrīža auto - 1998. gada Fiat Coupe un 1993. gada Lancia Delta. Abas mašīnas ir dzeltenas un mazliet līdzīgas. Paziņas, kas ne īpaši atšķir auto markas, uzskata, ka Tāls brauc tikai ar vienu auto, kaut gan ikdienā viņš apzināti tās mainot.
Fiat Coupe ir samērā reta mašīna, kas izraisa pozitīvas emocijas, turklāt ne tikai sēžot itāļu dizaina metra Serdžo Pininfarinas veidotajā salonā, bet arī aplūkojot kādreizējā BMW galvenā dizainera Krisa Bengla veidoto eksterjeru. Caur četrstaru riteņu diskiem sevi kautrīgi demonstrē Brembo bremzes, kas ir īstas, nevis atdarinātas. Šim auto ir neliels 20 V turbodzinējs, bet, ik rītu paskatoties spidometrā, redzams, ka to ražojis Magneti Marelli.
«Nav daudz tādu auto, ar kuru pieripojot pie krustojuma var novērot, ka gājēji un citi autobraucēji pasmaida, bet, ieraugot šo auto, viņi izjūt pozitīvas emocijas,» aicina ņemt vērā Tāls.
Nevajag remontēt mājās
Iespējams, ka izvēlētas automašīnas rūsē straujāk nekā citas, pieļauj T. Meļķis un uzsver, ka «kopumā tās ir tādas pašas kā jebkura cita tajos gados ražotā mašīna, jo ir no dzelzs, alumīnija, gumijas un plastmasas».
Nevajag pašiem mēģināt savu coupi auto remontēt, jāsaprot, ka auto konstruktori to radījuši un izgatavojuši remontēšanai speciālos, profesionālos servisos, nevis mājas apstākļos, savu pārliecību izklāsta autopazinējs.
Ziemas periodā šīm automašīnām, tieši tāpat kā jebkuram auto, nepieciešams iegādāties labas ziemas riepas un vadīšanā pēc iespējas vairāk «lietot ne tikai rokas un kājas, bet arī galvu», saka T. Meļķis un stāsta, gadoties jau, ka jo īpaši aukstās ziemas dienās aizsalst Fiat Coupe benzīnbākas korķis - atribūts, kas atceļojis no XX gadsimta 30. gadu leģendārajiem sacīkšu auto, taču kopumā - nekādu problēmu.
Komforta triumfs
Par savu Lancia Delta T. Meļķis saka: «Auto ir tālu no slaveno ralliju monstru jaudas un harismas, taču manējā ir komfortabls auto, kurā bez muguras sāpēm var nobraukt simtiem kilometru. Galvenais šajā auto ir stils, taču netrūkst arī pietiekamu ērtību. Jāatzīst, ka Lancia vājā vieta ir straujā rūsēšana ar smilts un sāls maisījumu kaisīto ceļu ietekmē.»
Abas automašīnas ikdienā nodrošina izvēli braukt ar skaļāku un jaudīgāku vai klusāku, bet komfortablāku auto, atzīst Tāls.