Rūdījums jau iegūts
Ideja par savu uzņēmumu radās jau tad, kad visi trīs strādāja lielā Latvijas nekustamā īpašuma kompānijā. «Mums paveicies ar unikālu pieredzi - īsā periodā bijuši tik spilgti notikumi, kas citās valstīs, iespējams, notiek gadu desmitiem, ja vispār notiek,» Latvijas nekustamā īpašuma tirgus pēdējo gadu «amerikāņu kalniņos» pozitīvo saskata Kristaps. «Šajā nozarē arī jau no paša sākuma tiek iedots liels rūdījums, jo cietais atalgojums ir nulle - nopelni tikai procentus par darījumiem. Ar laiku rodas neatkarības izjūta, pat zināma piedzīvojumu garša. Tā ir veselīga pieredze, ko daudzi darba ņēmēji varbūt neizprot,» Ivars iezīmē vēl vienu iedrošinājumu.
Lai gan iepriekšējais darba devējs par trijotnes lēmumu laimīgs nebija, šķīrušies ar cieņu. Labā reputācija, pieredze un pozitīvās atsauksmes par viņu darbu jauniešiem palīdzēja gan īsā laikā nokomplektēt desmit darbinieku komandu (arī patlaban tiekot meklēti jauni kolēģi), gan saglabāt klientu uzticību - daudzi viņiem uz Kivi atnākuši līdzi no «iepriekšējās dzīves». Jaunus klientus ar jaunu uzņēmuma nosaukumu vien tomēr nepiesaistīsi. «Tāpēc mēs arī negaidām, ka klienti mums zvanīs, - mums viņi jāpiesaista pašiem ļoti agresīvi un aktīvi. Tas jādara arī veciem uzņēmumiem, bet jauniem - simtreiz vairāk,» uzsver Ivars. Izaicinājums esot arī kāpināt produktivitāti, gudrāk izmantojot informāciju. «Var apzvanīt visu pilsētu un neatrast nevienu klientu, bet, precīzi nomērķējot, var pietikt arī ar vienu zvanu.»
Var arī citādi
Potenciālo klientu Rīgā ir tik, cik ir, un visiem galvenais ir rezultāts, tāpēc konkurence nekustamo īpašumu uzņēmumu vidū ir gana nopietna - arī par spīti tam, ka daudzas firmas krīzi nav pārdzīvojušas. Nedrīkst atslābt, secina Kivi īpašnieki. Palīdz pozitīvie signāli tirgū - piesardzību uzņēmumos pamazām sāk nomainīt biznesa paplašināšanas plāni un sekojoši - jaunu komerctelpu meklēšana, arī mājokļu tirgus aktivizējas. Tomēr tik viegli kā pirms pāris gadiem nekustamo īpašumu kompānijām, šķiet, neklāsies vēl ilgi, tāpēc Kivi cenšas saimniekot maksimāli racionāli. «Pieeja, protams, nav radikāli jauna,» atzīst Ivars, bet skaidro, ka lieliski var iztikt bez liela administratīvā aparāta un dārga biroja. «Mēs apkalpojam tāda paša līmeņa klientus kā citi, bet līdzekļus vairāk ieguldām darbiniekos, uzņēmuma izaugsmē, servisā. Patlaban, mūsuprāt, jāfokusējas uz to, nevis uz braukšanu labās mašīnās un atrašanos lielā stiklotā ēkā,» Ivars klāsta. Kristaps piebilst, ka patlaban efektīvāka ir tiešā pārdošana, nevis lielu līdzekļu tērēšana mārketingam un objektu reklāmām. «Labākā reklāma ir labi apkalpoti klienti,» viņš teic. Savukārt Kristīne stāsta, ka bez komercplatību un dzīvojamā fonda virzieniem nākotnē plānoti arī citi attīstības ceļi (arī darbība kaimiņvalstīs), tomēr drīz tas nebūšot; patlaban Kivi jauninājumus vairāk izvērš lietās, ko klienti neredz, bet kas pašiem palīdz strādāt efektīvāk. Piemēram, grāmatvedība nodota ārpakalpojumu sniedzējiem. «Jāizmanto citu sasniegtais,» pamato Ivars.
Biznesa mācības
Biznesa sākšanai Kivi īpašniekiem ir labs zināšanu komplekts. Kristaps studējis tiesību zinātnes, Ivars, sācis ar viesnīcu darbības studijām, patlaban augstskolā apgūst nekustamo īpašumu jomu, bet Kristīnei ir izglītība uzņēmējdarbības vadībā un pieredze tirdzniecībā. Dibinot Kivi, «vieglākais bija atrast telpas, jo tas ir mūsu darbs», Kristīne smejas. Pārsteidzoši viegli vedusies arī formalitāšu kārtošana, taču grūti izrādījies sākt sadarbību ar uzņēmumiem, kuru pakalpojumus Kivi izmanto. «Kur var atrast tik daudz laika, lai salīdzinātu pakalpojumu cenas? Es brīnos, bet informācija par sadarbības iespējām man kā pasūtītājam ir grūti atrodama, nepārskatāma,» stāsta Ivars. Šis posms iemācījis izvērtēt cilvēkus, jo gadījies vilties sadarbības partneros, kas likās uzticami, un ieraudzīt jaunā gaismā it kā šaubīgos.
Kivi finansiālais atspēriens ir Kristīnes, Ivara un Kristapa personīgie līdzekļi, un līdz šim izdevies strādāt «plusos». Ivars uzsver, ka labos laikos sākt savu biznesu noteikti būtu grūtāk, jo viss tad maksātu dārgāk, turklāt kredītu buma apstākļos mazai firmai ar dažu tūkstošu pamatkapitālu būtu neiespējami konkurēt ar lielām kompānijām, aiz kurām stiepjas 500 000 latu kredītlīnija. «Bet tā lielākā investīcija ir laiks un darbs, ko esi ieguldījis sevī pirms tam,» Ivars rezumē. Arī Kivi attīstībā trijotne noskaņota pieturēties pie kvalitātes, ne kvantitatīvas izplešanās.