Patiesībā atbilde ir pavisam negaidīta. Uzņēmumi biržā ir tieši tā paša iemesla dēļ, kāpēc cilvēki iet uz sporta zāli un maksā par sporta zāles abonementu, lai gan gluži labi varētu sportot arī mājās. Arī jebkurš uzņēmums var pats publicēt ceturkšņa finanšu pārskatus un vadības ziņojumus, informēt par valdes un padomes locekļiem, gaidāmajiem notikumiem un skaidrot padarīto un sasniegto.
Respektīvi, iet atklātības un caurspīdīguma ceļu, protams, ir iespējams arī pašam bez biržas palīdzības. Tomēr tieši tāpat kā ar sportošanu mājās - bieži vien trūkst disciplīnas un regularitātes. Tāpēc atrašanās biržā disciplinē. Biržā esošie uzņēmumi pat nevar sapņot par to, ka ceturkšņa pārskatus ar vadības ziņojumu publicēs nevis noteiktajā laikā, bet kaut kad, kad tie būs gatavi. Atšķirībā no citiem uzņēmumiem biržā esošie uzņēmumi nevar mētāties ar optimistiskām prognozēm, kas pēc tam nepiepildās. Biržā esošajiem uzņēmumiem to vadītāju izteiktajiem solījumiem jāpieiet daudz atbildīgāk, un, ja solītais atšķiras no realitātes par vairāk nekā 10%, tad jāpaskaidro, kāpēc tā noticis. Citādi dāsnus solījumus varētu izmantot manipulācijai ar akciju cenu.
Uzņēmumam birža ir kā sporta zāle - kur to pieskata, treneris ierāda, kā labāk izpildīt vingrojumus, kā arī uzskaita un vērtē sasniegto. Uzskatu, ka arī paši uzņēmumi iegūst no tā, ka atrodas biržā - lielākajā daļā gadījumu uzņēmumi kļūst daudz atklātāki un pieejamāki komunikācijā gan medijiem, gan arī investoriem.
Regulāra informācijas plūsma par un no uzņēmuma ievērojami samazina negodīgu manipulāciju iespējamību ar tā līdzekļiem, veicina tā caurspīdību un paaugstina uzticamību konkrētajiem uzņēmumiem dažādās auditorijās.
Biržā esošajiem uzņēmumiem jānodrošina, ka tajos tiek ievēroti stingri un augsti korporatīvās pārvaldības principi.
Protams, biržas prasības nevar nodrošināt, ka uzņēmums strādās godīgi un tajā netiks veiktas nelegālas darbības. Gatavība veikt nebūt ne vieglos atklātības vingrinājumus atkarīga no uzņēmuma paša. Birža, kas pilda trenera funkciju, tam ir labs atbalsts, kas ļauj neieslīgt pašapmierinātībā, jo visu laiku vērtē un salīdzina.
Jau ierastas ir diskusijas, vai uzņēmumam ko dod atrašanās vietējā biržā, it īpaši tik mazā tirgū kā Latvija. Tomēr atbilde ir viennozīmīga, proti, skaidrs, ka uzņēmumam atrašanās biržā nāk par labu.
Protams, var diskutēt par biržas «jaudām», taču tas ir risināms jautājums, arī Latvijas gadījumā. Jo vairāk lielo Latvijas uzņēmumu būs biržā, jo lielāku investoru uzmanību Rīga piesaistīs. Tādēļ, esot biržā, uzņēmums sakārto savu darbību, bet sekmē arī Latvijas ekonomikas izaugsmi, un tas jau ir izdevīgi ikvienam.
*A/s Latvijas kuģniecība valdes priekšsēdētājs