Shēma sienas lielumā
Izvēloties profesionālo virzienu, kurā sevi attīstīt, Arnim skolas laikā sākotnēji bijuši divi varianti - vai nu kaut kas ar auto, vai kaut kas ar biznesu. Tā kā auto joma tolaik lielākoties saistījās ar melniem kombinezoniem un autoservisiem, kas īsti nevilināja, Arnis izšķīrās par biznesu. Pirmo spēcīgo redzējumu gan par uzņēmējdarbību, gan par tās starptautisko aspektu deva mācības Rīgas Komercskolā, vēlāk arī Latvijas Universitāte, kur Arnis studēja starptautiskās ekonomiskās attiecības un biznesu. «Interesēja skatīties plašāk,» viņš saka.
Plašo skatīšanos Arnim nācās apgūt arī savā pirmajā darbavietā Lattelecom Transporta departamentā, kur viņam kā praktikantam tika dots uzdevums - uzzīmēt uzņēmuma struktūru, lai vadība saprastu, kur un cik tam ir transporta līdzekļu. «Uzņēmums tolaik bija liels un reorganizācijas procesā, jo bija radies, apvienojoties daudzām vietējām telefoncentrālēm. Bija pienācis laiks aptvert un saprast visu plašo saimniecību,» Arnis stāsta. «Ar šo darbu iepazinu visu uzņēmumu, tā struktūrvienības, nodaļas, iecirkņus visā Latvijā. Rezultāts bija diezgan iespaidīgs - shēmas zīmējums pa veselu sienu.»
Pierādījis sevi kā spējīgu darbinieku, Arnis Lattelecom Transporta daļā dabūja pastāvīgu darbu un ķērās pie datubāzes un autotransporta uzskaites sistēmas veidošanas, vēlāk pārgāja uz klientu apkalpošanu, līdz kļuva par vadītāju vienā no Transporta departamenta nodaļām.
Pārceļoja
Kad pēc septiņiem gadiem Lattelecom nolēma autotransporta funkciju nodot ārpakalpojumu sniedzējiem, Arnis kopā ar darbabiedriem saņēma piedāvājumu turpināt darbu pie šīs funkcijas pārņēmējiem SIA Autonams. Arnis te kļuva par darbības vadītāju, bet vēl pēc pāris gadiem līdz ar autoparku vadības pakalpojumu atdalīšanu no uzņēmuma atsevišķas SIA Transporent veidolā - par tās direktoru un valdes locekli. Šis sarežģītais «ceļojums» Arni atveda līdz lēmumu pieņemšanai vesela uzņēmuma, ne vairs nodaļas vai struktūrvienības priekšgalā, kā arī līdz tik kārotajām starptautiskajām lietām. «Ar Transporent izpletāmies visā Baltijā,» Arnis stāsta.
Uzņēmums attīstījās, klientu skaits auga, taču reizē ar tirgus globalizēšanos tas sāka raudzīties uz pasaules lielajiem autonomu zīmoliem. «Mums daudzi konkursi gāja garām, jo tie bija izsludināti autopakalpojumu sniegšanai visā Eiropā, bet mēs kā Baltijas mēroga spēlētājs nevarējām piedāvāt, piemēram, autonomu Londonā vai Berlīnē,» Arnis skaidro, kāpēc uzņēmums nolēma iegādāties starptautiskās kompānijas Sixt franšīzi. «Viņu vērtības saskanēja ar mūsējām - modernās tehnoloģijas, dinamiska attīstība, ambīcijas līdz 2015. gadam Eiropā kļūt par autonomas uzņēmumu nr. 1. Starptautisks zīmols atver daudzas durvis.» Sixt franšīze gan prasījusi zināmu standartizāciju, taču ieguvums bijis starptautiskie klienti, pie kā īstermiņa autonomā Transporent ticis faktiski vienas nakts laikā. Arī pašam Arnim, kas uzņēmumā tagad vada biznesu Baltijas valstīs, starptautiskais atvēziens kļuvis vēl plašāks.
Ir ko darīt
Vislielāko gandarījumu sniedz jauni klienti, produkti, ko izdevies ieviest tirgū, savukārt darba garoziņa ir tas, ka visu, protams, gribas ātri un uzreiz, bet realitātē ņemšanās un plēšanās ir stipri ilgāka, Arnis atzīst. «Tad šķiet, ka nogrimstam detaļās un nepaspējam produktu izlaist īstajā brīdī. Tas uztrauc.» Viņš stāsta, ka īstermiņa autonoma Latvijā ir cilvēku kustības apmēriem atbilstošā līmenī, savukārt pilna servisa autolīzings un autoparku vadība, salīdzinot ar Eiropu, vēl stipri iepaliek. «Pie mums cilvēkiem un uzņēmumiem patīk mašīnu nopirkt - esmu saimnieks! Pamazām jāmainās šai filozofijai.»
Viens no Sixt piedāvātajiem produktiem ir auto uzraudzības sistēmas, un, lai sakārtotu to tirgu un nodrošinātu klientiem kvalitatīvu ieguvumu ar garantijām, Arnis līdzdarbojas Auto uzraudzības sistēmu tirgotāju un ražotāju asociācijā. Tāpat esot doma dibināt autonomu asociāciju, jo arī šī joma prasās pēc sakārtošanas un reputācijas uzlabošanas.
«Ir ko darīt,» Arnis saka par plāniem gan saistībā ar asociācijām, gan Sixt, kas starp Eiropas autonomām apņēmies izvirzīties līderos. Iespējams, kad šie mērķi būs sasniegti, arī Arņa karjera varētu virzīties tālāk pasaulē. Viņa patika pret starptautisko atspoguļojas arī brīvajā laikā - bez aizraušanās ar hokeju un futbolu Arnis ir aktīvs ceļotājs.