«Ar vilcienu nav nekādi joki, tas nevar apbraukt šķērsli vai izvairīties no sadursmes. Mašīnista, kuram ir vislielākā atbildība, vienīgā iespēja ir sākt pēkšņo bremzēšanu un cerēt, ka vilciens apstāsies laikus,» notikumus uz sliedēm raksturo Latvijas dzelzceļa (LDz) galvenais tehniskais inspektors Dainis Zvaners.
Statistika ir biedējoša - pēdējos piecos sešos gados ik gadu uz sliedēm dažādas traumas gūst vidēji 55 cilvēki, no kuriem vairāk nekā puse iet bojā. Arī gūtās traumas nav vieglas, tie ir nopietni sakropļojumi. Pēdējos trijos gados vidēji ik mēnesi uz pārbrauktuves notiek automašīnas sadursme ar vilcienu, kur gan bojāgājušo ir mazāk. Un lai arī LDz veikto drošības pasākumu rezultātā negadījumu skaits pēdējos gados samazinājies, cilvēkus izmācīt ievērot drošību esot ļoti grūti.
Izvērtējot vietas, kur visbiežāk notiek nelaimes gadījumi, LDz izveidojis savu melno punktu karti. Bīstamākās vietas ir blīvāk apdzīvotās, kur vilcienu satiksme ir intensīvāka - galvenokārt Rīgas reģionā, maršruti Rīga-Ogre, Rīga-Saulkrasti, Rīga-Tukums. Domājot par cilvēku drošību, nesen nožogotas sliedes Rīgas pasažieru stacijā un Vagonu parkā. Sadarbībā ar pašvaldībām izbūvētas jaunas gājēju pārejas, ir gaisa pārvadi un tuneļi. Tomēr ļaužu ierasto virzienu mainīt ir ārkārtīgi sarežģīti. Iedarbīgākais līdzeklis, pēc D. Zvanera domām, ir nepārtraukta informēšana un izglītošana: «Mēs ceram, ka ik reizi, kad mēs atgādinām par drošību uz dzelzceļa, vismaz viens to atceras un ielāgo.»