Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +9 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Ceļojuma piezīmes

Zelta maska ir ne tikai Krievijas teātru gada balva, tas ir apjomīgs festivāls, kad uz Maskavu tiek atvestas gandrīz visas izrādes, kas kaut kādā veidā pieminētas 32 nominācijās. Tomēr Russian Case, samazināta piecu dienu programma ārzemju kritiķiem, producentiem, festivālu direktoriem, nu jau vairākus gadus pēc kārtas rāda līdzīgu ainu - «lielā» krievu teātra nepārejošo aizraušanos ar izspīlētu, uzbudinātu un kliedzošu spēles veidu un pretstatā tam kritiķu atbalstīto, manuprāt, visai neveiklo (ar dažiem izņēmumiem) «dokumentālo» teātri.

Ciemos uz Rīgu

Jau pagājušajā gadā, rakstot par Zelta masku, minēju režisoru Konstantīnu Bogomolovu, kurš līdzās vēl vienam spicam inscenētājam Kirilam Serebreņņikovam lielākoties strādā Maskavas Dailes teātrī. Viņa izrādes izceļas ar perfektu aktieru atlasi, nesamocītu spēles veidu un lielisku fantāziju. Divas no viņa izrādēm - A. Vampilova Vecāko dēlu un A. Ostrovska Vilkus un avis - oktobra beigās redzēsim Rīgā, un abas ir izcilas. Vecākais dēls gan šim režisoram neraksturīgi «klasisks» (titullomā - jaunā krievu kinozvaigzne Jurijs Čursins). Toties Vilki un avis runā par totalitāru sabiedrību un tās - vārda tiešā nozīmē - sadomazohistiskajām rotaļām, kurās upuru nav. Totalitārisms ir tēma, kas režisoru nodarbina ne tikai teātra kontekstā - par to varēs lasīt intervijā ar Bogomolovu kādā no nākamajām KD. Vēl uz Rīgu tiks vesta jau pagājušogad aprakstītā izrāde par Viļņas ebreju geto, arī «topa» režisora Mindauga Karbauska Neizšķirts ilgst tikai mirkli un režisora Ļeva Ērenburga Vasa Žeļeznova, kas, lai arī akadēmiskā stilā, taču negaidītā gaismā parāda M. Gorkija lugā visai nesaudzīgi un neglīti atrādītas ģimenes peripetijas.

Tēvi un dēli

Par manu atklājumu šogad kļuva režisora Dmitrija Krimova izrāde Tararabumbija viņa teātrī Dramatiskās mākslas skola. Veidota kā dzimšanas dienas dāvana krievu teātra pīlāram dramaturgam Antonam Čehovam, tā ir žilbinošas fantāzijas un negantas ironijas parāde «uz mēles». Skatītājiem kā modes skatē sēžot abās pusēs, uz garas, šauras, turklāt abos virzienos slīdošas strēles aizzib līdz absurdam izkāpināti Čehova lugu fragmenti - gan elēģiski, gan smieklīgi, gan krievu teātra čehoviskos štampus parodējoši. Te par sava brāļa - milzu lelles - purkšķiem mulst, kā jau pieņemts, gaisīgās un trauslās trīs māsas, stiklotā verandā nošaujas Trepļevs, kamēr blakus vēl lielākā verandā glezniem ziediem līdzīgas sievietes virpuļo Arkadinas loto spēlē. Maršē zaldāti, stiepjot divkaujā nošauto Tuzenbahu, kura kājas izstiepjas arvien garākas un garākas, ieripo austeru vagons, ar kādu mirušo Čehovu no Berlīnes atveda uz Maskavu... Vienlaikus cirks un milzīga smeldze, uztverama tiem, kuri vismaz kaut ko zina par Čehovu. Šo izrādi uztvēru kā Krimova veltījumu ne vien Čehovam, bet arī tēvam Anatolijam Efrosam, kurš iestudējis gan Kaiju, gan Ķiršu dārzu, gan Trīs māsas.

Lielā vilšanās

Eimunts Nekrošus ir ne tikai ļoti iespaidīga figūra pasaules teātra ainavā - viņš ir arī režisors, kurš lielā mērā veidojis manus priekšstatus par labu teātri - juteklisku, dziļu, metaforisku, emocionāli spēcīgi uzrunājošu. Viņa iestudēto A. Kamī Kaligulu ar vienu no Krievijas labākajiem aktieriem četrdesmitgadniekiem - Jevgeņiju Mironovu - titullomā ļoti gaidīju. Izrāde iestudēta Apvienoto Nāciju teātrī, kuru vada pats Mironovs un kurā tapuši arī Alvja Hermaņa iestudētie Šukšina stāsti. Tomēr izrāde, lai arī diezgan tipiska Nekrošum, mulsināja ar... jēdzienisko tukšumu. To šīfera sienu un būdiņu telpā centās piepildīt šineļos tērptie aktieri (scenogrāfa un tērpu mākslinieces lomās - Nekrošus ģimene - dēls Marius un sieva Nadežda Guļtajeva).

Viņi godprātīgi lēca, kūleņoja, mētāja bumbiņas, smēķēja, dedzināja sveces, slēpās aiz šīfera plāksnēm, ziepēja rokas, žilbināja ar spoguļlauskām un runāja nostādītā balsī, un pārmest viņiem var vienīgi to, ka atšķirībā no lietuviešu aktieriem Nekrošus izrādēs krievu kolēģi mēģināja piešķirt katram žestam un fiziskai darbībai kādu «psiholoģiski pamatotu» nozīmi, kas izrādi darīja smagnēju. Marija Mironova Cezonijas lomā cieta jau no pirmās sekundes - un viņas dvesieniem līdzīgā runa, sāpēs nerimstoši sarāvies stāvs līdz pat nāves brīdim īpaši nemainījās. Daudz nemainījās arī Mironova Kaligula (izņemot koši oranža mētelīša uzvilkšanu īpaši imperatorisku jūtu uzplūdos), kura galvenais uzdevums bija visiem dvēseles spēkiem mirdzēt kā svecītei - ar seju pret zāli. Aktiera harisma ir ļoti spēcīga, un publika ikreiz reaģēja ar aplausiem. Pirmajā cēlienā aplausi skanēja kā cirkā - pēc katra fiziska aktieru trika. Otrajā cēlienā vārdu ir vairāk nekā kustību, un skatītāji ņēmās aplaudēt pēc katra «spēcīga» dialoga un monologa. Kad Kaligula beidzot nogalināja Cezoniju (ar pakausi uzguļoties zemē izstiepušās mīļotās kaklam), aplausi šķita jau kuriozi. Nekrošus Kaligula jo īpaši lika nožēlot, ka no Dailes teātra repertuāra ir pazudusi Dž. Dž. Džilindžera iestudētā grandiozā traģēdija. Vienīgā īsteni jēgpilnā loma Maskavas teātrī bija Kaligulam uzticīgais, visuredzīgais Helikons - liels, spēkpilns, izmisis tēvainis ar aizkustinošu micīti galvā. Igors Gordins par šo lomu saņēma Zelta masku kā labākais aktieris.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?