Patērētājiem pirms skaidras naudas izņemšanas no bankomāta jānodrošina informācija par pakalpojuma izmaksām un jādod iespēja atcelt operāciju bez jebkādam soda sankcijām un citām izmaksām, ja noteiktā samaksa patērētāju neapmierina, uzskata Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas (LPIAA) jurists Andrejs Vanags.
«Protams, no klienta viedokļa raugoties, būtu daudz ērtāk bankomātā saņemt informāciju par papildu izdevumiem, ja tādi rodas, naudu izņemot, bet bankām nav pienākums informāciju nodrošināt,» norāda Finanšu un kapitāla tirgus komisijas pārstāve Marija Makareviča un piebilst, ka «atbildība jāuzņemas arī bankas klientam, jo, saņemot bankas karti, cilvēks ar savu parakstu apliecina, ka iepazinies ar kartes lietošanas noteikumiem».
Arī banku pārstāvji apgalvo, ka klientiem tas, cik izmaksā naudas izņemšana dažādu banku bankomātos, tiek izklāstīts maksājumu kartes izsniegšanas brīdī.
Sūdzas par diviem latiem
«Šī gada deviņos mēnešos saņemti pieci iesniegumi par jautājumiem un problēmām, kas saistītas ar bankomātu izmantošanu,» stāsta Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Ilze Žunde. Trijos gadījumos izteiktas pretenzijas par naudas izmaksas norisi, savukārt vienā gadījumā - par standartlīgumā iekļautajiem noteikumiem, kas saistīti ar skaidras naudas izmaksu no bankomāta.
Bijis arī gadījums, kad patērētājs sūdzējies par bankas rīcību, ieturot divus latus lielu komisijas maksu par maksājumu kartes PIN koda maiņu bankomātā, par to neinformējot patērētāju. PTAC pārstāve norāda, ka esošais normatīvais regulējums uzliek pienākumu bankām informēt patērētājus par to, ka, izņemot naudu no citas bankas bankomāta, var tikt piemērota komisijas maksa, taču neparedz, ka tas būtu jāveic, katru reizi naudas izņemšanas brīdī. I. Žunde arī piebilst, ka «nelielais sūdzību skaits, visticamāk, liecina, ka patērētāji pārzina pastāvošo sistēmu attiecībā uz naudas izņemšanu no citu banku bankomātiem». Tas gan nenozīmējot, ka patērētājiem neesot tiesību būt neapmierinātiem un meklēt risinājumus, kā pastāvošo sistēmu mainīt.
Jāiegaumē, ko paraksta
«Klientus informējam, kuri ir bankai draudzīgie bankomāti un kuros klients ar mūsu maksājumu karti var izņemt skaidru naudu bez komisijas maksas,» situāciju raksturo bankas Citadele pārstāve Baiba Ābelniece un piebilst, ka, «aizpildot iesniegumu maksājumu kartes saņemšanai bankā, klients ar parakstu apstiprina, ka ir informēts par pakalpojumu cenrādi». Informācija par komisijas maksas piemērošanu esot pieejama bankas mājaslapā.
«Maksu par skaidras naudas darījumiem bankomātā nosaka tā banka, kas ir izdevusi maksājumu karti,» norāda arī SEB bankas pārstāve Anna Vilsone un skaidro: klientus par maksājumu kartes cenrādi banka informējot filiālēs, izsniedzot karti, kā arī bankas mājaslapā, kur esot iespējams atrast informāciju par t. s. draudzīgajiem bankomātiem, kas vienas bankas klientiem ļaujot izmantot citu banku bankomātus par zemāku komisijas maksu vai pat bez tās.
«Norvik bankai nav pašai savu bankomātu, bet esam noslēguši sadarbības līgumus ar vairākām bankām, lai nodrošinātu skaidras naudas izmaksu mūsu klientiem,» norāda Norvik bankas pārstāve Valda Ķipāne. Šīs bankas klienti skaidru naudu bez maksas GE Money bankas, DNB bankas, bankas Citadele un SEB bankomātos varot izņemt divas reizes mēnesī, savukārt jau par trešo transakciju - skaidras naudas izņemšanu ar karti -, izmantojot šos bankomātus, jāmaksā 40 santīmu. Līdzīgi kā citas bankas, arī šī banka par tarifiem klientus informē mājaslapā, filiālēs un noformējot kartes.
Grūtības ieviest bankomātos informējošus paziņojumus par izmaksām saistāmas ar to, ka bankomāti bieži vien nav viena ražotāja veidoti, turklāt mēdz tehnoloģiski atšķirties, saka Swedbank pārstāve Kristīne Jakubovska.