Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Ceļš pie naudas nav bez maksas

Izņemot no bankomāta naudu citas bankas - nevis kartes izsniedzējbankas - bankomātā, var gadīties, ka naudas izņemšana izrādīsies maksas pakalpojums, kas deldēs kontā esošo naudas daudzumu, turklāt informācija par summu, no kādas nācies atvadīties, izņemot naudu, neparādīsies.

Patērētājiem pirms skaidras naudas izņemšanas no bankomāta jānodrošina informācija par pakalpojuma izmaksām un jādod iespēja atcelt operāciju bez jebkādam soda sankcijām un citām izmaksām, ja noteiktā samaksa patērētāju neapmierina, uzskata Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas (LPIAA) jurists Andrejs Vanags.

«Protams, no klienta viedokļa raugoties, būtu daudz ērtāk bankomātā saņemt informāciju par papildu izdevumiem, ja tādi rodas, naudu izņemot, bet bankām nav pienākums informāciju nodrošināt,» norāda Finanšu un kapitāla tirgus komisijas pārstāve Marija Makareviča un piebilst, ka «atbildība jāuzņemas arī bankas klientam, jo, saņemot bankas karti, cilvēks ar savu parakstu apliecina, ka iepazinies ar kartes lietošanas noteikumiem».

Arī banku pārstāvji apgalvo, ka klientiem tas, cik izmaksā naudas izņemšana dažādu banku bankomātos, tiek izklāstīts maksājumu kartes izsniegšanas brīdī.

Sūdzas par diviem latiem

«Šī gada deviņos mēnešos saņemti pieci iesniegumi par jautājumiem un problēmām, kas saistītas ar bankomātu izmantošanu,» stāsta Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Ilze Žunde. Trijos gadījumos izteiktas pretenzijas par naudas izmaksas norisi, savukārt vienā gadījumā - par standartlīgumā iekļautajiem noteikumiem, kas saistīti ar skaidras naudas izmaksu no bankomāta.

Bijis arī gadījums, kad patērētājs sūdzējies par bankas rīcību, ieturot divus latus lielu komisijas maksu par maksājumu kartes PIN koda maiņu bankomātā, par to neinformējot patērētāju. PTAC pārstāve norāda, ka esošais normatīvais regulējums uzliek pienākumu bankām informēt patērētājus par to, ka, izņemot naudu no citas bankas bankomāta, var tikt piemērota komisijas maksa, taču neparedz, ka tas būtu jāveic, katru reizi naudas izņemšanas brīdī. I. Žunde arī piebilst, ka «nelielais sūdzību skaits, visticamāk, liecina, ka patērētāji pārzina pastāvošo sistēmu attiecībā uz naudas izņemšanu no citu banku bankomātiem». Tas gan nenozīmējot, ka patērētājiem neesot tiesību būt neapmierinātiem un meklēt risinājumus, kā pastāvošo sistēmu mainīt.

Jāiegaumē, ko paraksta

«Klientus informējam, kuri ir bankai draudzīgie bankomāti un kuros klients ar mūsu maksājumu karti var izņemt skaidru naudu bez komisijas maksas,» situāciju raksturo bankas Citadele pārstāve Baiba Ābelniece un piebilst, ka, «aizpildot iesniegumu maksājumu kartes saņemšanai bankā, klients ar parakstu apstiprina, ka ir informēts par pakalpojumu cenrādi». Informācija par komisijas maksas piemērošanu esot pieejama bankas mājaslapā.

«Maksu par skaidras naudas darījumiem bankomātā nosaka tā banka, kas ir izdevusi maksājumu karti,» norāda arī SEB bankas pārstāve Anna Vilsone un skaidro: klientus par maksājumu kartes cenrādi banka informējot filiālēs, izsniedzot karti, kā arī bankas mājaslapā, kur esot iespējams atrast informāciju par t. s. draudzīgajiem bankomātiem, kas vienas bankas klientiem ļaujot izmantot citu banku bankomātus par zemāku komisijas maksu vai pat bez tās.

«Norvik bankai nav pašai savu bankomātu, bet esam noslēguši sadarbības līgumus ar vairākām bankām, lai nodrošinātu skaidras naudas izmaksu mūsu klientiem,» norāda Norvik bankas pārstāve Valda Ķipāne. Šīs bankas klienti skaidru naudu bez maksas GE Money bankas, DNB bankas, bankas Citadele un SEB bankomātos varot izņemt divas reizes mēnesī, savukārt jau par trešo transakciju - skaidras naudas izņemšanu ar karti -, izmantojot šos bankomātus, jāmaksā 40 santīmu. Līdzīgi kā citas bankas, arī šī banka par tarifiem klientus informē mājaslapā, filiālēs un noformējot kartes.

Grūtības ieviest bankomātos informējošus paziņojumus par izmaksām saistāmas ar to, ka bankomāti bieži vien nav viena ražotāja veidoti, turklāt mēdz tehnoloģiski atšķirties, saka Swedbank pārstāve Kristīne Jakubovska.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?