Laika ziņas
Šodien
Migla
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Čempions bez autovadītāja apliecības

Zīmīgs datums Latvijas autosporta vēsturē turpmāk būs 2013. gada 15. septembris. Šajā dienā tikai 17 gadu vecais jēkabpilietis Reinis Nitišs kļuva par pirmo Latvijas autosportistu, kas uzvarējis Eiropas čempionātā rallijkrosā. Kad Reinis apvaicājās, kā atbraukt uz Dienas redakciju Mūkusalas ielā, iedomājās - viņam taču vēl nemaz nevar būt tiesību! Jauno Eiropas čempionu uz interviju atveda tēvamāsa, jo savā klasē labākajam braucējam Eiropā ir tikai baltās tiesības.

«Es tomēr neesmu jaunākais rallijkrosa čempions,» sarunas sākumā precizēja Reinis. «Tagad tikai uzzināju, ka pirms manis 2009. gadā šajā klasē ir uzvarējis norvēģu braucējs, kurš ir deviņas dienas par mani jaunāks.»

Dažu valstu konkurenti nav labākā situācijā, jo, iespējams, arī ikdienā praktizējas, vadot automašīnu. Zinu, ka Amerikā autovadītāja apliecību var iegūt no 16 gadu vecuma.

To es nezinu, bet sportiskos rezultātus tas neietekmē. Man startēšanai nepieciešama vecāku atļauja, kuru uzrādot licenci izsniedz Latvijas Automobiļu federācija. Klasē, kurā es startēju, var braukt no 16 gadu vecuma.

Cik veci bija konkurenti, ar kuriem cīnījies par Eiropas čempiona titulu?

Dānim Ulrikam Linnemanam ir nedaudz pāri divdesmit, vienai daļai ap 24 gadiem, bet krievu braucējiem trīsdesmit un vairāk. Šajā klasē nav vecuma ierobežojuma. Rallijkrosā braucēji klases izvēlas, ņemot vērā budžeta iespējas.

1600 kubikcentimetru klase ir lētākā?

Otra lētākā. Vismazākās izmaksas ir klasē ar aizmugurējo piedziņu, bet tajā startē ļoti maz braucēju. Ja godīgi - neviena klase nav lēta.

Īsumā izskaidro, kādas ir klases rallijkrosā?

Kopumā ir trīs klases. Es startēju Super1600 klasē ar priekšpiedziņu un motora jaudu līdz 1600 kubikcentimetriem. Ir arī TouringCar klase ar aizmugurējo piedziņu un divu litru motoru. Visbeidzot ir pati prestižākā SuperCar klase ar pilnpiedziņu, kurā startē pasaules rallija zvaigznes. Man pēc uzvaras Super1600 klasē vajadzētu pāriet uz pilnpiedziņu, bet, lai to izdarītu, ir nepieciešams lielāks budžets.

Latvijā automašīnu vadītāji uzsver, ka nav viegli pārsēsties no priekšpiedziņas mašīnas uz aizmugurējo vai arī otrādi. Cik ātri to var izdarīt rallijkrosā?

Katrai piedziņai ir savas nianses. Tāpēc, ja ir mērķis braukt top līmenī, jāizvēlas viena klase. Es esmu no Jēkabpils puses, kur brauc ar visādām automašīnām. Sacensībās ziemā esmu startējis arī ar žigulīti, kam ir aizmugurējā piedziņa. Tagad ziemā mājās vizinos ar pilnpiedziņas mašīnu, un kopumā ir nobraukti tik daudz kilometru, ka man vairs nav problēmu ar pārsēšanos citā mašīnā.

Atceries pašus pirmsākumus, kad sēdies mašīnai pie stūres?

Mans tēvs Aigars Nitišs bija autokrosa braucējs, tāpēc stūrēšana man ir asinīs. Pirmās reizes bija četru gadu vecumā sacensību atklāšanas parādēs, kad sēdēju tētim klēpī. No sešu gadu vecuma braucu ar kartu.

Kļūdams par Eiropas čempionu, varbūt piepildīji neīstenotu tēva ieceri?

Jā, pēc titula izcīnīšanas lidojām mājās kopā ar basketbolistiem, kuri atgriezās no Eiropas čempionāta. Tad es tādas runas lidmašīnā dzirdēju. No otras puses, es tēva sapni nebūtu piepildījis, ja man autobraukšana nepatiktu.

Viņa sapnis bija kļūt par Eiropas čempionu?

Tik konkrēti tas nebija domāts. Gan jau viņš vienkārši gribēja būt top braucējs.

Cik liela bijusi tēva ietekme?

Pilnīgi noteikti bez ģimenes atbalsta nebūtu iespējams uzvarēt Eiropas čempionātā. Tā ir neatsverama pieredze, kuru tēvs man iedeva, pasakot arī, kur un kā jābrauc. Tas bija autokrosā, bet arī tagad viņš man var pateikt nianses, kā kurā situācijā vajadzētu rīkoties.

Sešu gadu vecumā sāki braukt kartingā. Kad pirmo reizi sacensībās vadīji automašīnu?

Man varēja būt astoņi vai deviņi gadi. Tās bija sprinta sacensības, un es startēju ar žigulīti. Pedāļi bija tā saregulēti, lai es varētu tos aizsniegt.

Vienaudžu konkurentu laikam toreiz nebija...

Nē, lai gan Jēkabpils vietējos mačos sacentos ar Mārtiņu Lapiņu. Ar viņu kopā sākām trenēties kartingā.

Kartings iesākumā varētu būt jebkuram autobraucējam?

Es tā uzskatu, jo tur var izjust trajektorijas, iemācīties tīru braukšanu un apgūt pašas sīkākās niansītes, lai sasniegtu labu rezultātu. Man kartings iedeva ļoti daudz.

Arī Pirmās formulas braucēji pirmsākumos brauc kartingā. Ar pāriešanu uz rallijkrosu būtībā esi izdarījis savu izvēli autosportā, vai ir vēl izvēles iespējas kļūt, piemēram, par labu rallija braucēju?

Iespēja noteikti ir, jo pamati ir ielikti stabili. Pašreizējā situācijā rallijkross gan ir viens no popularitātes ziņā straujāk augošajiem autosporta veidiem. Nākamgad rallijkrosam būs pasaules čempionāta statuss, tāpēc, manuprāt, izvēle ir izdarīta pareizā un arī īstajā brīdī.

Cik nopietnu konkurenci nācās izturēt, lai kļūtu par Eiropas čempionu?

Visvairāk dalībnieku bija Francijas posmā - 37 vai 39. Kopumā šosezon 1600 kubikcentimetru klasē startēja 46 braucēji. Francijā ļoti spēcīgs ir vietējais čempionāts, tāpēc viņu valsts pārstāvji startēja tikai vienā Eiropas čempionāta posmā. Uz Eiropas posmiem brauc startēt arī amerikāņi. Rallijkrosā piedalās arī raidījuma Top Gear vadītājs Taners Fousts. Viņš ir viens no labākajiem.

Kāpēc Latvijā rallijkross nav populārs?

Braucēji ir, mašīnas arī, bet pietrūkst laba līmeņa trašu. Tāpēc mūsējie startē Igaunijā, citās Ziemeļeiropas valstīs. Bija šogad viens posms Bauskā, bet līdz labai rallijkrosa trasei jāveic diezgan būtiski uzlabošanas darbi.

Cik garas ir rallijkrosa trases?

Pārsvarā garums ir viens kilometrs, citur 1,2 kilometri, bet trase visā tās garumā ir pārskatāma, tāpēc sacensības ir ļoti dinamiskas un skatītājiem pievilcīgas. Apmēram 60-70 procentu ir asfalts, pārējā trases daļā grunts segums.

Tāds minirallijs sanāk...

Jā, rallija sacensības ilgst divas dienas un ir sava veida autosporta maratons, bet rallijkross ir sprints. Uz starta vienlaicīgi stājas vairāki dalībnieki, viss ir pārredzams, tāpēc jau tuvākajā nākotnē rallijkross varētu izkonkurēt ralliju. Jau šosezon daudzi rallija braucēji izmēģināja rallijkrosu. Francijā startēja arī Sebastjēns Lēbs (vienīgais astoņkārtējais WRC pasaules čempions rallija vēsturē - aut.). Peters Sūlbergs visu sezonu jau brauca, savukārt Miko Hirvonens ir pateicis, ka nākamgad startēs rallijkrosā. Viņi visi brauc SuperCar klasē. Startēšana rallijkrosā ir daudz lētāka nekā rallija čempionātā un arī krietni interesantāka.

Cik maksā braukšana SuperCar klasē?

Precīzi nezinu, bet, piemēram, ja ir vēlēšanās iegādāties jaunu, identiski tieši tādu mašīnu, ar kādu startē Fousts, jārēķinās ar pusmiljonu eiro. Lētāks variants ir īrēšana. Respektīvi, aizbrauc uz mačiem tikai ar ķiveri un kombinezonu, bet mašīnu uz vietas noīrē.

Ņemot vērā mūsu iespējas, Latvijas braucējam vispār ir reāli startēt SuperCar klasē?

Grūti, bet es ceru, ka mēs nākamgad spēsim startēt šajā prestižajā klasē. Eiropas čempiona titulam tomēr ir nozīme. Mums jau ir nākuši klāt ārzemnieki, arī tētim āķis lūpā. Viņš jau man pateica, ka vēl nezinot, kā, bet domājot, ka es nākamgad startēšu lielajā klasē.

Rallijkrosā ir arī lielo rūpnīcu komandas?

Tā gluži nav, bet es startēju Somijas Set Promotion komandas sastāvā zem Latvijas karoga ar savu uzvārdu. Izvēlējāmies šādu variantu, jo somiem jau ilgāku laiku ir top komanda 1600 kubikcentimetru klasē. Pie viņiem parocīgāka ir detaļu pieejamība. Nākamgad Set Promotion būs komanda arī SuperCar klasē.

Nākamgad tu varētu turpināt pārstāvēt Set Promotion?

Tas gan vēl nav zināms. Skatīsimies, kurš izteiks lētāku un labāku piedāvājumu. Pagaidām priekš mums naudas izteiksmē SuperCar klasē figurē neaprakstāmas summas.

Ir variants palikt 1600 kubikcentimetru klasē?

Domāju, ka vairāk jau ne. Sarunas ir ievirzījušās tik tālu, ka atkāpšanās ceļa vairs nav.

Profesionālajā sportā labākie atlēti pelna ievērojamas naudas summas. Rallijkrosā arī ir iespēja kļūt turīgam?

Prēmijas nav lielas, iespēja pelnīt ir tikai no sponsoru naudām. Ja trāpās trīs vai četri lieli atbalstītāji, sezonas beigās var rasties pārpalikums. Tad tikai rodas jautājums, ko ar šo naudu darīt - paņemt algā vai investēt jau nākamajā sezonā. Kādreiz es domāju, ka pelna tikai pieci vai desmit braucēji, bet tagad es zinu, ka viņu ir vairāk. Pelnīt ir iespējams. Mans tuvākais mērķis ir vienkārši braukt, nedomājot par naudu.

Lēbam un citām rallija zvaigznēm finansiāli ir izdevīgi pāriet uz rallijkrosu?

Šosezon Lēbu startēt uzaicināja organizatori. Viņam uz vietas visu iedeva un, manuprāt, vēl samaksāja. Sūlbergs visu sezonu startēja reklāmas nolūkos, taču es domāju, ka arī viņa startēšanu nodrošināja organizatori. Patlaban tāds ir rallijkrosa rīkotāju mērķis - ar pazīstamiem braucējiem celt šī autosporta veida popularitāti.

Rallijs tevi nesaista?

Pagaidām ne, lai gan neesmu rallijā startējis. Ja pamēģinātu, varbūt manas domas mainītos. Esmu tikai vērojis sacensības kā skatītājs. Viena minūte ir jāgaida, tad acumirklī mašīna aiztraucas garām, un atkal viena minūte ir jāgaida līdz nākamajai.

Cik liels ātrums ir rallijkrosā, un kāda ir bīstamības pakāpe?

Taisnēs var sasniegt ātrumu 160 kilometru stundā. Salīdzinot ar rallija mašīnām, mūsējās krietni ātrāk attīsta ātrumu. SuperCar klasē 100 kilometru stundā var dabūt 2,5 sekundēs. Pēc 300 metriem jau jāslēdz sestajā ātrumā. Sacensībās notiek saskare ar citām mašīnām, tomēr smagas avārijas ir ļoti reti. Bīstamākajos posmos ir nožogojumi.

Notiek arī negodīga cīņa trasē?

Tā gluži nav, bet konkurentus ir jāmāk arī pabiedēt, braucot viņiem aizmugurē, straujāk piebremzējot. Tādas nianses ir atļautas, un tās arī ir uzvaras sastāvdaļa. Labs starts ir 50 procentu no uzvaras.

Esi braucis arī Amerikā?

Jā, saņēmām uzaicinājumu, un es startēju divās sacensībās. Kuram katram tāda iespēja netiek dota. Gribējām apskatīties, kā viss notiek okeāna otrā krastā. Tagad zinām, ka profesionālais līmenis tur ir stipri zemāks nekā Eiropā. Vienīgais, kas tur ir līmenī, - tas ir šovs, tiešraides un skatītāji.

Cik Latvijā tev ir konkurentu?

Īsti jau nav. Ir tādi, kuri pa reizei ir pamēģinājuši. Šovasar startēju NEZ posmā Bauskā un uzvarēju itin pārliecinoši. Jācer, ka pēc mana panākuma būs sekotāji, kuri sapratīs, ka var konkurēt Eiropā. Zinu, ka Jānis Baumanis ir nobriedis nākamgad startēt Eiropas čempionātā. Viņš no mums iegādājās pagājušā gada mašīnu un šosezon startēja Igaunijā.

Pastāsti, kāpēc jauno Eiropas čempionu ietina lentē un pēc tam ienesa aukstā dušā? Tāda ir tradīcija?

Nē, vienkārši mums komandā ir draudzīgas attiecības, visi ar labu humora izjūtu. Tikko nokāpu no pjedestāla, tā arī mani sasēja viens no somu mehāniķiem. Svinēšanai visi bija gatavojušies, jo mūsu Somijas boss tūlīt pēc finiša līnijas šķērsošanas visiem izdalīja kreklus ar uzrakstu European champion.

Kāds ir tavs nākamais mērķis?

Šosezon ar Eiropas čempiona titula izcīnīšanu sasniedzu visu, ko vien varēju. Nākamgad SuperCar klasē pirmo reizi notiks pasaules čempionāts. Būtu labi atstāt vēsturisku ierakstu - pirmais pasaules čempions rallijkrosā. Tāds mērķis nākamgad gan būs daudziem braucējiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Reinis Nitišs

Dzimis: 1995. gada 16. decembrī Jēkabpilī
Mācās: Rīgas Valsts tehnikumā automobiļu nodaļā 3. kursā par automehāniķi
Sasniegumi: Eiropas čempions rallijkrosā 1600 klasē 2013. gadā, NEZ Ziemeļeiropas rallijkrosa čempions 1600 klasē 2012. gadā, Igaunijas un Baltijas rallijkrosa čempions 2011. gadā, Latvijas autokrosa vicečempions 2011. gadā, ieguvis Igaunijas sporta meistara titulu 2011. gadā, Latvijas un Baltijas čempions kartingā 2009. gadā, Latvijas sporta meistars

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?