Picas, ledus, cope
Oskaram un Andrim SIA ZKF un veikals Makšķerlietas ZKF ir pirmā praktiskā biznesa pieredze, lai gan teorija arī nav gluži sveša. Andris ilgus gadus strādājis būvniecībā, savukārt Oskaram ir maģistra grāds uzņēmējdarbības vadībā un gandrīz 15 gadu pieredze dažādu līmeņu amatos mārketingā. Kad pirms pusotra gada Oskaru krīzes dēļ «samazināja», cita darba piedāvājumi viņu neaizrāva. Kārdinošāka likās Altum programma uzņēmējdarbības iesācējiem Hipotēku bankā, tāpēc sākās ideju meklējumi. «Gandrīz gadu krustu šķērsu grozīju dažādas biznesa idejas, liku kopā naudas plūsmas un pārējo, bet daudz kas atdūrās pret dažādām problēmām,» Oskars saka un stāsta - doma par picu automātu uzstādīšanu apstājās pie cenām, kas līdz ar ekonomisko lejupslīdi vairs nespēja konkurēt, savukārt ideja piedāvāt mazāka izmēra ledus laukumus, kas hokejmīļiem būtu lētāki un pieejamāki nekā standarta halles, noslāpa piemērotu telpu trūkuma dēļ. Taustīdams idejas, Oskars raudzījās uz lietām, no kurām pats kaut ko saprot, un viscerīgākā likās doma par makšķerlietām.
Būvēt biznesu uz hobija pamatiem, pēc Oskara domām, attaisnojas. «Darīt to, kas patīk, vienmēr ir labāk nekā darīt to, pret ko ir neitrāla attieksme. Atnāk pircējs, un tu viņam ar patiesu interesi vari pastāstīt: šis vizulītis man pagājušajā vasarā labi nostrādāja. Tas dod arī lielāku sapratni par to, kas vajadzīgs auditorijai, un par pašu produktu,» Oskars saka. Bet vai, pārvēršot vaļasprieku biznesā, nav riska, ka neveiksmes sūrstēs vairāk? «Risks, protams, ir,» Oskars atzīst. «Bet, ja visi zinātu, ka, ieliekot savus 10 000, pēc gada dabūs 150 000, tad tā vairs nebūtu uzņēmējdarbība, tad tas būtu kā noguldījums bankā uz procentiem.»
Dosies arī uz laukiem
Lai gan bez Oskara un Andra veikala Brīvības iela pēdējā pusgadā kļuvusi vēl par dažiem copes lietu veikaliem bagātāka, abi ir pārliecināti, ka, pareizi saimniekojot, var iespraukties arī pašreiz plašajā piedāvājumā. «Galvenais, ar ko gribam izcelties, ir spiningošanai paredzētie mānekļi. Lielie veikali pārsvarā fokusējas tikai uz tām precēm, ko paši ieved. Mēs gribam paņemt pēc iespējas plašāk dažādus zīmolus - lai patērētājs savai vajadzībai visu var atrast vienuviet, nevis apskraidot desmit veikalus,» Oskars skaidro, taču piebilst, ka pircējus centīsies pievilināt nevis ar neadekvāti zemām cenām (tās plānots turēt līdzvērtīgas savas svara kategorijas sāncenšiem), bet ar to, ko veikalā var atrast. Turklāt redzēts, ka pat laukos kārtīgs makšķernieks arī krīzes laikā copes štruntiņus sev mēdz nopirkt kopsummā par 20-30 latiem. Tiesa, pēc tam veikalā viņš lūko pēc lētākas desas, smejas Andris. Puiši tic, ka viņu bodītei par labu nāks spiningošanas popularitāte, kā arī veikala atrašanās vieta - pa ceļam, no Rīgas ārā braucot.
Izbraukt no galvaspilsētas Oskars un Andris grib arī paši. «Laukos lielākajās pilsētās copeslietu veikalu pietiek, bet mazajos ciematos īsti nav, kas tirgojas, tur patlaban ir attiecīgajai vietai neadekvāta prece par nepareizām cenām,» Oskars stāsta un atklāj, ka jau papētīts, kurās makšķernieku koncentrācijas vietās SIA ZKF varētu izlikt savus stendus vietējos veikalos. Būšot gan jārēķinās, ka konkurence laukos augs - iepriekš, kad pa labi, pa kreisi varēja tirgot dārgās spoles un kātus, lielajām firmām nebija vajadzības braukt uz laukiem pēc santīmiem, taču tagad, apgrozījumu meklējot, no svara ir jebkurš patērētājs, Oskars klāsta. Pati SIA ZKF dārgās spoles un spiningus piedāvās interneta veikalā. Iespējams, pēc laika varētu rīkot arī spiningošanas sacensības. «Bet vispirms jāapliecina, ka varam paši sevi pabarot,» Oskars par nākotni vēl izsakās piesardzīgi. Viens darbinieks - palīgs veikalā un arī pieredzējis copmanis - tomēr jau sarunāts.
Nelec augstāk par galvu
Lai gan PVN maksātāja reģistrāciju nācies gaidīt trīs nedēļas, kuru dēļ veikals durvis atvēris tikai 1. maijā, nevis makšķerēšanas sezonas sākumā, kopumā biznesa starts Oskaram un Andrim izdevies gluds un raits. Šī gada februārī viņi ar savu ideju devušies pa taisno uz Altum programmu. Testi rādīja, ka mācības viņiem nav nepieciešamas, tāpēc divās nedēļās tapa biznesa plāns un vēl pēc pāris mēnešiem SIA ZKF saņēma solīto aizdevumu. Par Altum Oskars un Andris saka labus vārdus, lai gan neslēpj, ka sīki čakari biznesa procesus mazliet bremzē - piemēram, detalizētā kontrole no bankas puses. Aizņēmumu abi ņēmuši, necenšoties uzlēkt augstāk par savu galvu. «Patlaban nebija jēgas uzņemties lieku risku. Ja redzēsim, ka tā lieta iet un būs vēlēšanās atvērt vēl vienu veikalu Daugavas otrā krastā vai uz Maskavas ielas, kur patlaban nav pārāk pieblīvēts, tad vērsīsimies programmā vēlreiz un prasīsim papildu finansējumu,» naudas apsvērumus iezīmē Oskars. Puiši uzskata, ka ar nelielu makšķerēšanas lietu veikalu, protams, miljonus nepelnīs, tomēr, ja tajā saimnieko tikai divi cilvēki, tas arī neprasa milzu apgrozījumu. Pirmās biznesa mācības viņi gaida pēc pirmajām veikala darbības nedēļām.