Grūti iedomāties, ko vajadzētu kompensēt 515 zirgspēku _F430 Scuderia_, un, godīgi sakot, ir arī vienalga. Taču pagājušajā nedēļā iznāca pabraukt ar automašīnu, kurai nav neviena paša implanta, ir pavisam parastas bremzes un pilnas tiesības pieprasīt, lai sabiedrība to uzrunā par doktoru. Tas ir jaunais 5. sērijas BMW jeb F10.
Humanoīds nr. 5
Savulaik vācu trijotne BMW, Mercedes un Audi sacentās par to, kam izdosies iemānīt zem advokāta mašīnas motorpārsega pēc iespējas lielāku alias jaudīgāku dzinēju. Kad ūbersedanu un supervagonu paātrinājums draudēja izmainīt paisuma periodus, ražotāji neoficiāli vienojās, ka līdz turpmākiem paziņojumiem pārtrauc mēģinājumus ieurbties Zemes garozā. Turklāt šādi eksperimenti nesadzīvo ar izmešu normām, tāpēc statusa saglabāšanai nākas pāriet pie mazākiem motoriem, ķēpāties ar hibrīdiem un vispār izdomāt kaut ko pavisam citu. BMW 5. sērija mēģina «iedzīt zemē» ar pārsteidzošu aprīkojumu un prasmēm, kas drīzāk piedēvējamas humanoīdiem vai ar mākslīgo intelektu apveltītiem robotiem. Lai par to pārliecinātos, nav pat jāizkustas no vietas. Automašīnas borta datorā ir izsmeļoša lietotāja instrukcija, kā arī ar konkrēto modeli nesaistītas pamācības, piemēram, ekonomiskas braukšanas rokasgrāmata. Nākamais solis būs brokastis gultā un laulību konsultācija: «Vispirms nopērciet puķes. Izskaitiet līdz desmit....» Un tā tālāk.
Lielkonfektes papīriņš
Ir tikai divi iemesli (neskaitot elementāru pokazuhu), kāpēc automašīnai vajadzīgs tik apjomīgs borta datora saturs - auto ir vai nu pārāk sarežģīts, vai garlaicīgs. Tā kā F10 ir pirmais 5. sērijas modelis, kam ir viena «apakša» ar 7. sēriju, iespējami abi varianti. BMW pašreizējā flagmaņa daudzo funkciju lietošana ir visai komplicēta, un, kā jau lielās klases sedans (jeb lielkonfekte, kā daži tādus sauc), tas nav sevišķi kustīgs. Atšķirība ir tā, ka jauno 5. sēriju zīmējis cilvēks, kas mīl Automobili, nevis augstākās klases mēbeļu un kafijas automātu dizainers. Taču abu modeļu līdzība ir neapšaubāma. F10 ir lielākais attālums starp asīm savā klasē, gandrīz trīs metri, bet pašam auto līdz pieciem metriem pietrūkst vien 10 centimetru. Neizskatās vis pēc sportsedana parametriem, ko? Toties ir daudz vietas aizmugurē.
Benzīns vai dīzelis? !
BMW motoru tehnoloģijas un skaņas izolācijas māksla panākusi to, ka dzinēja degvielas tipu var pazīt tikai pēc iedaļu skaita tahometrā un tā, cik ātri krītas degvielas krājumi. Un pat tas vairs nav rādītājs, jo perfektā plūdlīnija, EfficientDynamics ietaises un astoņu pakāpju automātiskā pārnesumkārba samazina pat lodesātra 535i degvielas patēriņu līdz 9-10 litriem uz 100 km/h. Agrāk benzīna motoru arguments bija ātrums un dižciltīga skaņa, tagad tam nav nozīmes - 530d paātrinājums ir gandrīz tāds pats, bet skaņa salonā tikpat nav dzirdama. Bez šiem diviem 5. sērijai ir vēl trīs sešcilindru motoru varianti, vienīgais četru cilindru modelis 520d un lieliskais, taču faktiski nevajadzīgais 550i, kam vienīgajam «automāts» ir standartā, nevis par 2400 eiro. Ja kādam astoņi ātrumi šķiet pārāk daudz, ziniet, ka ZF rūpnīcai nebūtu diži grūti uzbūvēt pat 12 ātrumu «automātu», taču pagaidām pietiek ar astoņiem. Jau tā augstākā «roba» pārnesuma skaitlis ir neticami 0,67, un zemstūres svirām vairs ir tikai dekoratīva nozīme. Šī iemesla dēļ jaunajā, arī «astoņrobainajā» VW Touareg to nav vispār.
Mēs esam kabinets
Aplēšot automobiļa datorizācijas pakāpi, salonā vajadzētu ost pēc jonizēta gaisa kā serveru telpā. Taču 5. sērija smaržo pēc dārgas ādas apdares, par kuras vienu komplektu auto pircējam pašam noplēš deviņus. F10 cena ir nepopulārs temats, jo automašīnas ar bāzes cenu 42 790 eiro dabā neeksistē, tāpat kā eksemplāri ar manuālo pārnesumkārbu. Pat ar izciliem apdares materiāliem 5. sērija tomēr ir sintētiska sajūta, taču tā nāk no automašīnas tehnokrātiskajām dzīlēm. Ortodoksālo BMW fanu rindu pie psihoterapeita durvīm («Vēlies par to parunāt?...») izprovocē tikai paziņojums vien par pāreju uz elektriskajiem stūres pastiprinātājiem. Braucot ar raženi aprīkotu automašīnu, nepamet sajūta, ka šis auto vairāk nekā visi iepriekšējie kopā veidots, lai izpatiktu amerikāņiem. Adaptīva piekare ar divreiz vairāk režīmiem, nekā reāli vajadzētu, ortopēdiski krēsli, kas lokās un regulējas vai uz pusēm, radio pogas, kas pieskaroties atgādina, kādu staciju tu klausies, un perimetra kameras ar skatu no putna lidojuma. Iepriekšējais «piektais» E60 izskatījās pēc šķība aziāta, taču brauca daudz azartiskāk un ne jau tāpēc vien, ka tam bija pielīmēts alumīnija deguns. Vieglmetāla detaļu netrūkst arī šim, un Makfersona statņu vietā priekšējos riteņus tur A veida sviras, kas pēc definīcijas un konstrukcijas ir sportiskas vadāmības priekšnoteikums. Par piemaksu var iegādāties pat piestūrējošus aizmugurējos riteņus. Kāda velna pēc tādi būtu vajadzīgi pakaļpiedziņas automašīnai? Lai ļautu īpašniekam ieplest pirkstus vai atvieglotu «parkošanos»? Nepārprotiet, F10 ir teicama automašīna, salīdzinot ar E klasi, A6 un vēl jo vairāk Lexus GS, tas IR auto ar vissportiskāko un dinamiskāko raksturu, turklāt būs tāds arī izpildījumā 520d. Taču izskatās, ka BMW kļuvis pats par savu hiperaugsto uzstādījumu ķīlnieku. Kā tur bija tai teicienā: «Ja Dievs ir visuvarens, vai tas spēj radīt akmeni, ko pats nespēj pacelt?» Kā lētāks 7. sērijas aizstājējs «piektais» ir ideāls, taču tiem, kas par visu laiku labāko «piekto» joprojām uzskata E39, iesaku sagaidīt nākamo 3. sēriju.