Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

E-talona uzturēšanas izmaksas piedāvā samazināt par 5%, Ušakovs saka - par maz

Bez liekiem uzrakstiem glaunā klusā centra namā ofisu ierīkojis uzņēmums Rīgas karte (RK), kas nodarbojas ar e-talona ieviešanu un uzturēšanu. Birojs vienlaikus ir arī visas biļešu sistēmas centrālā administrēšanas vieta. Pie datoriem šeit sēž uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi cilvēki, taču biļešu piegādēs un darbā ar iekārtām kopumā iesaistīti vairāk. Ik gadu RK dibinātājs Rīgas satiksme (RS) šai firmai pārskaita 5,6 miljonus latu. Pretenzijas par lielo naudas summu izteicis Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC), bet RK vadība iebilst, ka tā ir adekvāta.

«Velosipēds arī maksā mazāk par automašīnu, bet tas nav viens un tas pats,» uz Valsts kontroles (VK) pārmetumiem, ka elektroniskie norēķini tuvākajos 13 gados pilsētai izmaksās vismaz par 100 miljoniem latu vairāk nekā kompostrētāji un papīra biļetes, atbild RK vadītājs Ēriks Morizūrs. Salīdzinot ar veco sistēmu, jaunā sniedz pasažieriem plašāku biļešu klāstu, atlaides un iespēju ērtāk samaksāt par braucienu, piemēram, izmantojot internetu, savukārt pārvadātājs var redzēt statistiku par pasažieru plūsmu, lai plānotu maršrutus. Turklāt e-biļete nav palielinājusi, bet tieši pretēji - samazinājusi RS tēriņus biļešu saimniecības uzturēšanai par aptuveni 30%, salīdzinot ar laiku, kad tika algoti konduktori, apgalvo Ē. Morizūrs.

RK apkopotā statistika par pēdējo gadu rāda, ka caurmērā 65% pasažieru ikdienā lieto zilās plastikāta viedkartes, 30% - dzelteno viedbiļeti, bet tikai 5% pērk biļeti pie tramvaja, trolejbusa un autobusa vadītāja.

Vaicāts, kādēļ gandrīz gadu nebija iespējams iegādāties viena brauciena biļeti, par to nepārmaksājot 20 santīmu, Ē. Morizūrs stāsta, ka tāds bija viņa pārstāvētās kompānijas Affiliated Computer Services Solutions France S.A.S. (ACS), ko pašvaldība pieaicināja sistēmas ieviešanai, piedāvājums, un RS to akceptēja. «No izmaksu viedokļa ielikt tikai vienu braucienu dzeltenajā biļetē nav efektīvi, un es nezinu daudz tādu gadījumu pasaulē,» saka RK vadītājs, kuram šāda situācija šķiet normāla.

Viņš neslēpj, ka viena brauciena biļete RK nav ienesīga. Kopš 1. aprīļa, kad pēc domes lēmuma to ieviesa, «dramatiski» ir pieaudzis dzelteno e-talonu noiets. RK tas nozīmē papildu izdevumus, jo jāiegādājas jaunas viedbiļetes. Ē. Morizūrs norāda, ka saskaņā ar līgumu RK varētu prasīt no RS šos zaudējumus kompensēt, taču to nedarīs, jo saprot pārvadātāja un pašvaldības slikto budžeta situāciju.

«Šis gads būs daudz grūtāks, nekā mēs prognozējām pie līguma parakstīšanas,» saka Ē. Morizūrs. Taču, neraugoties uz to, RK ir gatava vēl papildus par 5% samazināt ikgadējo maksu par e-biļešu sistēmas apkalpošanu. Ē. Morizūrs neatklāj, cik liela ir katra RK izdevumu pozīcija, taču min, ka 5% ir vairāk, nekā ACS šogad cerēja saņemt dividendēs no e-talona projekta.

N. Ušakovs apliecina, ka RK izteikusi šādu piedāvājumu samazināt RS maksājuma daļu, lai «mēs domē no PR viedokļa varētu labāk izskatīties», taču, pēc mēra domām, ar to vien ir par maz. «Tāda veida ieteikumi no viņu puses - jūs to varēsiet pārdot sabiedrībai, neliecina, ka RK ir nopietni gatava nākt pretī rīdziniekiem!» iekarsis teic N. Ušakovs. Tuvāko nedēļu laikā plānots pabeigt pārbaudi par e-biļešu sistēmas lietderību, un tad pašvaldība lems, kā tālāk rīkoties.

Kopējās e-norēķinu ieviešanas izmaksas ir aptuveni 11 miljonu latu. Šo naudu kredītā paņēma RK, ko nodibināja RS un ACS. Puses kopuzņēmuma pamatkapitālā ieguldīja attiecīgi 1,2 un 1,3 miljonus latu. Līgums paredz, ka par sistēmas ieviešanu un apkalpošanu RS turpmākos 13 gadus RK ik gadu maksās 5,59 miljonus. Šajā summā ietilpst minētā kredīta atmaksa, biļešu nodrošināšana, 40 darbinieku atalgošana un citas izmaksas. 2020. gadā RS varēs atpirkt ACS akcijas par vienu latu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?