Daudziem skolēniem matemātikas eksāmens izrādījies nepārkožams rieksts, un skolas pie tā vaino arī darba sastādītājus. Par skolēnu eksamināciju atbildīgajā Valsts izglītības satura centrā (VISC) gan norāda - eksāmens bija atbilstošs mācību priekšmeta standartam un pagaidām nekas neliekot domāt, ka uzdevumi bija devītklasnieku līmenim nepiemēroti.
Ziemeļvalstu ģimnāzijas matemātikas skolotāja Laura Čerņevska stāsta, ka no 80 skolēniem, kas kārtoja eksāmenu, teju ceturtdaļa jeb 18 jaunieši ieguvuši vērtējumu, kas zemāks par 4 ballēm. «Tas atsit bērniem jebkādu interesi par matemātiku,» saka L. Čerņevska. Vēl sliktāka situācija bija, piemēram, Tukuma 2. vidusskolā, kurā nesekmīgu atzīmi ieguva trešdaļa devītklasnieku. «Pārdzīvojums gan skolēniem, gan skolotājiem,» saka skolas direktore Ināra Kravale. Viņa uzsver, ka Tukuma novadā esot pat skolas, kurās pārbaudījumu sekmīgi nokārtot nav varējis neviens skolēns.
Skolu pārstāvji uzskata, ka eksāmena uzdevumu sastādītāji ir «pārcentušies». Ja skolotājiem, tikai ieraugot uzdevumus un pat nesākot labot darbus, ir skaidrs, ka nekā laba nebūs, tad kaut kas nav kārtībā, uzskata Limbažu 1. vidusskolas direktore Ineta Zariņa. Skolēniem, kuriem jau iepriekš matemātika bijusi teju nepatīkamāka par zobu sāpēm un kuri ar mokām spējuši iegūt sekmīgu atzīmi, eksāmenā neesot bijušas nekādas cerības pienācīgā līmenī tikt galā ar tā otrās daļas uzdevumiem (1. daļā ir tests, 2. daļā - augstākas grūtības pakāpes uzdevumi). Skolu pārstāvji norāda uz vairākiem uzdevumiem, kas bijuši pārāk sarežģīti formulēti, atspoguļojuši tēmas, kam skolas pievērsušās tikai garāmskrienot un kuras paredzēts detalizētāk aplūkot tikai vidusskolā. Piemēram, uzdevumā par dekoratīvo ķieģeļu mūrēšanu daudzi tā arī nebija sapratuši, ka aiz tā patiesībā slēpjas aritmētiskā progresija, kuras risinājuma formula bija pieejama formulu lapā. Tikai ieraugot formulu, risinājumu aptvēris arī kāds Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas skolēns, kurš gan eksāmenā ieguva desmitnieku. Viņa pārstāvētajā skolā arī šogad esot bijuši tādi rezultāti, par kuriem citu skolu skolēni viņus varētu apskaust, lai arī skolēns spriež: «Desmitnieku tomēr varēja būt vairāk.» Pat jaunās matemātikas cerības no 1. ģimnāzijas nenoliedzot - pārbaudījums bija grūtāks nekā iepriekšējos gados. Arī skolu direktori Dienai atzīst - eksāmenu grūtības pakāpe ir viļņveidīga un šiem devītajiem nav paveicies. Citus gadus matemātikas eksāmens ir ļoti viegls, tad skolēni iegūst ļoti labus vērtējumus un tam parasti nākamajā gadā seko krietni grūtāki uzdevumi, ievērojusi Juglas vidusskolas direktore Aija Melle.
Tomēr šā gada matemātikas eksāmena satura negatīvais vērtējums nav viennozīmīgs. Matemātikas skolotāju apvienības viceprezidents Arnis Rudiņš stāsta - ir arī skolotāji, kuri uzskata, ka eksāmens bijis pavisam pieņemams. Katram uzdevumam bijuši kādi knifiņi - ja vien skolēns tos uztvēra, atrisinājumu rast bijis viegli. Vienīgi par eksāmena uzdevumu formulējumu vēl esot jāpadomā, jo skolēni varējuši nezināt, piemēram, kas ir krikets, kura bumbas lidojuma augstuma laika un ātruma sakarība izteikta pēdējā eksāmena uzdevumā. Tomēr kopumā, pēc A. Rudiņa domām, eksāmens «sašķiroja» bērnus pēc viņu atbilstošajiem līmeņiem - ja skolēna zināšanas nebija pietiekamas un skolā viņam «uzdāvināts» sekmīgs vērtējums, tad eksāmens parādīja patieso līmeni. VISC pārstāve Kristīne Ilgaža norāda - VISC piezvanījuši kādas skolas skolēnu vecāki un vaicājuši, kāds varētu būt iemesls, kāpēc tik liela daļa devītklasnieku eksāmenā bija nesekmīgi, tomēr citus signālus par eksāmena kvalitāti centrs neesot saņēmis. Lai arī pāris Dienas aptaujāto skolu eksāmenu atzina par neatbilstošu jaunajam mācību priekšmeta standartam, K. Ilgaža norāda, ka pārmetums nav vietā - eksāmens ir balstīts uz standarta, pēc kura bija jāmācās visiem devītklasniekiem.
Par pārējiem eksāmeniem devīto un divpadsmito klašu beidzējiem skolu pārstāvji pauž nelielus iebildumus, taču kopumā tos uzskata par līmenim atbilstošiem. Arī matemātikas eksāmenā vidusskolu beidzējiem bijuši uzdevumi, kuri vienkāršam skolēnam bija neizpildāmi, taču to uzdevums esot bijis «sašķirot» spēcīgākos matemātiķus, lai augstāko vērtējumu - A līmeni - iegūtu tikai paši labākie, skaidro A. Rudiņš.