Kinoteātra vadība pasaka ievadvārdus (ievingrinātā divvalodībā), ka kopš kinoteātra atklāšanas tās mērķis ir bijis piedāvāt skatītājiem pēc iespējas dažādu repertuāru. Nu, izmantojot moderno tehnoloģiju iekārtu (sadarbībā ar _Sony_ kinoteātrī ir unikāls 4K projektors ar _RealD_ divkāršo lēcu adapteru), pirmajā Latgales daudzzāļu kinoteātrī _Silver Screen_ iespējams demonstrēt arī Londonas Karaliskās operas Žorža Bizē _Karmenas_ iestudējuma 3D pasaules pirmizrādi. Brīdi sensacionālāku dara viena kamera, kas ātri nofilmē zāli un prom ir, un _Dienas_ žurnāliste, kura starpbrīdī skatītājus uzkurina ar jautājumu, vai viņi jūtas kā vēsturiska brīža liecinieki un kādi ir pirmie iespaidi.
Kā Limjēru laikos
Brilles ir ērtas un modīgas, nav jājūtas kā pie acu ārsta vai kā Angelai Merkelei nesenajā Vima Vendersa dokumentālās 3D filmas Pīna pirmizrādē Berlīnē. Mūsējās smukākas! Visu paaudžu skatītāji (vecums 14-65 gadi) atsit brilles pakausī kā tādi vasarnieki. Popkornu grauž tikai viena meitene, turklāt klusiņām. Kolas tūtas gan pagādājuši vairāki. Ir padomāts, lai feinās brilles «netīšām» neaizmirstos uz pieres. Uz biļetes ar logo New Europe Cinemas ir brīdinājums: «3D brilles nedarbosies mājas 3D TV, PC kā arī citos kinoteātros!»
Tumsa. Titri. Skatītāji sajūsmā sinhroni iesmejas, kad pēkšņi visi esam iesviesti Londonas Karaliskās operas grimētavā, kurā kopā ar grimētāju palīdzam nogrimēt un piekārtot kostīma detaļas Hosē - dziedātājam Braienam Himelam. Kurā brīdī viņš pamanīs, ka grimētavā nav divatā ar grimētāju, bet gan ar tūkstošiem ļaužu? 5. martā 3D Karmenas pirmizrāde notika 1500 kinoteātros visā pasaulē. Pirmais efekts ir līdzīgi naivs kā pirmajiem kino skatītājiem 1895. gadā Parīzes Grand Cafᅢᄅ, kad cilvēki, pienākot slavenajam brāļu Limjēru vilcienam, esot bēguši ārā no zāles. Ne jau tāpēc, ka nekad nebūtu redzēta filma 3D formātā, taču reti kad iznāk Londonas Karaliskās operas orķestra bedrē sēdēt diriģentam teju uz pleca. Kurā brīdī viņš mūs pamanīs un apstādinās orķestri, lai pajautātu iemeslu tādam huligānismam?
Kinoteātris - tikai medijs
Kad sākas izrāde, nervus kutinošais triks īsti saglabājas tikai tuvplānos, kad šķiet - mazie kora bērni, garām skrienot, ielēks klēpī. Par to, ko šis «lunaparks» (Eskamiljo melnis, ēzelītis, kurš kā Jēzus staigā pa gaisu, vistas) dod vai ņem operas pārdzīvojumam pēc būtības, lai profesionāli spriež muzikologi. Redzot jauniešu pilno zāli, šķiet, ka Londonas Karaliskā operas teātra vadības pamatiecere - popularizēt operas žanru visiem līdzekļiem - ir īstenojusies. Vismaz Daugavpilī. Daudzi jaunieši operu skatījušies pirmo reizi dzīvē un tagad noteikti gribēšot redzēt arī «īsto», «parasto» operu. Režisors Viesturs Kairišs: «Kinoteātris ir tikai medijs, mani interesē opera. Vai tā ir skatāma 3D formātā vai kādā citā - tam nav tik lielas nozīmes.»
Opera riktīgam čangalim
«Nav nemaz jābrauc uz Londonu,» starpbrīdī foajē dzirdu runājam. Daugavpiliešiem Londonas apmeklējums šādā veidā izmaksā 4,75 latus. Vai skatījāties operu? «Nē, nē, mēs tikai tā, atnācām gudri pagrozīties, lai visi domā, ka skatāmies!» abiem ir jautri. Vai jūtaties kā vēsturiska brīža liecinieki? «Jā, jā, mēs arī pirmie iegājām zālē.» Jau nopietnāk Arvīds saka: «Karmena - tas ir gabals, ko tāds parasts čangals var saprast no operām. Tanheizeru diez vai sagremotu. Tas - profesionāļiem, bet šis - tautai. Vispār efektīgi.» Vitauts: «Efekts ir, mūzika jau arī forša. Patika.» Abi priecīgi sagaida Ilzi, kuru izbīda runātājos: «Tiešām ļoti patīk! Gan vizuāli, gan mūzika. Tas klātbūtnes efekts! Man patika arī sākums, kad mazlietiņ parādīja aizkulises, ko faktiski, pat esot tur (operā Londonā), tu nekad neredzētu.» Ko teiks draugiem, kur bija sestdienas vakarā - kino vai operā? «Operā, operā!» visi sauc vienā balsī.
Ložā būtu skaistāk
Daugavpils mūzikas skolas meitenes uz Karmenu atnākušas pēc skolotājas ierosinājuma, bet ne piespiedu kārtā. Ineta: «Tā kā mācāmies mūzikas skolā, protams, gribējās redzēt pašu operu. Bija lasīts, gribējās redzēt, kā tas atainots dzīvē.» Madara: «Es atnācu tāpēc, ka man vispār patīk klausīties operu. Arī 3D filma patika.» Evija un Linda ir vienisprātis, ka «šī ir laba izdevība, tomēr dzīvajā mūzika būtu dzirdama vairāk» un «tie nav tie paši iespaidi, ja būtu ložā un skatītos. Būtu skaistāk». Edvīns, vaicāts, vai gribētu redzēt arī operu Nacionālajā operā, pašapzinīgi saka: «Es gribētu tur dziedāt! Esmu dziedātājs, tāpēc šī ir iespēja ne tikai skatīties, bet arī mācīties. Lai cik tas būtu dīvaini, tie ir mani pirmie iespaidi ne tikai par 3D, bet arī īstu operu. Ne katrs tenors man patīk. Viņi reizēm iedomājas nezin ko. Bet šī tenora maniere man patīk.» Jaunais saksofonists Rihards, šķiet, pilnībā ir Kristīnes Raisas Karmenas varā, kurai, manuprāt, gan vajadzētu rūpīgi pastudēt ierakstus ar Elīnu Garanču. Vaicāts, kā patīk mūsu Maija Kovaļevska Mikaēlas lomā, Rihards diplomātiski saka: «Man patika, bet... dziedātājiem karjera laikam sākas vēlāk... Man šķiet, ka viņai tā spilgtā nākotne ir priekšā, jo Karmena patiešām visus pārspēlē.»