Uzreiz precizēšu, ka tas notiek atsevišķi. Proti, EcoBoost sērijas benzīna dzinējus ar gāzes iekārtām Latvijā vismaz pagaidām neaprīko, un, kā turpmāk būs izklāstīts, tas nemaz arī nav nepieciešams. Līdz šim mazākais EcoBoost benzīna dzinējs izrādījies arī visefektīvākais un arīdzan slavenākais. 1 litra trīscilindru turboagregāts nopelnījis Ford pirmo Gada dzinēja titulu 13 gadu laikā.
Līdz šim Ford motori pat lāgā nespēja iekļūt trijniekā, bet tagad uzreiz divas uzvaras - «absolūtajā» ieskaitē un savā tilpuma kategorijā. Šādu konkursu slava gan mēdz būt nepastāvīga. Tā, piemēram, 2011. gada Engine of the Year triumfējušais Fiat TwinAir dzinējs kritis dziļā nežēlastībā, galvenokārt augstās cenas un degvielas patēriņa dēļ, - tas krimināli pārsniedz ražotāja solīto. Lai noskaidrotu, vai uz tā paša grābekļa neuzkāps arī Ford, AutoDiena izmēģināja Focus 1.0 EcoBoost ar 125 ZS jaudu un sešpakāpju pārnesumkārbu. Lētākajai mazlitrāžnieka versijai ir 100 ZS un pieci ātrumi.
Nedzirdams un straujš
Samazināta tilpuma dzinējs, kam jāaizstāj lielāks atmosfēriskais motors (šajā gadījumā kompaktklases maize un sāls - 1.6), lieliski paveicis uzdevumu tad, ja braucējs nenojauš, cik mazs tas ir. Parasti downsizing motorus nodod skaņa un dinamikas trūkums pie maziem apgriezieniem. Taču britu inženieri atkal pierādījuši savu prasmi motoru būvē. Zinot, cik sver Focus un ka motors tā priekšgalā brīvi izvietojams uz A4 formāta lapas, tīri instinktīvi gaidām, ka nāksies izmantot augstus apgriezienus, lai uzturētu to pie dzīvības un automašīnu - pie normāla ātruma. Pārsteidzoši, taču EcoBoost attīsta pietiekamu vilci jau pie 2000 apgriezieniem, bet piemērotākais pārslēgšanās brīdis ir nedaudz virs 3000 apgriezieniem. Jaunākās paaudzes vadības bloks un maināmas vārstu fāzes (gan ieplūdei, gan izplūdei, kas ir komplicēti tik mazam motoram) ļauj teicami imitēt un reāli aizstāt lielāku dzinēju. Izņemot jautru, trīsošu sīkoņu pie straujāka paātrinājuma, nekas nenodod faktu, ka dzinējam trūkst viena cilindra un vismaz puslitrs darba tilpuma līdz bāzes Focus 1.6. Patiesībā pēc EcoBoost jūs vairs negribētu braukt ar parastu Focus.
Ford Latvijai
Uzraksts uz demoautomašīnas sāniem sola 5 l/100 km. Reālais patēriņš, braucot pa dažāda seguma ceļiem, ir 6,5 litri, kas Latvijas apstākļos ir diezgan tuvu solītajam. Mazlitrāžas dzinēji ir jutīgi pret rites pretestību, ko ietekmē raupjais Latvijas ceļu asfalts. Tomēr es neatkāpjos no uzskata, ka Focus vidējā komplektācijā Trend vai Trend Plus ir viens no mūsu apstākļiem vislabāk pielāgotajiem kompaktklases automobiļiem. Tam ir samērā augstas riepas un saturīga amortizācija, tādēļ Focus pa grants ceļiem ir komfortablāks par Golf, atsaucīgāks un aizraujošāks par Astra.
Uz dinamiskā, modernā dizaina fona skumdina futūristiskais, taču nepārskatāmais kokpits. Focus panelis un stūre ir pārblīvēti ar pogām, bet infodisplejs viduskonsolē ir pārāk mazs. Par to, ka Ford dizaineriem vajadzētu pateikt pāris biezu vārdu Sony par nesakarīgo stereoiekārtas izskatu, jau esam runājuši agrāk.
Slinkais Durashift
Ja neņem vērā augsto sākumcenu, 1.0 EcoBoost ir tikai viens vienīgs trūkums - tam nav automātiskās pārnesumkārbas, kas tam lieliski piestāvētu. Powershift divsajūgu transmisija iespējama tikai Focus 1.6, taču eventuāli tam ir augstāks degvielas patēriņš. Uzņēmies jauno auto gazifikācijas pioniera lomu, Ford dīleris turpina iesākto ar šī auto versiju ar BRC gāzes iekārtu no Autonama. Līdz šim Ford ar gāzi varēja iegādāties tikai ar manuālajām kārbām, bet par 14 200 latiem nu var dabūt divus vienā. Tā kā gāzes iekārta ir modernāka par iepriekšējo, pāreja uz gāzes barošanu notiek gandrīz uzreiz pēc iedarbināšanas, un ar vienu tvertni var veikt vismaz 400 kilometru. Pēc gāzes izsīkšanas benzīna patēriņš svārstās pieņemamās robežās starp 6,5 un 7,6 litriem uz 100 km.
Tomēr Durashift pārnesumkārbas darbība joprojām atpaliek no labākajiem analogiem. Pārslēgšanās uz leju notiek negribīgi un ar tik smagu motora rēcienu, ka nākamo apdzīšanu gribas apsvērt vēlreiz. Situāciju varētu glābt manuālais režīms, taču +/- taustiņš sviras sānos ir neērts un anahronisks, tāpēc atliek pieņemt, ka Focus 1.6 Durashift ir pilsētnieciski parocīgs, taču ne visai dinamisks auto. Ja degvielas ekonomija un divi pedāļi nav pirmajā vietā, es par to pašu naudu izvēlētos Focus 1.6 EcoBoost, ko raksturo divi parametri - 150 zirgspēku turbo un apbrīnojams kustību vieglums.