Vieglo auto pārbūve uz gāzes barošanu nav nekāds atklājums, taču jaunu auto biznesā alternatīva benzīnam un dīzeļdegvielai Latvijā vienmēr buksējusi. Rūpnīcā uzstādītās iekārtas ir pārāk dārgas, lai atmaksātos, savukārt balona iemontēšana bagāžniekā vietējo meistaru spēkiem liek zaudēt automašīnas ražotāja garantiju. Nu ne tā, ne šitā. Degvielas cenām sasniedzot kārtējo kritisko robežu (cik tādu jau bijis?). Ford dīlerim Baltic Motors izdevās vienoties ar importētāju un tālāk ražotāju par gāzes iekārtu uzstādīšanu pēcpārdošanas ceļā, saglabājot automašīnas garantiju. Un tā piedāvājumā līdztekus parastajiem fordiņiem parādījās četri modeļi ar piebildi LPG - Liquefied Petroleum Gas jeb vienkārši sašķidrināta gāze, propāns - butāns, autogāze, sauciet to, kā gribat. AutoDiena izbrauca ar Ford Focus 1.6, kura jauda benzīna versijā ir 105 zirgspēki.
Kur ir korķis?
Gāzes iekārtas uzstādīšana Autonamā katram Ford izmaksā 835 latus. Par to jaunā modeļa Focus saņem bagāžniekā rezerves riteņa vietā akurāti iemontētu tvertni, kurā teorētiski ietilpst 55 litri (vai kilogrami?) gāzes. Reāli gan varot iepildīt tikai četrdesmit, jo vairāk neļauj pretspiediens un drošības apsvērumi. Saņemot auto, īpaši pieteicu, lai gāzi neuzpilda, un pa taisno devos uz gāzes staciju. Lai gan tās aug kā sēnes pēc lietus (Latvijā ir 140 stacijas, no tām 40 Rīgā) un gāzi pilda arī daudzos benzīntankos, kopumā LPG uzpildes punktu izvietojums nav tik optimāls kā parastajām DUS. Taču tie, kas brauc ar gāzi gadiem, šo karti jau apguvuši un liekus apļus nemet. Apejot apkārt Focus, nekur neatradu neizbēgamo un internetā bieži apsmieto korķi bamperā. Izrādās, uzpildes vieta akurāti paslēpta zem benzīnbākas vāciņa. Estētisko ieguvumu piebremzē nelielas neērtības - pirms uzpildes atverē jāieskrūvē speciāls muturis. Ar milzīgiem oranžiem cimdiem bruņotā meitene Statoilā izrādījās no runīgajām. Izrādās, pa nakti gāzi nemaz nevar uzpildīt, to nedara arī ļoti lielā aukstumā un līdzīgos force majeure laikapstākļos. Citur autogāze nopērkama cauru diennakti, un šur tur to pat drīkst pildīt pats. Pretēji Ford darbinieka apgalvojumam, ka balons ir gandrīz tukšs, gāzes pistole nošņācās izplatījumā jau pie 18,76 litriem. Par tiem es samaksāju 8,24 latus un sajutos par gadiem desmit jaunāks. Gāze todien maksāja 44 santīmus. 2001. gadā 95. markas benzīns šajā pašā benzīntankā maksāja 36 santīmus.
Vārsta glābēja komplekts
Alumīnija muturi pēc uzpildes nācās izskrūvēt. To drīkst darīt tikai ar cimdiem, jo uzpildes laikā tas strauji atdziest (lai neteiktu, ka sasalst), turklāt tik pamatīgi ož pēc gāzes, ka sākumā radās kārdinājums atstāt visu, kā ir, un pabraukt ar vaļēju bākas vāciņu. Notupināju smirdošo detaļu uz trotuāra malas un, laiku īsinot, atvēru motortelpu. Izņemot papildu degvielas pievadus, nekas interesants tur nav redzams, ja nu vienīgi... Kas tad tas? Motortelpā uzradies svešķermenis - vēl viens plastmasas trauciņš ar dzeltenu šķidrumu un uzrakstu Valve Saver Kit. Līdztekus paaugstinātam oktānskaitlim (ap 104) un ekoloģiskumam LPG gāzei ir arī trūkumi, piemēram, tā sausina dzinēju un tā daļas. Acīmredzot «glābēja komplekts» domāts gāzes iekārtas sadalošā vārsta eļļošanai.
Mīnus četri zirgspēki
Pēc Ford pārstāvju vārdiem, Focus 1,6 litru motors, braucot ar gāzi, zaudē 4 zirgspēkus, kas ir nieks. Dabā atšķirība tomēr ir jūtamāka. Barošana uz gāzi pārslēdzas pilnīgi automātiski, tiklīdz dzinēja temperatūra pārsniedz 35 grādus. Pārslēgšanās brīdis vispār nav jūtams, un, pat speciāli nospiežot pogu uz mazītiņas kastītes, kas pieskrūvēta blakus stūrei, knapi jaušams tikai attāls grūdiens. Tā kā gāzes tvertnē nav pludiņa, atlikušā daudzuma rādītājs no zaļām diodēm ir visai aptuvens. Benzīnam bākā jābūt vienmēr, un, kā zina stāstīt pieredzējuši gāzes braucēji, ziemā bāku labāk turēt pilnu, lai neveidotos ūdens kondensāts. Tas nozīmē, ka bez papildu gāzes balona vēl jāvazā līdzi vismaz 50-60 kg benzīna, ko nemaz neizmantojam. Izkustoties no vietas, es noslāpēju dzinēju. Var jau būt, ka vainojama ir vienkārša izklaidība, bet motors arī turpmāk šķita kūtrāks, sevišķi - veicot darbības no zemiem apgriezieniem, piemēram, pārkārtojoties pilsētā joslās. Turpretim pa šoseju nav nekādas atšķirības - brauc, priecājies par iesalušo benzīna rādītāju un skaiti gāzes stacijas, kurām agrāk brauci garām kā pilnīgi neinteresantiem objektiem. Pēc 200 kilometriem svārstīgās diodes apgalvoja, ka puse gāzes ir cauri. Ja pieņem, ka kopā tur bija 40 litru, iznāk 10 litru uz 100 km. Nepavisam nav slikti, jo testa dienā bija sasodīti auksts. Pēc Ford datiem, vidējam patēriņam jābūt 6,5 litriem uz 100 km pret benzīna 5,9 litriem. Gāzei ir zemāka īpatnējā siltumspēja, tāpēc tā tērējas vairāk nekā benzīns.
Ar gāzi vai bez?
Baltic Motors apgalvo, ka interese par «gāzētiem» fordiem esot milzīga, tomēr vienlaikus atzīst, ka ekonomiskais efekts stājas spēkā pie nobraukuma vismaz 30 000 km gadā. Autogāzes projekts negaidīti iecēlis saulītē kaut ko tik neievērojamu kā Ford Fiesta Van. Mazauto ar diviem sēdekļiem un pusi logu kvalificējas kā komercauto, par to nav jāmaksā dienesta auto nodoklis, bet 1,25 litru dzinēja ekonomija, braucot ar gāzi, diendienā dzenājoties pa pilsētu, patīkami atsaucas bilancē. Tomēr - kam visa šī ņemšanās, varbūt vienkārši braukt ar dīzeli, kurš fordiem arī ir gana ekonomisks? Uz šo jautājumu atbilde ieradās Excel formātā. Saliekot kopā automobiļa cenu (dīzeļdzinējs ir ievērojami dārgāks pat par kombināciju «benzīns + gāze»), apkopes (diemžēl gāzes auto tās ir divkārt dārgākas nekā šķidrās degvielas mašīnām) un degvielas izmaksas, «gāzēta» auto ietaupījums uz 100 000 km tādam Focus ir pusotra tūkstotoša latu pret benzīna mašīnu un vairāk nekā 2000 latu pret dīzeli. Protams, viss atkarīgs no modeļa, dzinēja tilpuma utt., taču viens ir skaidrs - mazās un kompaktās klases automašīnas ar dīzeļdzinēju (pieskaitīsim degvielas kvalitātes jautājumu un problēmas ziemā) ilgtermiņā nedod taustāmu ekonomiju, ja vien ar tām nebrauc pa 50 000 km gadā. Bet, atgriežoties pie gāzes, - Focus brauca, kā nākas, un Baltic Motors gājiens devis grūdienu konkurentiem meklēt iespējas piedāvāt automašīnas ar gāzes barošanu. 5