Alga atkal svarīgākā
WorkingDay Latvia pētījumu Iekārotākais darba devējs veic nu jau vairākus gadus. Šoreiz rezultāti atnesuši būtiskas pārmaiņas. No iepriekšējo gadu diviem sīvākajiem konkurentiem uz iekārotākā titulu LMT nu gozējas uz uzvarētāja pjedestāla, savukārt airBaltic, visticamāk, savu finanšu problēmu un ap tām radušās publiskās rezonanses dēļ aptaujāto 2400 darba ņēmēju acīs noslīdējis uz 11. vietu. Savukārt par ieguvējiem topā šoreiz dēvējami uzņēmumi Statoil Latvia un Latvijas gāze, kas iepriekš līdz pirmajam desmitniekam nebija tikuši, norāda WorkingDay Latvia mārketinga direktors Māris Silinieks.
Pētījumā tradicionāli noskaidroti arī galvenie motivatori, kas darba meklētājiem raisa simpātijas pret vienu vai otru uzņēmumu. 2011. gads iezīmējies ar to, ka darba ņēmējus tā laikā atkal visvairāk sācis motivēt konkurētspējīgs atalgojums, ne vairs uzņēmuma stabilitāte kā krīzes gados. «Šķiet, darba tirgū ir rimušās bažas par darba devēja iespējamo bankrotu vai darba vietu skaita samazināšanu,» komentē M. Silinieks. Kā nākamie spēcīgākie motivatori aptaujā parādās karjeras un pilnveidošanās iespējas, sociālās garantijas un uzņēmuma tēls/reputācija.
Tāpat WorkingDay Latvia pētījums atklāj, ka Latvijā turpina iet mazumā aplokšņu algas: 2008. gadā uz to, ka daļu vai visu algu saņem aploksnē, norādīja 13,1% respondentu, pērn - 9%. Visgodīgākie nodokļu maksātāji ir tieslietu nozarē, visvairāk aplokšņu algu saņēmēju (24%) ir celtniecībā un nekustamo īpašumu jomā. Pārsteidzoši, bet arī 10% valsts un budžeta iestāžu darbinieku norāda, ka daļu vai visu algu saņem aploksnē.
Veiksmīgs = populārs
Līdzīgu aptauju par iekārotāko darba devēju 2011. gadā veikusi vēl viena personāla atlases kompānija. CV Market Latvia, izvērtējot 757 darba ņēmēju anketas, noskaidrojusi, ka par iekārotāko atzīstams uzņēmums Latvenergo. Izplatītākie simpātiju iemesli daudz neatšķiras no WorkingDay Latvia aptaujas rezultātiem, savukārt nemīlētākos darba devējus respondenti šeit izvēlējušies, galvenokārt minot trīs mīnusus: nevērīgu vai iedomīgu attieksmi pret darbiniekiem, viņu neuzklausīšanu un solījumu nepildīšanu no vadības puses, pārslogotību, kā arī karjeras izaugsmes un attīstības iespēju trūkumu.
Kompānija CV-Online Latvia izanalizējusi 2011. gadā publicēto vakanču vidējo skatījumu skaitu savā vortālā cv.lv, turklāt vērtējusi tos darba devējus, kas gada laikā publicējuši vismaz desmit vakanču sludinājumus un pēc apgrozījuma atrodas starp 100 lielākajiem uzņēmumiem Latvijā. Rezultāts - visbiežāk skatītas vakances uzņēmumā airBaltic, pat par spīti to skārušajām likstām. «Populārāko darba devēju statusu izpelnījušies uzņēmumi nozarēs ar augstu eksporta potenciālu, kā arī kompānijas, kuras ir ieguvējas no pašreizējā ekonomikas atveseļošanās procesa. Populārākie darba devēji pārstāv mazumtirdzniecību, transportu, ražošanu, finanšu, vairumtirdzniecības un loģistikas, telekomunikāciju un citas jomas,» komentē Aivis Brodiņš, CV-Online Latvia biznesa attīstības vadītājs.