Sociālajos tīklos jau netrūkst pārsteigtu un arī visai dzēlīgu komentāru par, iespējams, fotošopa radīto efektu, padarot I. Griguli vizuāli līdzīgu viņas konkurentei no Nacionālās apvienības Baibai Brokai. Taču reklāmas kampaņas vēriens ir nenoliedzams - par to ziņo arī Dienas lasītāji no Jūrmalas, Jelgavas un citām pilsētām. Informāciju par šīs kampaņas izmaksām pagaidām Dienai neizdevās iegūt. Taču zināms, ka Rīgā patlaban kursē 35 autobusi un 38 mikroautobusi ar ZZS reklāmu, apstiprināja SIA Pilsētas līnijas direktore Ilma Kauliņa. Tiesa, uz visiem transportlīdzekļiem neesot I. Grigule viena - uz dažiem esot redzams arī ZZS EP saraksta līderis Andris Bērziņš.
Finansētājs neinteresē
ZZS līdz šim nav bijusi pārstāvēta EP, bet šoreiz tās līderi tic, ka arī no viņu apvienības kāds dosies uz Briseli. Apvienības sarakstā ir vairāki kandidāti, kuriem ir arī šim darbam nepieciešamā pieredze, piemēram, diplomāte Iveta Šulca, A. Bērziņš, Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) priekšsēža vietnieks Armands Krauze. Taču ir iespaids, ka ZZS izvēlējusies kampaņā visu uzsvaru likt uz I. Griguli, kura savulaik iestājās pret eiro ieviešanu Latvijā.
ZZS frakcijas vadītajam Augustam Brigmanim neinteresē, kas finansē deputātes I. Grigules priekšvēlēšanu kampaņu, jo tās tēriņu kontrole ir Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) kompetencē. Viņam svarīgi panākt, lai ZZS EP vēlēšanās iegūst pēc iespējas vairāk balsu, taču nav svarīgi, kuru no kandidātiem ievēl. Uz I. Grigules vērienīgo kampaņu A. Brigmanis raugās pozitīvi, jo tā esot kā dzinulis, kas «atmodinās arī pārējo kandidātu iekšējo enerģiju un liks sarosīties».
Dienai neizdevās sazināties ar I. Griguli, kura neatbildēja uz vairāk nekā desmit tālruņa zvaniem. Uz vienu no īsziņām deputāte atbildēja ar pretjautājumu: «Vai kaut kas deg?» Noskaidrojusi, par kādu tematu Diena interesējas, I. Grigule aicināja vērsties pie A. Brigmaņa, kurš skaidroja: «Eiropas Parlamenta vēlēšanu kampaņas vadība ir atdota pašu kandidātu rokās.» Viņš neesot izmeklētājs, lai skaidrotu, no kurienes kandidāte saņem kampaņai nepieciešamo finansējumu, taču informācija par ziedotājiem tiek reģistrēta, un tā esot visiem pieejama.
Brauc ar savu auto
Diena sazinājās ar saraksta līderi A. Bērziņu un Saeimas deputātu Kārli Seržantu, kurš arī ir saraksta galvgalī. Vaicāti, kāpēc viņi pirms vēlēšanām nav tik pamanāmi, abi atsaucās uz pieticīgo rocību. K. Seržants bijis žurnālists, kurš, paša vārdiem runājot, atspoguļojis dažādas afēras. Viņš nespējot meklēt ziedotājus un prasīt kādam naudu, tāpēc izmantojot tikai tās iespējas, ko dod tiešais darbs. A. Bērziņam arī neesot tādas naudas, lai plaši reklamētos, tāpēc viņš tiekas ar vēlētājiem, kas sniedzot lielāku gandarījumu. Tas arī esot lietderīgi, jo cilvēkiem ir mazs priekšstats par ES lietām un viņi vēlas, lai tās vienkārši izskaidro. Pie vēlētājiem deputāts brauc ar savu auto, un esot jau nobraukti 15 000 kilometru.
Dienai ir zināms, ka nesnauž arī A. Krauzes atbalstītāji. Viņš pārstāv LOSP, kas apvieno daudzas lauksaimnieku organizācijas. Neoficiāli dzirdēts, ka, izmantojot modernās tehnoloģijas, notiek zemnieku apzināšana, organizējot atbalstu kandidātam. Jautājums, cik koleģiāli savstarpējā sacensībā iesaistītie ZZS saraksta kandidāti būs cits pret citu un vai izmantos iespēju konkurentus no sava saraksta svītrot. Tādā gadījumā vēl grūti prognozēt, kura kampaņas taktika attaisnosies un vai lielie finanšu ieguldījumi nesīs rezultātus. ZZS vadība apgalvo, ka kampaņā būs plakāti, kuros redzami arī citi kandidāti, un apmaksāta reklāma Latvijas Radio.
Grūti noskaidrot
Dienas novērojumi liecina, ka vairākās Latvijas pilsētās I. Grigules kampaņa ir visai uzkrītoša. Piemēram, Jelgavā redzama vesela reklāmas stendu rinda. Saistošie noteikumi Jelgavā liedz izvietot politisko reklāmu uz pašvaldības afišu stabiem, taču nav nekādu problēmu to darīt uz citiem reklāmas nesējiem. Nodevas aprēķina kārtību gan noskaidrot neizdevās, jo nesen pieņemtie saistošie noteikumi nenorāda nodevas summu. Pilsētas māksliniece, kura varētu sniegt ziņas, bija sasirgusi.
Uzdodoties par partijas pārstāvi, Diena vērsās Dzintaru koncertzālē, kas Jūrmalā nodarbojas ar afišu un plakātu izlīmēšanu. Tika paskaidrots, ka viss atkarīgs no apjoma un dienu skaita, taču atšķirība ir arī teritoriāla - piemēram, Majoros viena vieta maksā 1,14 eiro, bet Kauguros - 0,52 eiro dienā. Par vizuālās reklāmas izvietošanu pilsētā jāmaksā nodeva pašvaldībai, kuru aprēķina galvenā māksliniece. Pamattarifs ir 1,42 eiro/m2 mēnesī, taču to reizina ar koeficientu atkarībā no pilsētas daļas un tematikas. Politiskās reklāmas koeficients ir 3, pilsētas centra koeficients - arī 3.
Reklāmas izmaksas nenosauca arī Pilsētas līniju direktore I. Kauliņa, norādot, ka katrā gadījumā tiek gatavota atsevišķa tāme, bet politiskās reklāmas gadījumā piecas dienas pirms reklāmas izvietošanas informācija par līgumiem tiek iesniegta KNAB.