Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Haoss beigšoties februārī

Cīņa par pasažieru pārvadājumiem centra maršrutu tīklā radījusi haosu - iepirkuma konkursa uzvarētāji bija gatavi sākt ar pilnu jaudu strādāt tikai no 1. februāra, bet janvārī pārvadājumus nodrošina pagaidu režīmā. Pasažieri ir neapmierināti, īpaši skaļi protestē jūrmalnieki.

Tie paši, kas Rīgā

Pagājušā gada oktobrī notikušajā konkursā par pārvadājumiem no Rīgas uz Jūrmalu, Bausku un Ogri (maršruta tīkla daļa Centrs 1) uzvarēja nevis līdzšinējie pārvadātāji, bet viņu konkurenti. Pēc rezultātu apstrīdēšanas, sūdzības izskatīšanas un tai sekojušās atļaujas slēgt līgumu atklājās, ka jaunajiem pārvadātājiem nebija pietiekami daudz laika sagatavoties pakalpojuma sniegšanai. Tāpēc Autotransporta direkcija noslēdza līgumus ar SIA Sabiedriskais autobuss un a/s Liepājas autobusu parks tikai no 1. februāra. Iespēja, ka janvārī nebūtu, kas brauc uz minētajām pilsētām, ir bijusi diezgan reāla, jo konkursā zaudējušās firmas atteicās janvārī turpināt pārvadājumus, bet jaunie pārvadātāji nebija gatavi. Starp uzņēmumiem turpinās savstarpēji apvainojumi, rakstot paziņojumus presei un sūdzoties par dempinga cenām.

Viens no virzieniem, kurā pārvadātāji mainījušies vairākkārt, ir Rīga-Bauska. Tur 2009. gada konkursā vietējo firmu AIPS nomainīja SIA B-Bus, tad 2011. gada konkursā atkal uzvarēja AIPS, bet tagad - SIA Sabiedriskais autobuss, kas pilnībā pieder B-Bus, kas savukārt 100% pieder Beļģijā reģistrētai firmai B-International. SIA B-Bus pagājušā gada nogale bija sevišķi veiksmīga, jo uzņēmums uz pieciem gadiem ieguva tiesības nodrošināt mikroautobusu pārvadājumus visā Rīgā, un tad radās minējumi, ka savu ietekmi uzņēmumā joprojām saglabājis tā kādreizējais īpašnieks, SIA Rīgas karte valdes loceklis, partijas Gods kalpot Rīgai! valdes loceklis Aleksandrs Brandavs. SIA Sabiedriskais autobuss un SIA B-Bus valdes priekšsēdētājs Vitālijs Komars netic, ka iedzīvotāji īpaši sūdzoties par pārvadājumu kvalitāti, bet pieņemtas tiekot tikai rakstiskās pretenzijas, nevis telefoniski izteiktās. Arī pagaidu režīmā strādājot, visi konkursa noteikumi ir izpildīti - dažos reisos ir mazāki busiņi ar 28 sēdvietām, bet konkursā pieļautais minimālais sēdvietu skaits esot 20, tāpat izpildītas prasības par autobusu vecumu - tie ir 10 gadus veci, kas atbilst konkursa nolikumam. «Mēs piedāvājām darbu šoferiem, kas strādāja AIPS, bet no viņiem pie mums pārnāca apmēram puse no vajadzīgā skaita. Būs arī iesācēji,» skaidro V. Komars. Vaicāts, ko domā par apvainojumiem dempinga cenās, V. Komars atbild, ka iepriekš viņa uzņēmums par to pašu esot vainojis konkurentus no AIPS. Tomēr AIPS valdes priekšsēdētājs Uldis Kolužs saka, ka var piecās minūtēs pierādīt dempingu, jo B-Bus piedāvātā cena nenosedz izdevumus. «Mūsu situācija šobrīd ir ļoti smaga - zaudējām 60% no darba apjoma, atlaidām 20 darbiniekus, 12 autobusi stāv pie sētas. No Autotransporta direkcijas puses tik bieža pārvadātāju maiņa ir nesaimnieciska rīcība. Astoņiem pārvadātājiem, nesaņemot pasūtījumu, jāsamazina darbinieki, maksājot kompensācijas, bet diviem citiem uzņēmumiem jāmeklē šoferi un autobusi. Jaunie noteikti nestrādā labāk par iepriekšējiem, turpinās haoss,» uzsver U. Kolužs. Viņš vaino valsti nejēdzīgas dotācijas izmaksāšanā - ik mēnesi maksātā summa ir mazāka nekā nepieciešama, un šobrīd par pērno gadu valsts SIA AIPS ir parādā Ls 85 000, bet parādu par 2011. gadu valsts samaksājusi tikai pērnā gada novembrī. AIPS turpina pārvadājumus samērā nerentablajos piepilsētas reisos ap Bausku, bet no valsts ik mēnesi saņem par Ls 15 000 mazāku dotāciju nekā nepieciešams. «Sāks kavēties algu izmaksa, nodokļu maksājumi, uzkrāsies citi parādi,» pesimistiski nākotni redz U. Kolužs.

Nepazīst Jūrmalu

Pretenzijas pret jauno pārvadātāju a/s Liepājas autobusu parks (LAP) ir jūrmalniekiem - iedzīvotāji Dienai sūdzējās par to, ka jaunais pārvadātājs izmanto autobusus, kuros nedrīkst stāvēt, tāpēc rindas ir garākas, un šoferi nepazīst Jūrmalu. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Māris Ārbergs skaidro, ka šis ir pagaidu risinājums, jo iepriekšējie pārvadātāji nav piekrituši janvārī turpināt strādāt, taču no februāra viss būšot kārtībā: «Šobrīd norisinās autobusu vadītāju atlases process, kā arī darbs pie ērtu mikroautobusu sagādes ar atbilstošu ietilpību. Katru dienu tiek uzlabota pārvadājumu kvalitāte starp Rīgu un Jūrmalu. Lai gan prasība pēc mikroautobusiem ar stāvvietām parasti netiek norādīta nolikumos, LAP paredzēti arī daļa šāda tipa mikroautobusu.» Sūdzību skaits pēdējā laikā esot mazinājies. LAP pie pasūtījuma tika pēc tam, kad Autotransporta direkcija bija pārbaudījusi pirmo uzvarētāju - SIA Brocēnu ceļš - un konstatējusi, ka tas nevar iesniegt prasītās garantijas. Zaudējušo firmu kopīgajā vēstulē presei gan norādīts, ka Brocēnu ceļš esot pats atteicies no līguma, kas esot bijis sagaidāms. Nākamais labākais piedāvājums bija LAP, ko saista ar ekspolitiķa Andra Šķēles ietekmi, jo viņa meita Madara ir uzņēmuma padomē. Zaudējušo firmu pārstāvji atklātā vēstulē LAP pārmetuši «izcilu neprofesionalitāti pārvadājumu organizēšanā, salīdzinot ar konkursa piedāvājuma sagatavošanu».

Autotransporta direkcijas valdes loceklis Modris Jaunups, kurš vadījis arī iepirkuma komisiju, skaidro, ka situācija radusies konkursa rezultātu pārsūdzības dēļ. Bijušie pārvadātāji nav bijuši ar mieru nodrošināt reisus janvārī, bet prasījuši slēgt līgumu uz gadu par savu piedāvāto cenu. Jauno pārvadātāju piedāvātā cena šajā konkursa sadaļā ļaušot valstij ietaupīt Ls 400 000 gadā. «Mums neradās aizdomas, ka tās ir dempinga cenas. Vairāk par to, kas ir konkursa piedāvājumā, pārvadātāji nedabūs,» apgalvo M. Jaunups.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vienotībai priekšā riskantas izspēles

Par scenārijiem, kā varētu attīstīties koalīcijas partneru attiecības, un dažādiem ministru sastāva restartēšanas modeļiem, kas varētu novest pie koalīcijas paplašināšanas vai valdības krišanas,...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?