Pirms pieciem sešiem gadiem Hyundai Santa Fe kļuva teju par Latvijas nacionālo krosoveru - liels, moderns automobilis ar septiņām sēdvietām, kas turklāt spēja priecēt ar salīdzinošu zemu cenu. Pēc tam Santa Fe kļuva par krīzes simbolu, jo ekonomisko satricinājumu rezultātā līzinga kompānijas visiem spēkiem centās atbrīvoties no Hyundai apvidniekiem, kas bija atņemti nu jau maksātnespējīgajiem klientiem.
Tagad Santa Fe karjerā sākusies jauna ēra ar pilnīgi jaunu modeli, kam būtu jāliek aizmirst pagātnes nebūšanas un ziepju trauka dizains. Jaunais Santa Fe modelis ir iespaidīga mašīna kā pēc izmēriem, tā pēc izskata, sevišķi maksimālajā premium izpildījumā ar 19 collu riteņiem, ksenona gaismām un bagātīgiem hroma rotājumiem. Taču šāda eksemplāra cena liek ar vienu roku pieturēties pie Hyundai autosalona margām un prātā sarosīties domai: «Interesanti tomēr, kā brauc Santa Fe, kura cena pārsniedz 40 tūkstošus eiro?»
Panelis kā mūris
Ja automašīnas prestižu noteiktu pēc tās augstuma, Santa Fe ne ar ko nebūtu sliktāks par Range Rover. Rezultātā ierāpšanās pie stūres prasa atsperšanos un veiklu kustību pāri platajam slieksnim.
Aiz tā atrodas sedana Hyundai i40 salons, tikai hipertrofētā veidā - viss ir nedaudz vai pat krietni lielāks, platāks un augstāks. Skats uz ceļu vērsts no tikpat prāviem augstumiem kā no BMW X5 komandtiltiņa, un masīvais panelis slienas starp vadītāju un ārpasauli kā necaursitams mūris. Durvju biezums atgādina, ka Santa Fe ir visai populāra automašīna Amerikā, kur drīz vien pēc standartmodeļa debijas tika ieviests arī garākais Grand Santa Fe. Jau šopavasar notika šī auto Eiropas debija.
No priekšējā paneļa pretim raugās lielu, dāsni izkārtotu taustiņu rindas, bet vienīgais apaļais, grozāmais klimata sistēmas kloķis neiederas interjerā, kuru nu jau vajadzētu dēvēt par greznu.
Cienīgi nesteidzīgs
Hyundai dīleri Latvijā piedāvā tikai pilnpiedziņas Santa Fe ar 2,2 litru dīzeli (197 ZS), kuru var nopirkt aprīkotu ar manuālo pārnesumkārbu, taču diez vai vajadzētu un diez vai kāds tā darīs. Sešpakāpju automāts nav pats izdarīgākais un ātrākais mehānisms un kapitāli zaudē premium SUV astoņu ātrumu kārbām.
Taču uztaustot dīzeļa apgriezienu diapazona spēcīgāko daļu, var ātri iemācīties īstajā brīdī mazliet piedot gāzi, lai pārnesumkārba laikus ielēktu zemākā pārnesumā.
Pilnpiedziņas transmisijas iespējas atbilst tikai automašīnas spēju pamatlīmenim, kas ietver izbraukšanu no piesniguša pagalma ziemā un pašcieņas nezaudēšanu slidenā slīpumā. Tā kā Rietumeiropā Santa Fe ir iecienīts piekabju vilcējs, grūtākiem starta brīžiem paredzēta transmisijas bloķēšanas poga, taču bezceļā masīvais Hyundai būs tikpat nevarīgs kā Honda CR-V. Protams, var retoriski jautāt, kas gan tam vispār būtu meklējams ārpus normāla ceļa?
Atbilde ir nepārprotama - nekas nav meklējams. Hyundai Santa Fe ir tipisks mūsdienu urbānās autokultūras objekts, kura uzdevums ir par pusi cenas imitēt prestižo un lielo SUV modeļu tēlu. Ar šo misiju Santa Fe lieliski tiek galā, taču imitācija nekad nav tikpat laba kā oriģināls, turklāt rodas jautājums - kur gan palicis vecais, labais un praktiskais Santa Fe? Tā vietu tagad ieņem Hyundai ix35, kurš formāli aizstāja kādreizējo Tucson.
Pārāk daudz konkurentu
Nišā, ko ieņem jaunais Santa Fe, valda liela konkurence, un šai automašīnai nav viegli pārspēt citas sāncenses. Par spīti spožajam izskatam, Santa Fe trūkst oriģinālu, tikai šim modelim raksturīgu īpatnību, kas to izceltu starp citiem atbilstošā izmēra krosoveriem.
Turklāt tā cena nemaz nav puse no premium zīmolu cenas, ja salīdzinām ar tādiem modeļiem kā Audi Q5, kura modifikācija ar divu litru dīzeli, quattro un S-Tronic kārbu bāzes versijā maksā 42 500 eiro. Tāpēc viens no efektīgākajiem Hyundai modeļiem pārsvarā garlaikojas autosalonā. Tomēr jāatzīst, ka uz ielas Hyundai automašīnas ir sastopamas ievērojami biežāk nekā uz tās pašas platformas ražotais Kia Sorento.