Sāka ar arfu
Ilze līdz savai pašreizējai profesijai nonākusi pakāpeniski. No piecu gadu vecuma mācījusies Emīla Dārziņa Mūzikas vidusskolā, apguvusi arfas spēli, vēlāk pārgājusi uz Rīgas Hanzas vidusskolu. Pēc skolas beigšanas puse klases nolēmusi studēt jurisprudenci, otra - ekonomiku. Neviena no šīm iespējām Ilzi nesaistīja, tāpēc viņa meklējusi ko radošāku.
Sākusi studēt tūrisma un viesmīlības uzņēmuma vadību Biznesa augstskolā Turība, tad sapratusi, ka tūrisma bizness būs pārāk šaura specializācija, tāpēc RSEBAA ieguvusi bakalaura grādu uzņēmējdarbības vadībā un maģistra grādu integrētajās sabiedrisko attiecību komunikācijās, kur mārketinga apguve bija viena no studiju programmas sastāvdaļām. «Mani saistīja un interesēja gan mārketings, gan reklāma, gan darbs, kurā ir iespēja sadarboties ar medijiem. Reizēm pat ir grūti strikti nodalīt, kas ietilpst reklāmas un kas - mārketinga speciālista darba pienākumos,» skaidro Ilze. Tā kā mārketings, reklāma un sabiedriskās attiecības ir ļoti saistītas jomas, nelielos uzņēmumos to visu mēdz darīt viens cilvēks.
Lai veiksmīgi darbotos šajā profesijā, labi jāzina valodas, jāpiemīt matemātiskai, analītiskai un stratēģiskai domāšanai, labām organizatora spējām, jāapgūst psiholoģija, jo darbs saistīts ar cilvēkiem, jāsaprot, kā tiks uztverta nodotā ziņa. Neiztikt bez labām komunikācijas spējām, ātras reakcijas, arī prasmes prezentēt idejas.
Saprotami par netaustāmo
Pamatā ir kolektīvs darbs, bet mārketinga speciālista uzdevums ir zinātnieku, programmētāju un citu speciālistu izgudrotos un radītos inovatīvos produktus veiksmīgi nodot patērētājiem. «Nedrīkst gulēt uz veciem lauriem, pastāvīgi jāiet laikam pa priekšu, jāzina, ko klienti vēlas, lai produktu un pakalpojumu pirktu atkal un atkal,» Ilze stāsta. Lai izzinātu sabiedrības vēlmes, tiek rīkotas aptaujas, tendences tiek uztaustītas tirgus pētījumos. Jāapgūst un jāizmanto jaunākie komunikāciju kanāli, arī sociālie tīkli.
Sabiedrībā Tilde Ilzei ir ļoti interesanti strādāt, jo jāpiedāvā ļoti dažādi produkti no datorprogrammām līdz tulkotāju pakalpojumiem. Lai ieinteresētu par produkciju, virzītu to tirgū, nepieciešamas savas īpašās metodes un pieeja, pavisam cita nekā, piemēram, ja uzņēmums ražo velosipēdus, kosmētiku vai pārtikas preces. Jārēķinās, ka prece ne vienmēr ir taustāma, par sarežģītajām IT lietām jāprot pastāstīt katram saprotamā valodā. Pēc Ilzes domām, daudziem neko neizteiks, piemēram, frāze, ka klienta dati atrodas mākonī.
Mārketinga speciālista pienākumos ietilpst daudz vairāk nekā interneta un drukātās reklāmas maketu izdomāšana, kampaņu plānošana, sagatavošana, realizācija un to analīze. Galvenais - jāspēj ātri reaģēt uz izmaiņām, jaunām situācijām, jāzina, kā tās risināt, kā izmantot dažādās iespējas. «Darbā nav iespējama rutīna, katra diena nes kādu jaunatklāsmi, bet pašam, protams, jāseko līdzi, kas notiek nozarē, lai radītu ko jaunu, nebijušu,» teic Ilze. Ideju ģenerēšana viņai padevusies jau skolā, tagad viņa tās dažkārt nosapņojot, bet daudzas rodas prāta vētrās kopā ar kolēģiem un mērķauditorijas pārstāvjiem. Idejas atnāk arī brīvajā laikā - apgūstot džeza deju vai spēlējot pludmales volejbolu. «Gadās - kāda reklāmas saukļa ideju pēkšņi ieraugu jau realizētu. Tas nozīmē, ka idejas virmo izplatījumā, taču tas rada stimulu izdomāt arvien ko jaunu,» Ilze teic.
Ne tiem, kas skaisti runā
Ilzes darbadiena parasti ilgst no 9.00 līdz 18.00, bet saspringtākos brīžos nākas ierasties agrāk, aiziet vēlāk, dažkārt ziedot brīvdienas. Rīts sākas ar mediju caurskati, informācijas ievākšanu, lai zinātu tirgus aktualitātes.
Tildē mārketinga nodaļa ir kā sava veida iekšējā mārketinga aģentūra, jo katras biznesa līnijas vadītājs dod savu darba uzdevumu, tai katrai ir sava mērķauditorija, kampaņas. Tiek noteikts mērķis, budžets un laiks, kādā mērķis jāsasniedz. Gandarījis, piemēram, populārākās Latvijas programmatūras Tildes birojs 2011 jaunās versijas atklāšanas pasākums, ar kuru iesākts Tildes mākslas projekts Ars ex machina. Ideja - Tildes produktu veidolā iekļaut Latvijas mūsdienu mākslinieku darbus. «Mani iepriecina, ka ir iespēja savienot divas šķietami nesavienojamas lietas - tehnoloģijas un mākslu,» atklāj Ilze.
Speciāliste uzskata, ka viņas profesijā svarīga ir jau studiju laikā iegūtā prakse un darba pieredze, jo jāpārzina uzņēmējdarbības vadība, menedžments. Pašai ļoti noderot sešu gadu darba pieredze LR Uzņēmumu reģistrā, pēc tam starptautiskajā kurjerpasta kompānijā TNT Latvija, arī darbs laikraksta Dienas Bizness reklāmas nodaļā. Pārdošanas pieredze tiek likta lietā, pārliecinot par savām idejām kolēģus. Mārketinga speciālistam jāatrod arī veids, kā uzrunāt patērētāju, lai reklāmu uztver un vēstījums sasniedz mērķi. Taču viens no mītiem, kuru Ilze dzirdējusi: šajā jomā darbojas tie, kas prot skaisti runāt. Īstenībā nepietiek tikai glīti iesaiņot produktu un palaist tā reklāmu, mārketings ir arī nopietns analīzes un izpētes process. Dažas mārketinga kampaņas ir ļoti veiksmīgas, citas - mazāk izdevušās. Tad mārketinga speciālistam jāanalizē kļūdas, lai nākamreiz komunikācija ar mērķauditoriju būtu trāpīgāka.