TED ir populārs, jo viņiem ir dažādi cilvēki ar jaunām idejām. Viņu formāts ir 15-18 minūšu runas, kurās cilvēki var izstāstīt savas idejas un kā tās var lietot. Tās idejas ir tādas īpašas - tās nav parastas biznesa idejas, bet jaunas un atšķirīgas.
Paši TED organizatori saka, ka šī konference ir ceļojums nākotnē kopā ar tiem cilvēkiem, kuri šo nākotni veido. Šodien konferencē jūs būsiet viens no tiem, kas veidos Latvijas nākotni kopā ar citiem runātājiem, un stāstīsiet par sociālajiem tīkliem. Kas ir šodienas tēma jūsu lekcijā, kam jūs pievērsīsiet uzmanību?
Es stāstīšu par sociālajiem tīkliem, kā tie saskatāmi un tiek lietoti internetā. Mēs ejam internetā, skatāmies tur e-pastus, ejam uz tīmekļa lapām, kur atstājam pēdas. Un tās pēdas citi var redzēt un var lietot labām vai sliktām lietām.
Jūsu lekcija ir Attapties tīklam nepareizajā pusē. Vai tad tīklam var būt puses?
Mēs lielākoties runājam, cik brīnišķīgs tas internets ir un cik viegli, ka tas ir mūsu dzīvē, cik viegli tur varam sastapties ar draugiem. Bet tur arī ir informācija, ko mēs atstājam, ko var lietot cilvēki, kas negrib labu darīt. Tagad tas notiek Vidējos Austrumos, kur daudz revolūciju notiek, - cilvēki, kas mēģina organizēt protestus, un valdības var atrast, kuri tie galvenie organizatori. Viņi to informāciju dabū taisni no tīkla. Un tie cilvēki tūlīt tiek arestēti vai sliktāk.
Cik ilgi jūs strādājat šajā jomā?
Man pašam ir bizness, un to sāku 1995. gadā. Mani klienti ir visā pasaulē - Amerikā, Austrālijā, Eiropā, tagad arī Latvijā.
Kas ir tas būtiskākais, ko viņi grib uzzināt?
Viņi grib uzzināt, kā cilvēki sastrādā un komunicē, un dalās ar informāciju un zināšanām. Viņi grib labāk saprast sarežģītus cilvēku tīklus. Mēs tos uzzīmējam, un tad mēs tos varam mērīt un redzēt, kuri ir tie galvenie cilvēki, kuri ir starpnieki.
Vai jums kā klients ir arī kādas valdības institūcijas Amerikā?
Jā, divas. Kad Amerikā bija 11. septembra uzbrukums, es strādāju ar valdību. Daudzus cilvēkus trenēju, kā visi tie tīkli strādā un kā tos var uzzīmēt. Un tad es arī strādāju Centers for Disease Control (Slimību kontroles centrs), tur viņi mēģina apskatīt, kā tādas slimības kā tuberkuloze iet no cilvēka uz cilvēku. Un viņi mēģina saprast, kā tas notiek un kā to var apstādināt.
Kas ir pats jaunākais, kas sociālo tīklu jomā ir aktuāls un veido nākotni šajā interneta pasaulē?
Domāju, jaunākais ir metodes, ko lieto tādās vietās kā Facebook un Twitter, un mēģina saprast, kā lietotāji cits ar citu sarunājas. Facebook to grib saprast, lai varētu rādīt dažādus sludinājumus. Twitter firmas grib zināt, kas ietekmē citus. Viens saka: «O, es tikko dabūju jaunu datoru.» Un viņi grib redzēt, vai citi tagad arī pērk to pašu datoru.
Kā tad to var uzzināt?
Twitter dati ir publiski, un daudzas firmas tos datus pērk no Twitter un analizē. Ja es saku, ka tikko nopirku jauno iPhone, viņi var skatīties, vai mani draugi pēc vairākām dienām un nedēļām arī saka, ka dabūja jaunu iPhone. Un tad viņi var redzēt, vai tas ietekmē draugus vai ne.
Viņi pērk Twitter sarunas vai jau kādu analizētu informāciju?
Nē, viņi pērk tos datus, tvītus, jo tie 140 burti ir tvītu, un Twitter tos pārdod visādām firmām, kas tos analizē.
Intervēja Osvalds Zebris, saga- tavoja Aleksandra Fahretdinova