Subaru bija nepieciešami pieci gadi, lai pielāgotu automātisko pārnesumkārbu pasaulē vienīgajam bokserdīzelim.
Gadu desmitiem Fuji Heavy Industries automobiļu nodaļa veiksmīgi iztika ar benzīna motoriem vien, un neizskatās, ka Boxerdiesel būtu radikāli palielinājis Subaru pārdošanas apjomus Eiropā.
Bet tieši kaprīzajai Eiropai dārgais bokserdīzelis arī tika taisīts, jo citviet pasaulē mašīnas ar Sietiņu logotipā tāpat pērk ar benzīna motoriem. Kā viens no bokserdīzeļa aizkavētā triumfa iemesliem tika minēts automātiskās pārnesumkārbas trūkums, jo, ja lauksaimnieciskais Forester bez tādas var dzīvot mierīgi, bet pilsētnieks XV nevar atļauties cenas dēļ, tad Legacy un Outback ar trim pedāļiem mūsdienu konkurences apstākļos izskatās pagalam prasti. Tāpēc tieši šos modeļus Subaru izvēlējies pirmos Boxerdiesel un Lineatronic variatora apvienošanai.
Neiespējamā kombinācija
Dīzelis, variators un AWD kopā skan visai dīvaini. Pat Nissan un Toyota krosoveru modeļiem, kuru benzīna agregātiem pieejami variatori, spēcīgās dīzeļa griezes savaldīšanai tiek sūtīti klasiskās konstrukcijas «automāti».
Izņēmums ir Audi, taču Multitronic tiek uzstādīts tikai priekšpiedziņas versijām. Kā katram zināms, visiem Subaru modeļiem ir pastāvīga visu riteņu piedziņa - uz šīs īpatnības būvēta firmas leģenda un mārketings. Turpretim ne visi zina, ka vienam un tam pašam modelim ar manuālo vai jebkāda tipa automātisko pārnesumkārbu ir atšķirīgas konstrukcijas pilnpiedziņa. Precīzāk, atšķiras griezes sadales mehānisms pa asīm. Šo viltību kopā ar daudzdisku starpasu sajūgu Subaru izmantojis, lai salāgotu bezpakāpju variatoru ar savdabīgo bokserdīzeli un pilnpiedziņu.
Degvielas ekonomija
Kā tas viss darbojas? Gandrīz perfekti. Daudzi braucēji ienīst variatorus par to, ka tie pārlieku griež motorus, it sevišķi, ja tiem gadījies tā pamazāk jaudas. Divlitru boxerdiesel nav nekāds spēka mitriķis, tam ir tikai 150 zirgspēku un 350 Nm, turklāt šaurā 1600-2400 apgriezienu diapazonā. Tomēr Lineatronic uzsāk kustību bez rāvieniem un plūdeni regulē griezes pārnešanu uz transmisiju un riteņiem.
Kārbai ir arī manuālais režīms, kas paredzēts lietošanai smagākos ceļa apstākļos vai arī apdzenot. Apbrīnojami zemo degvielas patēriņu (manuālais Outback pat ziemā pamanās uzrādīt vidējo zem sešiem litriem) Lineatronic versija tomēr paaugstina līdz aptuveni 6,3 litriem uz 100, kas tik lielai un komfortablai automašīnai joprojām ir unikāls rādītājs.
To, cik progresīvs un aizraujošs braucienā ir Outback, šoreiz neapspriežam. Kas vienam ikdiena, tas otram svētki. Volvo diez vai iedomātos palaist dzīvē XC70 ar dīzeli, bet tikai ar rokas kārbu, taču Subaru nav Volvo. Spriežot pēc Lineatronic cenas - 1300 latu, tas ir vismaz Audi, lai gan vācu Multitronic opcija ir vēl dārgāka. Variators pagaidām pieejams tikai Legacy/Outback dīzeļa versijām, taču pēc gada Lineatronic sola pievienot arī ekonomiskākajam Forester modelim.
Hibrīds sāk sportot
Ja pilnībā aprīkots Outback Business+ par 26 300 latiem šķiet neganti dārgi, der palūkoties pavisam citā virzienā. Prestižajam Lexus RX dīzeļu nav vispār, toties arī ir variators. Tas ielikts vienā korpusā ar 123 kW elektromotoru, kas savukārt savienots ar gandrīz 250 ZS jaudīgu V6 benzīna dzinēju. Gandrīz 300 zirgspēku spēcīgā ierīce papildus darbina vēl vienu, mazāku elektromotoru, kas griež pakaļējos riteņus, tādējādi imitējot 4x4 piedziņu. Subaru simetriskās pilnpiedziņas radītāji droši vien nespētu iebraukt Lexus E-Four koncepcijā un izbrīnīti meklētu kardānu. Tas viss kopā saucas Lexus RX450h un ir premium klases hibrīdkrosovers par gandrīz 50 000 latu. Lexus apgalvo, ka jaunākā mašīnas paaudze spēj sasniegt vidējo patēriņu 6,3 l uz 100 km, kas izskatās patiešām intriģējoši. Realitāte vairāk izskatās pēc 8,5-9 litriem, kas joprojām ir krietni mazāk par tiem 14 litriem, ko bez sirdsapziņas pārmetumiem aprij parasts RX350 bez slepeniem elektromotoriem.
Tā kā RX patlaban ir viens no vecākajiem Lexus modeļiem, pagājušajā gadā tam tika veikts facelift, piešķirot radiatora restei jaunā GS sedana «sejai» līdzīgu formu, pie reizes modernizējot multimediju iekārtu salonā. Modernizēt ātrumkloķi, japāņiem vēl arvien nešķiet svarīgi, tāpat kā uzstādīt mūsdienīgāku pulksteni. Ja kaut kas darbojas - kāpēc to mainīt, vai ne? Spirgtākās vēsmas RX pārticīgajā dzīvē ienesusi F Sport versijas ieviešana. Lai gan klusi komfortablais Lexus krosovers joprojām ir tikpat sportisks kā televizora pults, tā apveidos vismaz parādījies neliels dinamisms.