Gan kā solisti, starptautiski slavenā Trio Dali sastāvā, viņu tikko oktobra laidienā augstu novērtējis britu mūzikas mēnešraksts Gramophone - par Anrī Vjetāna pirmā vijoļkoncerta ierakstu un par Trio Dali ieskaņoto F. Šūberta mūzikas dubultalbumu. Piektdien Rīgā viņa atskaņos Fēliksa Mendelszona-Bartoldi vijoļkoncertu. «Vineta ir šī mūsu koncerta rota,» priecājas tā diriģents, orķestra mākslinieciskais vadītājs Normunds Šnē.
Labas, piemirstas smaržas
«Ir liels prieks spēlēt kopā ar tik jauniem, motivētiem, vienmēr smaidīgiem un jaunām idejām atvērtiem cilvēkiem,» vērtē Vineta, kura ar Sinfonietta Rīga netiekas pirmoreiz. Mendelszona vijoļkoncerts ir viens no visbiežāk spēlētākajiem vijoļkoncertiem, tomēr Vineta teic, ka to pēdējo reizi spēlējusi 16 vai 17 gadu vecumā, vēl pirms došanās plašajā pasaulē. Tāpēc šī viņai ir mūzika ar labām, sen aizmirstām smaržām. «Acu priekšā ir Jūrmalas mūzikas vidusskola, kad pie šī skaņdarba strādājām ar skolotāju Ojāru Kalniņu, kura vairs diemžēl nav. Mendelszona vijoļkoncertā vēl valda atvērts, gaišs bērna skats uz nākotni. Dabiskums šajā skaistajā mūzikā aizrauj vairāk par visu.»
Šis brīdis, kurā Vinetu sastopam Rīgā, viņai pašai ir īpašs, jo sākusies jauna lapa viņas dzīvē. Viņas rokās ar kāda beļģu privātsponsora gādību skan jauna, Kremonas meistara Džozefa Gvadanīni 1793. gadā darināta vijole. Tās skaņa esot asāka, noteiktāka un spožāka, nekā iepriekšējai vijolei, kura spēlēta piecus gadus. Vineta arī tikko sākusi darbu Flāmu Karaliskajā filharmoniskajā orķestrī Antverpenē. Viņa neuztver mūziku kā dažādas žanru atvilktnītes. «Man patīk dažādība: Trio Dali, orķestris, solo. Bet ir jākoncentrējas, lai visu paspētu un lai viss nesaputrotos kopā.»
Tūlīt pēc koncerta Vineta dosies uz Parīzi apgūt jaunu repertuāru Trio Dali: paredzēti vairāki koncerti festivālos Beļģijā un Francijā, kopā ar trio čellistu Kristianu Pjeru Lamarku jāatskaņo Brāmsa dubultkoncerts Malagā. «Ar Luksemburgas orķestri spēlēsim Bēthovena trīskāršo koncertu. Piedalīsimies mūzikas festivālā Trakās dienas Nantē Francijā, Tokijā, Bilbao un Varšavā,» stāsta vijolniece. Kā soliste ar Flāmu Karalisko filharmonisko orķestri viņa šoruden atskaņos I. Stravinska vijoļkoncertu un nākamvasar dosies turnejā uz Ķīnu, Japānu un Honkongu. Ar Trio Dali savukārt apceļos Austrāliju. Ko viņas dzīvē mainīs koncertmeistares amats orķestrī?
«Daudz lielāku dažādību. Piekritu strādāt trešdaļu slodzes, tas nozīmē Antverpenē pavadīt gadā 10 līdz 12 nedēļas. Pirmie gadi droši vien būs grūti, jo simfoniskais repertuārs man ir pilnīgi jauns.» Par laimi, viņa varot izvēlēties programmas, kurās piedalīties. Priekšā esot ļoti interesants laiks, jo tieši tagad orķestrī ienāk jauns galvenais diriģents holandietis Edo de Vārts. Otrs vadošais diriģents ir Fīlips Herevege, kuram patīk muzicēt ar baroka instrumentiem.
Vilina arī alts
Vineta spēlē arī baroka vijoli? «Nē, vēl neesmu pamēģinājusi, bet domāju, ka ar Herevegi būs iespēja. Gribētu arī pamēģināt spēlēt altu. Tas ir mans sapnis, jo ļoti patīk alta skanējums. Dzirdēju, kā Julians Rahlins vienā koncertā pamīšus spēlēja gan altu, gan vijoli. Skanēja tik sulīgi un forši!»
Tagad Antverpenē esot jāatrod jumts virs galvas un jāsāk mācīties flāmu valoda. «Briselē pietika ar franču valodu, bet valsts ziemeļos skatās šķībi, ja kāds runā franciski. Orķestris piedāvā apmaksāt valodu kursus: jāizmanto! Viņi rūpējas, lai visi mūziķi viens otru saprastu,» Vineta stāsta, ka orķestrī ir 15 dažādu tautību mūziķi: japāņi, poļi, bulgāri, horvāti, francūži... «Tāds kultūras mikslis ir ļoti interesants, un šis ir ļoti dinamisks orķestris,» tā vijolniece, kura jau izturējusi ugunskristības pie Flāmu Karaliskā orķestra pirmās pults sezonas atklāšanas brīvdabas koncertos Antverpenes un Holandes pilsētas Almeras laukumos. «Katru klausījās 5000 cilvēku. Biju pārsteigta, ka cilvēku interese ir tik milzīga. Reiz šāds sezonas sākuma koncerts izpalicis, pašvaldības saņēmušas ļoti daudz sūdzību.»