Nākamais Lido - Vācijā
Tallina ir tikai daļa no Lido ekspansijas eksporta virzienā - kamēr Latvijas tirgus ar saviem astoņiem ēdināšanas uzņēmumiem ir sasniedzis savu maksimumu, uzņēmuma prezidents un īpašnieks Gunārs Ķirsons nenoliedz, ka nu tieši izplešanās ārzemēs kļuvusi par prioritāti. Lido interesējot gan Krievija, gan Rietumeiropa. «Plānojot Solaris, igauņi neizvēlējās savējos, bet aicināja tieši mūs, un es uzskatu, ka tas ir pierādījums mūsu spējai savienot kvalitāti ar cenu un cieņu pret klientiem, kam to visu pasniedzam,» spriež G.Ķirsons. Iepriekš izskanējušās runas par to, ka Lido savu ekspansiju varētu turpināt Rietumeiropas virzienā, nākamo ēdināšanas un atpūtas kompleksu atverot Spānijas trešajā lielākajā pilsētā Valensijā, pagaidām gan esot pārāk nekonkrētas. Šādu sarunu ar dažādu Eiropas valstu pārstāvjiem esot bijis vairāki desmiti, un plāni par Valensiju šajā kontekstā nebūt nav no konkrētākajiem. Daudz reālāka ir iespēja uzsākt darbu Vācijas senākajā pilsētā Trīrē, Dienai atzina G.Ķirsons. «Otrdien mums ir tikšanās ar pilsētas birģermeistaru, jo vieta, ko mums tur piedāvā, ir pilsētas kontekstā ļoti nozīmīga. Ja pilsētas vadība gribēs, tur taps nākamais Lido,» viņš saka. G.Ķirsons arī atzīst, ka uzņēmums atsaucas uz tādiem sadarbības piedāvājumiem, kas ietver sākotnējas investīcijas no projekta attīstītāja puses. «Ēdināšana nav tāda veida bizness, mums nav lielas naudas, ko uzreiz investēt citās valstīs,» saka Lido šefs.
Vadība latviešu rokās
Atšķirībā no Baltkrievijas un Lietuvas šo Lido uzņēmums operēs nevis pēc franšīzes principa, bet paši. «Gribam uzturēt tieši tādu kvalitāti, kāda ir Latvijā. Viļņa un Minska pierādīja, ka ir atšķirības, ja nododam to citu rokās,» saka uzņēmuma mārketinga vadītāja Ieva Veinberga. Tādēļ izveidota 30 cilvēku komanda - šefpavāri, pavāri, tehnologi, finansisti utt., kas apmācījuši aptuveni 100 Tallinas Lido darbinieku. Iecerētā cilvēku plūsma Tallinas Lido, kas nu ir lielākais bistro visā Igaunijā, ir 2500-3000 apmeklētāju dienā, kas katrs varētu atstāt vidēji piecus sešus eiro. G.Ķirsons Solaris Lido apmērus salīdzina ar līdzinieku Rīgas lielveikalā Spice.
Akcents uz kultūru
Kopumā Solaris centrs prasījis 75 miljonus eiro lielas investīcijas, un tā atvēršanas svētki piektdien iezīmēja noslēgumu divarpus gadus ilgušiem būvdarbiem pašā Tallinas centrā, vietā, kur iepriekš slējās astoņdesmitajos gados tapušais kongresu nams. Solaris īpašnieks ir Igaunijā labi zināmais uzņēmējs Pēters Rebane, kam pieder mūzikas pasākumu rīkotājkompānija BDG Music. Tieši tādēļ Solaris centrā iepirkšanās ir tikai viens no vaļiem, pārējie divi - nopietns pieteikums konferenču rīkošanas biznesā un Nokia koncertzāle, kas izmēru ziņā ir Baltijas valstīs lielākā šāda veida vieta. Solaris ierīkots arī kinoteātris, un, kā Dienai atzina talliniete Rūta Rohta, šajā ziņā Solaris ietekme bijusi jūtama jau kādu brīdi pirms tā atvēršanas - sarukušas kino biļešu cenas līdzšinējā lielākajā kinoteātrī Coca-Cola Plaza. «Līdz šim viņiem nebija līdzvērtīga konkurenta, un biļešu cenas patiešām bija manāmi augstas. Izskatās, ka Cinamon parādīšanās šo situāciju koriģē,» - tā Rūta.