Bebru problēma atrisinātos uz līdzenas vietas, un _Degpunkts_ varētu demonstrēt kadrus ar saniknotu pitonu mātīti, kas šņākdama sargā olas Operas apstādījumos. Taču dzimtenes faunas iespējamā bagātināšana atkāpjas otrā plānā, ķeroties pie tiešajiem darba pienākumiem. ASX borta dators iestrēdzis pie vidējā degvielas patēriņa pieci, komats, nulle litri uz 100 kilometriem. Stūmuši, vai?
Tad runāja Mitsubishi
Iekšdedzes motoru progress pēdējo 10-15 gadu laikā tiešām bijis apbrīnojams, par ko vienlīdzīgās daļās varam tencināt naftas karaļus un vides aktīvistus.
Automobiļu motori šajā patīkamajā, kaut arī velnišķīgi dārgajā sacensībā nemaz nav tie labākie. Tos pārspēj laivu motori, kuru izmēri un jaudas aug ar katru gadu (labi, to prot arī automašīnas), bet nokurinātais benzīna litru daudzums stundā sarucis par 30-70%. Pat visliesākais un efektīvākais mazlitrāžas dīzelis nav spējīgs uz ko tādu.
Taisnības labad jāsaka, ka uz fenomenāliem rādītājiem gan spējīgi tikai neparastas konstrukcijas dzenskrūvju darbinātāji, kuros apvienota divtaktu benzīna motora ieplūde un dīzelim līdzīga degvielas padeve vai kaut kas tamlīdzīgs. Automašīnā tas dažādu iemeslu dēļ nav pielietojams.
Un tad atnāk Mitsubishi un saka - kaut kāds 1,8 litru common-rail ir labāks par visiem. Nu gan lej.
Kolonizācijas beigas
Lej, bet ļoti maz. 1,8 litru DI-D motors izbeidz ilgo un pazemojošo koloniālo ēru Mitsubishi dīzeļautomašīnās. Agrāk viss, kas bija mazāks par Pajero, lielāks par Colt un nebarojās ar benzīnu, tika aprīkots ar vācu vai franču motoru. Viens no tiem bija pārāk skaļš, un abi pārlieku dārgi ja ne galapircējam, tad ražotājam gan. Jauno DI-D konstruējis Mitsubishi pats, tas attīsta 150 ZS jaudu kā caurmēra divu litru dīzelis, taču patērē tikai tik daudz degvielas, it kā būtu tikai 1600 kubikcentimetrus liels. Par to, ka tas nav reklāmas triks, pārliecinājos, jau aizbraucot līdz Siguldai un atpakaļ - nebūt ne čaiņiku režīmā un - vēl jo vairāk - ne jau ar ar izslēgtu kondicionieri, pielocītiem spoguļiem un pārpumpētām riepām. Kad dators apstājās pie 4,6 litriem uz 100, es pārstāju tajā skatīties. Nu labi, ir priekšpiedziņa, ir Start&Stop, tomēr...
Par raķetes cenu
Japāņi ne pirmo reizi šokē ar kolosāliem vieglajiem dīzeļiem. Atcerēsimies kaut vai Honda 1,7 litru CTDI, kuru laikam bija taisījuši pulksteņmeistari, jo pie mums to vispār neatļāva pārdot. Vai pašaizliedzīgo Subaru gājienu, laižot pasaulē pirmo un vienīgo bokserdīzeli, kas droši vien kļūs arī par pēdējo, jo tiek pārdots tikai Eiropā - Subaru mazākajā tirgū. Es nebūtu pārsteigts, ka Subaru būtu bijis lētāk aizsūtīt cilvēku uz Mēnesi nekā saražot pāris desmitus tūkstošu Boxerdiesel. Taču tad nebūtu radusies iespēja janvārī 28 grādu salā «atvilkt» ar 4x4 baržu, vārdā Outback, un galapunktā secināt, ka bērni izdzēruši vairāk limonādes nekā mašīna dīzeļa. Diemžēl par šo leiputriju jāmaksā barga nauda, kas Mitsubishi gadījumā ir krietni pāri 20 tūkstošiem eiro. Ja ASX jeb «asiks» iepatīkas bez pretenzijām uz dīzeļa high-tech, tad pretī ir 1,6 litru benzīna motors, taču pēc ārvalstu kolēģu nostāstiem tajā auto negribas skatīties borta datorā pavisam citu iemeslu dēļ.