Prasme kaulēties, izveidot viltīgu stratēģiju un jau spēles sākumā tālredzīgi izvēlēties izejas pozīcijas ir Katanas ieceļotāju panākumu atslēga. Pieredzējušākie spēlētāji vēl piesauc veiksmi. Visā pasaulē ar šo spēli aizrāvušies desmitiem miljonu entuziastu. Latvijā - vairāki tūkstoši, no kuriem 113 pagājušajā nedēļas nogalē Rīgā cīnījās vietējā mēroga čempionātā. Spēles būtība ir vienkārša: dalībniekiem jāapdzīvo sala - teiksmaina zeme -, veidojot savus ciematus, pilsētas, būvējot ceļus un mēģinot pirmajam savākt desmit uzvaras punktu.
Atklāj spēļu pasauli
Pie mums nekad nav bijusi spēcīga galda spēļu kultūra. Padomju gados vienīgais, ko zinājām, bija Riču raču un Cirks. Galda spēles kļuva populārākas tieši līdz ar Katanas ieceļotāju ienākšanu mūsu tirgū deviņdesmito gadu vidū, stāsta Pāvils Jurjāns, galda spēļu čempionāta organizētājs. Viņa vadītais uzņēmums Prāta spēles latviskojis vairākas spēles, arī Vācijā radītos Katanas ieceļotājus. Salīdzinot ar Monopolu, vienu no līdz šim populārākajām stratēģiskajām galda spēlēm pasaulē, Katanas ieceļotāji ir vienkāršāki, un tas kļuva viens no priekšnoteikumiem spēles izplatībai.
«Kad atklājām šo spēli, sapratām, ka ilgu laiku esam kā mucā auguši. Vairāku gadu laikā pasaulē šī industrija bija ļoti strauji attīstījusies. Pārņēma pat zināms šoks,» saka Pāvils. «Pirmajā dienā sākām spēlēt divos dienā un beidzām nākamajā rītā ap sešiem,» viņš atceras un piebilst, ka galda spēļu nozari varot salīdzināt ar grāmatu industriju. «Arī spēles ir robusts realitātes atainojums, taču tās attīsta iztēli. Turklāt spēlēs nāk klāt arī sociālais moments - iespēja satikt citus cilvēkus, dalīties ar viņiem.»
Tieši iespēja domubiedru lokā relaksēties no ikdienas rūpēm un «trenēt smadzenes» ir iemesls, kāpēc arhitekts Armands Appens aizrāvies ar Katanu. «Tas ir vairāk nekā azarts. Kad spēlē, nekas cits apkārt neeksistē. Tu koncentrējies tikai spēlei,» saka Armands un piebilst, ka, viņaprāt, labāk brīvo laiku aizpildīt ar galda spēlēm nekā «dzeršanu un tusēšanos riņķī», jo «spēles atstāj mazāk negatīvu seku». Turklāt atšķirībā no citām galda spēlēm Katanas pluss ir mainība - atkarībā no lauciņu izvietojuma katra spēle ir kā pārsteigums.
Armanda draugu lokā ir cilvēki, ar kuriem vienmēr varot uzspēlēt Katanu. Visbiežāk tas notiekot pie kāda mājās. «Spēlējam reizi nedēļā un biežāk. Ir arī tādi draugi, ar kuriem speciāli satiekamies, lai uzspēlētu Katanu.» Lūgts raksturot šos cilvēkus, Armands saka: «Jābūt interesei spēlēt. Ja cilvēks nav ieinteresēts uzvarēt, spēle kļūst garlaicīga.» Iemīļotu publisku pulcēšanās vietu spēlētājiem nav, kopā viņi satiekas tikai čempionātā.
Veiksme un stratēģija
Katanas panākumi atkarīgi no veiksmes, stratēģijas un prasmes sarunāties ar pārējiem spēles dalībniekiem, uzskata 2007.gada pasaules čempions Arnis Buka, kurš ikdienā Latvijas Universitātes studentiem pasniedz jurisprudenci. Čempiona titulu viņš izcīnīja Vācijas pilsētā Esenē - galda spēļu Mekā, kur starptautiskas spēļu izstādes ietvaros notiek arī sacensības.
Taču izrādās, ka, lai veiksmīgi spēlētu Katanu, nemaz nav nepieciešams stundām ilgi tirgoties ar pārējiem spēles dalībniekiem. Katanas ieceļotājus var spēlēt arī virtuāli - Latvijas čempionāta uzvarētājs Jānis Dubinskis stāsta, ka prasmes trenējot internetā. Tur izpaliek kaulēšanās, tāpēc viens raunds aizņem aptuveni 20 minūtes, nevis pusotru stundu. Līdz ar to vienā vakarā varot izspēlēt vairākus raundus. «Pirms čempionāta patrenējos vairāk. Kopumā kādas tūkstoš spēles jau būs,» acis nepamirkšķinot, saka Jānis un atzīst, ka spēles azartā gadoties aizspēlēties līdz rītam.