Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Kinomūzikas dzimšana no Vāgnera gara

Vācu operģēnija Riharda Vāgnera divsimtgades atzīmēšanu apvienojot ar Gētes institūta Latvijā divdesmit gadu darba jubileju, tapis intriģējošs piedāvājums ikvienam, kuru interesē plašāki kultūras konteksti. «Mēs atšķirībā no daudziem citiem institūtiem pasaulē atrodamies Rīgā, kuru mēs paši lepni saucam par Riharda Vāgnera pilsētu.

Ne velti saku - «mēs paši», «lepni» -, jo diemžēl diezgan daudz pasaulē nācies pieredzēt attieksmi, ka Rīgas periods nekāds īpaši svarīgais komponista dzīvē nav bijis un to no biogrāfijām var izņemt ārā,» stāsta Antra Balode, Gētes institūta Latvijā kultūras programmas asistente.

Kā atkal pievērst uzmanību Rihardam Vāgneram? Nolemts piedāvāt kaut ko tādu, ko nesniegs neviena cita Latvijas institūcija, - ļoti neparastu tēmu: Vāgners un kinomūzika. Bet, piedodiet, kāda gan kinomūzika XIX gadsimtā?! «Stāsts ir par to, cik ļoti lielā mērā kinomūzikā tika pārņemtas metodes, pēc kurām Vāgners veidoja savas mūzikas drāmas. Izrādās, uzbūves principi ir ļoti līdzīgi, piemēram, vadmotīvu tehnika!» stāsta Antra Balode. Šo tēmu izsmeļoši un erudīti lekcijā Kinomūzikas dzimšana no Vāgnera mūzikas drāmas gara Gētes institūtā (Torņa ielā 1) 26.II plkst.18.30 izgaismos viesis - Minhenes Mūzikas un teātra augstskolas prezidents profesors Zīgfrīds Mauzers. Lekciju (vācu valodā ar sinhrono tulkojumu latviski) papildinās gan filmu fragmentu, gan mūzikas demonstrējumi ar pašu referentu - pēc izglītības muzikologu un pianistu - pie klavierēm.

Nākamajā vakarā (turpat 27.II plkst. 18.30) profesors jau konkrēti stāstīs par Vāgnera mūzikas izmantojumu kino. «Vācijas vēsturē īpašs laika periods ir nacistiskās Vācijas laiks, kurā Vāgnera mūzika palīdzēja piepildīt kinoekrānus ar ekspresiju, kuras pietrūka tekstā,» A. Balode atklāj, ka desmit piemēros tiks nodemonstrēta daudzveidīga panorāma, sākot no nedēļas apskata Deutsche Wochenschau, kas dokumentē Hitlera viesošanos Baireitā, līdz Terensa Malika filmai Jaunā pasaule (2005), kurā skan operas Reinas zelts motīvi.

Ciklā Vācu kinoklubs kinoteātrī Splendid Palace 28.II plkst. 19 par īpašu cenu (Ls 2) varēsim skatīties ko neparastu - vācu režijas ģēnija Vernera Hercoga vērojumus slavenā Baireitas festivāla aizkulisēs. «Baireita ir īpaša pasaule, kurā valda gan svētku sajūta, gan ambiciozitāte un cīņa par varu, par vietu festivāla vadībā. V. Hercogs 1994. gada dokumentālajā filmā Pasaules pārvēršanās mūzikā. Baireita pirms pirmizrādes uz šo pasākumu paskatījies no otras puses: viņu interesē, kāpēc māksliniekiem ir tik svarīgi Baireitā būt, diriģēt vai dziedāt, kāpēc viņi ir lepni, ka te piedalījušies,» A. Balode lepojas, ka beidzot - uzreiz pēc kolēģiem ASV - ir izdevies iegūt tiesības publiski parādīt pirms 20 gadiem tapušo filmu, kurā savu nostāju atklāj maestro Daniels Barenboims, Plasido Domingo, Džeimss Levains, Norberts Balačs, Dīters Dorns, Pauls Frejs, Valtraude Meiere, Džuzepe Sinopoli, Pēters Šneiders, Jodzi Jamamoto un citas zvaigznes. Arī pats Hercogs un festivāla ilggadējais vadītājs komponista mazdēls Volfgangs Vāgners, kurš vairākkārt viesojies arī Rīgā.

Ar to Gētes institūta Vāgneriāna nebeigsies. Pie tēmas Vāgners un kino atgriezīsimies 17. aprīlī, kad Gētes institūtā plkst. 18.30 demonstrēs filmu Silent Vagner, kuras pamatā ir Karla Frēliha vēsturiskā mēmā filma Riharda Vāgnera dzīve un daiļrade (1913). «Tā ir viena no pirmajām biogrāfiskajām filmām par Vāgneru, kuram toreiz svinēja simtgadi. Filma stāsta par Džuzepes Bečes atveidotā Vāgnera dzīvi, sākot ar jautājumu, vai jūds Ludvigs Geiers ir iespējamais Vāgnera tēvs, līdz pat komponista nelaimīgajai laulībai ar aktrisi Minnu Plāneri un viņu ceļojumam no Rīgas uz Parīzi. Režisors Tonijs Palmers šo materiālu ir komentējis un papildinājis.» Baireitas festivāls diemžēl liedzis publiski demonstrēt Loengrīna videoierakstu ar Andri Nelsonu pie diriģenta pults. Tā vietā Splendid Palace 25. aprīlī (plkst. 19) rādīs operas Rienci pirmizrādi, kas 2010. gada 24. janvārī notika Berlīnes Vācu operā, Filipa Štelcla režijā ar Sebastiānu Langu-Lesingu pie diriģenta pults un Torstenu Kerlu titullomā.

Plašāk: www.goethe.de

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vienotībai priekšā riskantas izspēles

Par scenārijiem, kā varētu attīstīties koalīcijas partneru attiecības, un dažādiem ministru sastāva restartēšanas modeļiem, kas varētu novest pie koalīcijas paplašināšanas vai valdības krišanas,...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?