Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +16 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 27. septembris
Ilgonis, Ādolfs

Klusie trokšņi

Tatjanas Krivenkovas darbi ir jāskata klātienē - fotogrāfijas neko neparāda un neļauj arī saprast. Faktūra, nemierīgā virsma, kas šķiet aizsedzam skatu, slīd kā tādi miglas vāli. Katrai gleznai savs toņa motīvs, kas ir tikai šķietami tuvs baltajam. Var saskatīt apslēptas kustības, ēnas. Var ļaut vaļu iztēlei, ja grib.

Bet vispār jau nekā daudz, uz ko skatīties, darbos nav, vismaz - nekā priekšmetiska, uzmanību saistoša. Tāpēc nevilšus sāc pamanīt visādus sīkumus - te, lūk, ar krāsu nenoklāts punktiņš. Te gleznai pielipis vilnas dzijas pavediens, maza spalviņa. Un tad piepeši nobrīnies, cik tie radiatori pie sienas ir aktīvi, cik izteiksmīgi bola acis kontaktligzdas. Un kādā vispār krāsā ir galerijas grīda.

Krēslas stundas

Māksliniece par izstādi stāsta, ka vēlējusies radīt telpu, kurā cilvēks, brīvs no ārējiem kairinājumiem, paliek pats ar sevi. Savā ziņā darbi patiešām ir neuzbāzīgi un «minimāli», taču vienlaikus arī ļoti piesātināti un blīvi. «Vasarā un rudenī mēs piesūcamies ar krāsām, vajag nelielu atslodzi,» stāsta Tatjana Krivenkova. Laikā, kad acs atmiņā vēl pavisam svaigi sniega nospiedumi, darbos ietvertās tonalitātes ir saprotams turpinājums tam, kas pašreiz notiek visapkārt, tikai, kā jau mākslā ierasts, - saliekot citus akcentus. Apgaismojums ir mainījies, atslodze varbūt arī ir vērojama, taču ne pārdzīvojuma intensitātes ziņā.

Izstādē apskatāmā darbu sērija ir tapusi tieši galerijas Māksla XO telpām, lai arī, kā atzīst māksliniece, rezultāts tomēr bijis pārsteidzošs - izrādījies, viss izskatās nedaudz citādi, nekā gaidīts. Interesanti, ka dabiskā gleznošanai un gleznu uzlūkošanai vispiemērotākā gaisma ir taču tik mainīga, un Tatjanas Krivenkovas darbi ir pateicīga darba virsma šīm plūstošajām gaismas straumēm, kas nekad nestāv mierā. Zinādama izstādei nolikto laiku, māksliniece to veidojusi tieši tādām nepārtrauktās krēslas stundām, kuras skaita aizejošā rudens dienas. Skaita gan nedaudz ačgārni: Viens, Septiņi, Divi, Divi x divi, Pieci, Seši. Tie ir darbu nosaukumi un secība, kādā darbi sarindoti, par atskaites punktu ņemot nevis loģiku, bet gleznu un telpas mijiedarbībā radīto gaismas ainavu. Protams, tā ir diezgan netverama un smalka lieta, poētiska, introverta un klusa.

Zvaigznāji un kartes

Lai raksturotu nosaukumā ietverto parādību - gaismas piesārņojumu -, parasti runā par tās plašāk zināmajām sekām - situāciju, kad naktī skaidrās debesīs pilsētās un lielu rūpniecisku objektu teritorijās nevar redzēt zvaigznes. Tātad pārāk daudz gaismas var būt kaut kas slikts - prozaisks, bet arī paradoksāls apgalvojums, ņemot vērā tradicionālo vērtību sistēmu, kas gaismu interpretē kā atklātību, gudrību, zināšanas, uzvaru u. tml. Savā ziņā var teikt, ka gleznot, it īpaši tā, kā to dara Tatjana Krivenkova, tas ir, laikietilpīgi, lēni, skrupulozi, - tas mūsdienās ir savdabīgs žests attiecībā pret jaunajām digitālajām (un citām) tehnoloģijām, jo gleznieciskajā triepienā patiešām ir kaut kas teju arhaisks.

«Kad cilvēkam zūd ārējie orientieri, piemēram, zvaigznes, viņu atstāj arī stabilitātes izjūta. Lai to atjaunotu, jāmeklē orientieri sevī,» māksliniece skaidro izstādes nosaukuma izvēli, kas acīmredzot ir balstīta arī kādā subjektīvā pieredzē. Viņas gleznas - nenoteiktie krāsu laukumi, kas tikko manāmi pāriet no vienas gradācijas otrā, - tās varētu būt gan debesis, kuras zvaigznes ir pametušas, gan šo iekšējo meklējumu karte.

Lai arī izstādes anotācijā teikts, ka mākslinieces daiļradē «neskaitāmi vienas krāsas meklējumi (..) ir piemeklējuši balto», es drīzāk ieraudzīju, cik rūpīgi katrā darbā Tatjana Krivenkova ir strādājusi, lai parādītu, ka tādu tīru, nepiesārņotu krāsu nemaz nav. Ak, tas būtu pagalam garlaicīgi tagad piesaukt Platonu un spriest par idejām un ideālo pasauli. Interesanti drīzāk ir tas, ka atkarībā no diennakts laika un laikapstākļiem katrs izstādes apmeklētājs ieraudzīs nedaudz atšķirīgu izstādi. Gaismas piesārņojums - galu galā tā ir jauka metafora, kas izsaka, cik lielā mērā mākslas darba uztveri nosaka ne tikai katra skatītāja «saprašanas trokšņi», bet arī apstākļi, ko nespēj ietekmēt ne darba radītājs, ne vērotājs, ne kāds, kurš vēlāk par to uzraksta dažas rindas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?