Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +16 °C
Apmācies
Piektdiena, 27. septembris
Ilgonis, Ādolfs

Konkurences sargi pēta degvielas tirgu

Konstanto un jau ilgāku laiku nepārtraukto degvielas cenu kāpumu savā maciņā izjūt ne tikai autobraucēji, bet arī faktiski ikviens Latvijas iedzīvotājs, jo benzīna un dīzeļdegvielas cenas atstāj iespaidu uz dažādu preču un pakalpojumu cenu. Patērētājiem rodas loģisks jautājums, kāpēc degvielas cenas reizēm pat šokē ar neizskaidrojamu kāpumu, bet brīžiem iepriecina ar tikpat negaidītu kritumu, vai patiešām iemesls ir vienīgi naftas cenas svārstības pasaules tirgū? Analizējot degvielas cenu dinamiku ilgtermiņā, Diena novēroja, ka, paaugstinot un arī pazeminot cenas, degvielas tirgotāji cieši seko cits citam.

Degvielas mazumtirdzniecības tirgus spēlētāju grūti izprotamā cenu politika nozarei atkal likusi nonākt Konkurences padomes (KP) uzmanības lokā.

Pēta, vai nav vienojušies

Šogad Latvijā degvielas mazumtirdzniecības tirgū darbojas 133 dalībnieki, no tiem lielākie ir Statoil, Neste Latvija, Lukoil Baltija R, kuri, «vērtējami kā efektīvākie konkurenti un kopā aizņem vairāk nekā divas trešdaļas tirgus. Pārējie ir mazie spēlētāji», raksturojot nozari, uzsver ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts. Jau 2006.-2007. gadā, analizējot degvielas tirgus nozari, KP secināja, ka trīs lielie tirgus dalībnieki atrodas kolektīvā dominējošā stāvoklī, bet nekādus inkriminējamus pārkāpumus neatklāja, tāpēc tikai brīdinoši norādīja, ka ļaunprātīgi izmantot kolektīvo dominējošo stāvokli nedrīkst. Patlaban KP sākusi lietu, kurā pēta, vai Latvijas degvielas tirgotāju vidū nepastāv aizliegta vienošanās. «Veicam situācijas izpēti, bet vēl pāragri apgalvot, ka aizliegta vienošanās tiešām pastāv, un nevar arī sacīt, ka tādas nav,» izklāsta KP vadītāja Skaidrīte Ābrama.

«Apzinoties degvielas cenu būtisko lomu gan patērētāju ikdienas izdevumos, gan tautsaimniecības attīstībā kopumā, ir būtiski nepieļaut jebkādas konkurences deformācijas. Tāpēc KP ir ierosinājusi un izskata lietu, kurā tiek vērtēts, vai trīs lielākie Latvijas degvielas mazumtirgotāji nav pārkāpuši Konkurences likumā noteikto vienošanās aizliegumu,» apstiprina ekonomikas ministrs.

Aizdomu ēnu par to, «ka kaut kas tiek sarunāts», uztur arī patērētāji, piemēram, lasītājs Kaspars portālā diena.lv pauž viedokli: «Paskatoties cipariņus, redzams, ka cenas starp lielajiem DUS apsaimniekotājiem tiek sarunātas.»

Rentabilitāte - 1%

Latvijas degvielas tirgū pastāvošais konkurences līmenis ir pietiekams, lai nepieļautu pārmērīgu cenu celšanos, turklāt jāņem vērā, ka būtisku daļu no mazumtirdzniecības cenas veido nodokļi, kā arī to lielā mērā ietekmē degvielas tirgus globālais raksturs, tai skaitā politiskā nestabilitāte naftas ieguves valstīs, pārmetumus par pārāk augstām cenām noraida D. Pavļuts.

Jēlnaftas iepirkuma daļa degvielas cenā visā Eiropas Savienībā (ES) ir ļoti līdzīga, bet atšķirības gala cenā veido naftas produktu pārstrādes un mazumtirgotāju uzcenojums un galvenokārt katras valsts nodokļu politika, mūsu valstī naftas pārstrādei, uzglabāšanai un mazumtirdzniecībai aiziet 15 un 20 eiro centu (aptuveni 10,5 un 14 santīmu) no katra degvielas (atbilstoši - benzīna un dīzeļdegvielas) litra, kas veido 11 un 16% no gala cenas, pērn veiktajā degvielas cenu pētījumā secinājusi Latvijas Bankas ekonomiste Krista Kalnbērziņa. Viņa norāda: «Šāds līmenis ir nedaudz virs vidējā ES. Mazumtirgotāji apgalvo, ka to uzcenojums veido vidēji 7% no kopējās mazumtirdzniecības cenas, kas pārstrādātājiem un uzglabātājiem atstāj aptuveni 4-9%.»

Eiropas Enerģijas portāla dati, ko aicina ņemt vērā Latvijas Bankas pārstāvji, rāda, ka naftas pārstrādes industrijas un mazumtirgotāju uzcenojumi vienam litram dīzeļdegvielas šī gada maijā Latvijā bija 20 un 25 eiro centi (ap 14-17,5 santīmi).

«Degvielas mazumtirdzniecība Latvijā ir ir ne visai ienesīgs bizness, 2010. gadā rentabilitāte nozarē bija vidēji 1%. Ja kāds uzņēmējs nolemtu ņemt aizdevumu bankā, lai sāktu degvielas tirgošanas biznesu, būtu grūti pierādīt bankai, ka aizdevumu varēs atdot, jo paredzamā rentabilitāte ir zemāka par prognozējamajiem kredīta procentiem,» apgalvo Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns. Degvielas tirgotāji tiešām nopelna visai atšķirīgas summas, piemēram, Lukoil Baltija R peļņa 2011. gadā bijusi 1,38 miljoni latu, bet Neste Latvija peļņa - 2,218 miljoni latu, savukārt viens no mazajiem degvielas tirgotājiem Tīne strādājis ar 2,2 tūkstošu latu peļņu, liecina Lursoft dati.

Latvijā degvielas tirgotāju vidū valda ļoti asa cīņa par katru klientu, bet pēc iespējas zemāka cena ir būtiskākais pircēju piesaistīšanas instruments, pēc tam nāk tādi faktori kā veikals degvielas uzpildes stacijā un atrašanās vieta, novērojis M. Stirāns.

Īslaicīgs ieguvums

Patērētājam pašreizējā situācija, kad degvielas tirgū darbojas trīs lieli uzņēmumi, nāk par labu, jo mazie tirgotāji nevar cenas pacelt augstāk par lielo konkurentu noteiktajām cenām, par sliktu situācija nāk mazajiem degvielas tirgotājiem, kuri nevar izturēt konkurenci, uzskata M. Stirāns.

Pārmērīgi zema cena ir īslaicīgs ieguvums patērētājam, jo tad, kad mazie uzņēmumi būs novājināti un tirgu pametīs, dominējošie tirgus dalībnieki cenas paaugstinās, brīdina S. Ābrama. Šobrīd jauna degvielas mazumtirdzniecības tīkla izveide vai starptautiska tirgus dalībnieka ienākšana vērtējama kā maz ticama, uzskata D. Pavļuts.

Tam piekrīt arī M. Stirāns un norāda, ka tirgū jauni spēlētāji varētu parādīties, tikai pārpērkot kādu uzņēmumu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Var likt maksāt sodu

Konkurences padome (KP), konstatējot pārkāpumus, var piemērot finansiālas sankcijas
2012. gadā
KP pabeigusi izpēti un pieņēmusi lēmumus 26 lietās. Naudas sodi uzņēmumiem piemēroti septiņās lietās, kopumā astoņiem uzņēmumiem piemērots naudas sods Ls 137 385 apmērā.
Šobrīd izpētē ir 15 lietu par iespējamu aizliegtu vienošanos, septiņas lietas par iespējamu dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, divas apvienošanās lietas, kā arī 11 tirgus uzraudzības.
2011. gadā
Pabeigta izpēte 60 lietās par Konkurences likuma iespējamajiem pārkāpumiem. Ar 13 lēmumiem tika konstatēti pārkāpumi, par kuriem kopumā 44 uzņēmumiem piemēroti naudas sodi vairāk nekā 6 miljonu latu apmērā. 15 gadījumos KP piemērojusi naudas sodus par Administratīvo pārkāpumu kodeksa pārkāpumiem (8120 latu apmērā), jo šie uzņēmumi vai nu nav snieguši informāciju, vai snieguši nepatiesus datus, vai arī nav pildījuši Konkurences padomes lēmumu un amatpersonu likumīgas prasības.
Tirgus dalībniekiem par Konkurences likuma pārkāpumiem uzlikto naudas sodu apmērs pērn bija diapazonā no 1590 līdz 2,83 miljoniem latu.
No visiem Konkurences padomes 2011. gadā pieņemtajiem gala lēmumiem pārsūdzēti 19.
Avots: Konkurences padome

Degvielas cenu veido

aptuveni 49% - dažādi valsts uzliktie nodokļi
44-45% - naftas cena pasaules tirgū, kas svārstās atkarībā no cenas biržā
5-7% - tirgotāja uzcenojums
Avots: Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?