Vispirms pasniedzējs, tikai tad grupa
«Jelgavā bez manis vēl tikai divi uzņēmumi nopietni nodarbojas ar valodas apmācības pakalpojumu sniegšanu. Un es konkurēju galvenokārt, pateicoties savai mācību kvalitātei, varbūt mums ir pasniedzēju deficīts, tomēr kuru katru mēs darbā neņemam.» Inga stāsta, ka neliela uzņēmuma svarīgākais ierocis konkurences cīņā ir klientu rekomendācijas: «Jelgavā neietu cauri tas, kas ietu cauri Rīgā - tur ir uzņēmumi, kas vispirms savāc apmācību grupu un tikai pēc tam meklē pasniedzēju. Man ir svarīgi vispirms atrast labu pasniedzēju - šādā gadījumā ar grupas nokomplektēšanu problēmu nebūs.»
Tomēr labus pasniedzējus atrast nav viegli - Inga atzīst, ka Jelgavā šādi resursi ir ierobežoti, savukārt braukt mācīt no Rīgas ne katrs vēlas un ir spējīgs. «Tādēļ arī šobrīd es neieguldu līdzekļus nodarbību reklāmās, jo mācību grupas ir nokomplektētas. Koncentrējos vairāk uz valodu lomu spēles tirdzniecības attīstīšanu internetā,» Inga stāsta.
Zupas ārpus konkurences
Gints Zīverts konkurences cīņu īpaši neizjūt. Lai arī Vecrīga ir restorānu pilna, viņš uzskata, ka taizemiešu virtuvei šobrīd konkurentu nav: «Ir indiešu restorāni, kas mēģina piedāvāt tradicionālās taizemiešu zupas, bet es esmu tās pagaršojis un varu teikt, ka viņiem nav cerību.»
Restorāna Kotai kaimiņos esošie ēdinātāji galvenokārt piedāvā tradicionālo latviešu virtuvi un ir orientēti uz tūristu apkalpošanu. «Kaimiņu restorāns gan ir izveidojis pusdienu piedāvājumu par tādu pašu cenu, kāda ir man, tomēr tas ir pilnīgi cits ēdiens, un, godīgi sakot, pie manis par to pašu naudu klients saņem vairāk.» Tomēr neesot tā, ka Kotai orientējas tikai uz vietējo Vecrīgas biroju publiku. «Protams, cenšamies piesaistīt arī tūristus, un viņi arī labprāt nāk, ēd un slavē. Tikko ielikām reklāmu arī tūrisma ceļvedī, ko dala lidostā,» Gints klāsta.
Sāncenši uzlabo tirgu
«Par konkurentiem es varētu uzskatīt tos, kuri klientiem piedāvā līdzīgu produktu un darbojas CRM un uzņēmumu vadības IT risinājumu jomā,» spriež Eva Narunovska, uzņēmuma IT Sapiens dibinātāja. Viņa uzskata, ka kopējais tirgus ietekmē cenu politiku, tomēr konkurentus viņa drīzāk uzskata par partneriem, nevis pretiniekiem: «Viņi palīdz attīstīt IT jomu gan tehnoloģiski, gan mārketinga ziņā. Un šajā jomā vēl ir tik daudz, ko darīt un attīstīt!»
Eva stāsta, ka citiem šīs IT tirgus nišas dalībniekiem vēl veiksmi, nevis neveiksmi: «Svarīgi, lai klientiem šādas tehnoloģijas ir vērtīgas, nevis sliktas un nevajadzīgas. Galu galā mēs kopā veidojam mūsu klientu pieredzi. Konkurence ir arī labs papildmotivators tēmēt augstāk, attīstīties un pilnveidoties, un bieži vien varam viens no otra ko vērtīgu iemācīties. Tā strādāt ir daudz interesantāk.»
Piedāvā labāku cenu
Elektrisko velosipēdu tirgū gan konkurence pēdējā laikā ir kļuvusi agresīvāka, atzīst firmas Eritenis.lv īpašnieks Romāns Ruzins. Tomēr viņš uzskata, ka konkurentu reklāmas popularizē šādu pārvietošanās līdzekli kā tādu. «Kamēr tirgū neviens zīmols nav spēcīgi nostiprinājies, daļa no reklāmas uzrunātajiem cilvēkiem atnāk arī pie manis.»
Romāna konkurenti darbojas gan Rīgā, gan arī Liepājā, un pats uzņēmējs uzskata, ka viņa stiprā puse ir cenu politika: «Mani elektriskie velosipēdi ir divas reizes lētāki, turklāt tie tiek salikti Latvijā. Līdz ar to es varu nodrošināt labākus garantijas nosacījumus.»
Savukārt Sanda Tutina tīrīšanas uzņēmums tutinelli konkurē gan ar lielajiem tirgus spēlētājiem, kas ir starptautisku uzkopšanas servisa uzņēmumu filiāles, gan arī ar pelēkās ekonomikas pārstāvjiem, kas telpas tīra privātā kārtā. «Principā līdzīgus pakalpojumus kā es Rēzeknē piedāvā tikai viens uzņēmums, tomēr ir arī lielās firmas, kam ir līgumi ar Rēzeknes lielajiem veikaliem un uzņēmumiem par telpu uzkopšanu. Tas, ko es varu likt pretī, ir personiskāka attieksme un individuāls serviss, kā arī zemāka cena nekā lielajām kompānijām,» Sandis vērtē.
* Šonedēļ Diena.lv no visām piecām nominācijām visvairāk balsu nominācijā Perspektīvākais starts