Kopā ar topošajiem dramatiskā teātra aktieriem un režisoriem Elmārs Seņkovs ir uzvedis spāņu dramaturga Antonio Buero Valjeho lugu Liesmojošā tumsa, festivāla apmeklētājiem tiks servēts Andreja Jarovoja gaidāmās izrādes Ziemeļmeita atklātais mēģinājums un izrādīta Māras Ķimeles jau pavasarī iestudētā, bet jaunā versijā sagatavotā Kurāža pēc vācu autora Bertolda Brehta darba motīviem. Arī šogad Patriarha rudenī neizpaliks starptautiskas pieredzes apmaiņa - ar izrādēm, meistarklasēm un lekcijām.
Melnās jūras piekrastē
Šogad plašāk nekā citus gadus festivālā pārstāvēti laikmetīgās dejas horeogrāfi, jo pavasarī Latvijas Kultūras akadēmiju absolvēja astoņpadsmit jauniešu. Patriarha rudens skatē ar savām izrādēm piedalīsies pieci - Rūdolfs Gediņš, Ģirts Bisenieks, Agate Bankava, Eva Kronberga un Anna Novikova, taču ar viņiem visiem tuvāk varēs iepazīties kursa biedrenes Rūtas Ronjas Pakalnes veidotajā dokumentālajā filmā Dance Tranzit, kas sestdien, 3. oktobrī, plkst. 19.45 būs skatāma Eduarda Smiļģa Teātra muzejā.
Tas ir stāsts par profesores Olgas Žitluhinas un horeogrāfijas studentu ikgadējo nometni Krimā, kur viņi divas trīs nedēļas nododas dejai Melnās jūras piekrastē. «Sākotnēji tu aizbrauc uz vietu, kur tevi neviens nepazīst. Tev šķiet, ka tu vari darīt visu, ko tu gribi, ko tu nedarītu mājās,» atzīst viena no filmas varonēm Agate Bankava, esot 38 stundas ilgajā ceļā uz galamērķi. «Es nodzinu matus,» telefonsarunā ar Dienu atklāj Rūta Ronja Pakalne, kura patlaban uzturas Daugavpilī un pasniedz deju topošajiem aktieriem.
Dejas vizualitāte
Ideja par šādu filmu laikmetīgās dejas horeogrāfei ir radusies 2012. gadā, kad viņa Koktebeļā nonākusi jau otro reizi. «Tā ir iespēja pabūt vidē, kas nemitīgi mainās un izaicina, kas tevi atbalsta un rada sarežģījumus vienlaicīgi,» stāsta Dance Tranzit scenārija autore un režisore. Ļaujieties kustībai - aicina Olga Žitluhina. «Vienā brīdī ir jāpārkāpj robežas un jāmetas iekšā ūdenī,» bilst Rūta Ronja Pakalne, kuras filmā Anna Novikova ļaujas dejām ar viļņiem, kas viņu triec un triec no kājām, radot neparastu horeogrāfiju.
Tā ir izdevība izkļūt no savas komforta zonas - uzskata Dance Tranzit autore, kurai izkāpšana no ierastās vides bijušas arī mācības prestižajā laikmetīgās dejas skolā P.A.R.T.S. Beļģijā. Jūtūbē vēl arvien var noskatīties kolektīvās finansēšanas interneta vietnē GoFundMe izveidotās kampaņas video, kur viņa ar tikko ataugušiem matiem mēģina savākt studijām nepieciešamos līdzekļus. Arī savu nākotni horeogrāfe saskata dejas un kino sintēzē. Jāpiebilst, ka festivāla laikā visi interesenti tiek gaidīti uz sarunu Laikmetīgā deja. Vizualitāte, kas 2. oktobrī plkst. 19.30 iecerēta Eduarda Smiļģa Teātra muzejā.
Ievainoto pēctecis
Par Patriarha rudens galveno balvu - režisora Pētera Pētersona petrolejas lampu no viņa iespaidīgās kolekcijas - līdzās horeogrāfiem sacentīsies arī septiņi jaunie režisori - Gilds Aleksa, Toms Treinis, Andris Kaļiņins, Kārlis Tols, Viesturs Roziņš, Aija Treija un Antra Leite (iepriekšējā gadā uzvarēja Daiga Kažociņa ar iestudējumu Ievainotie - I. A.). Šī pasākuma organizatori akcentē, ka Latvijas Nacionālais teātris ir iecerējis atjaunot tradīciju - iespēju nākamajā sezonā pie viņiem iestudēt izrādi, ja vien kādam no jaunajiem māksliniekiem izdosies sevi spilgti šeit parādīt.
Savukārt kino Splendid Palace tiks demonstrētas Akadēmijas audiovizuālās mākslas studentu īsfilmas - festivālā varēs noskatīties Kristiāna Riekstiņa, Rinalda Zelta, Artūra Latkovska, Dāvja Dreimaņa, Gata Ungura, Ivetas Budrevičas un Elzas Feldmanes darbus. «Patriarha rudens ir spēle. Visiem. Nav ne uzvarētāju, ne zaudētāju. Ir radošs izaicinājums un apliecinājums,» par festivālu saka tā mākslinieciskais vadītājs profesors Jānis Siliņš. Noslēguma dienā, 4. oktobrī, plkst. 16 Zirgu pastā norisināsies apaļā galda diskusija, kurā par visu skates dalībnieku darbiem kopumā un par katru atsevišķi izteiksies nozares eksperti.
Aktuālajai informācijai par festivālu var sekot līdzi www.facebook.com/PatriarhaRudens.