Palīdzēs par naudu
Vispirms - sliktā ziņā. Latvijā nav profesionālu konsultantu, kas palīdzētu biznesa iesācējiem iziet cauri visām procedūrām, jo konsultanti nodarbojas ar biznesa attīstības jautājumiem, atzīst Latvijas Biznesa konsultantu asociācijas izpilddirektors Dainis Locāns. Viņš piebilst, ka ar ilgāko atļauju saņemšanas un saskaņošanas procesu gan biznesu sākot, gan ikdienā jārēķinās tām nozarēm, kuras regulē īpaši likumi un noteikumi. Piemēram, ar lielāku pacietību nekā pārējiem jāapbruņojas tiem, kas vēlas strādāt farmācijas biznesā vai, piemēram, atvērt kafejnīcu. Tiem, kas savu biznesa ideju izlolojuši nozarē, kas īpaši regulēta netiek, parasti pietiek vien ar dažām dienām biznesa reģistrācijai un vēlāk - ar dažām stundām mēnesī grāmatvedības sakārtošanai un nodokļu samaksāšanai internetbankā.
Lūgt padomus un meklēt informāciju par to, kādas procedūras jāizpilda, vislabāk var nozaru asociācijās, Uzņēmumu reģistrā un Valsts ieņēmumu dienestā, iesaka D.Locāns. Tomēr nupat atvērtās virtuļu kafejnīcas Don Donulis saimnieka Maksima Čerņina pieredze liecina - par to var nākties samaksāt. Burtiskā nozīmē - konsultācija pie Pārtikas un veterinārā dienesta pārstāvja par to, kādas prasības kafejnīcā jāievēro, viņam izmaksāja 38 latus. Viņš uzskata, ka tarifs 19 latu stundā ir absurds, jo konsultācija ir par paša dienesta pārbaudītām normām, turklāt tādējādi «valsts sāk žņaugt uzņēmēju, vēl pirms viņš kaut ko paspējis sākt». Savukārt laika izteiksmē birokrātija nav bijusi liela - apmēram triju nedēļu laikā visa saskaņošana bija pabeigta un nepieciešamās atļaujas - saņemtas.
Raimonds Butkāns, kas nodarbojas ar kuteru un jahtu tirdzniecību, uzsver, ka ikdienā biznesam viņa nozarē nekāda īpaša birokrātija nav raksturīga, taču dažādu atļauju, saskaņojumu un pārskatu daudzums vairākkārt pieaug, ja uzņēmums vēlas piedalīties kādā publiskā iepirkumā vai (vēl trakāk) pretendēt uz dalību kādā Eiropas Savienības fondu projektā.
Turpmāk - vieglāk
Tomēr labā ziņa ir tā, ka laiks un pūles, kas jāvelta papīru sakārtošanai, ar gadiem ir samazinājušies, atzīst uzņēmēji. Kā vienu no nozīmīgākajiem pēdējo gadu uzlabojumiem Dienas aptaujātie uzņēmēji min elektronisku deklarāciju pieņemšanu Valsts ieņēmumu dienestā, kas taupa uzņēmēju laiku. Būtiskus uzlabojumus nākotnē sola arī valdības atbalstītais plāns atvieglot biznesu mikrouzņēmumiem - tādiem, kas nodarbina ne vairāk par pieciem cilvēkiem un gadā apgroza ne vairāk kā 70 tūkstošus latu. Šādiem uzņēmumiem valdības atbalstītais plāns paredz vienu fiksētu nodokļa maksājumu ceturksnī, mazāku pamatkapitālu (2000 latu vietā 100 latu) un mazāku maksu par uzņēmuma reģistrēšanu (100 latu vietā pieci lati).
Ne tikai mikrouzņēmumiem, bet arī cita lieluma uzņēmumiem no nākamā gada 1.janvāra vairs nebūs jānodarbojas ar pavadzīmju noformēšanu, jo tās tiek atceltas. Tieši pavadzīmes uzņēmēji un arī Latvijas Reģionu darba devēju, komersantu un uzņēmēju biedrību savienības prezidente Silvija Greste sauc par vienu no biznesam traucējošākajām un nevajadzīgākajām birokrātijas normām.
Taču neviens no Dienas aptaujātajiem uzņēmējiem nepieļauj, ka nepieciešamība tikt galā ar birokrātiju būtu viņus atturējusi no biznesa sākšanas. «No tā nav jābaidās, ar to vienkārši jārēķinās,» rezumē R.Butkāns.