K. Vandrups Rīgā viesosies atkārtoti - līdzīgu semināru viņš vadīja jau šā gada vasarā, un tā dalībnieki, attīstot savas biznesa idejas, joprojām turpina sazināties ar lektoru. Dāņu eksperts pat izveidojis atsevišķu diskusiju grupu profesionālajā sociālajā tīklā LinkedIn, kur aicina semināru dalībniekus dalīties savā pieredzē, palepoties ar jau sasniegto un apspriest neskaidros jautājumus par savu ideju tālāko attīstību un nākamajiem soļiem.
Pēc K. Vandrupa domām, esošajiem un topošajiem Latvijas uzņēmējiem ir daudz labu ideju, tomēr ir daži bremzējoši faktori, kuru dēļ tās ne vienmēr nonāk līdz tirgum. «Viens no tiem ir nepieciešamība veidot starptautiskus tīklus un domubiedru grupas - Latvijā ir daudz labu ideju, bet tieši tāpat tādu ir daudz arī citviet pasaulē. Veidojot «tiltus» ar citu valstu uzņēmējiem, pētniekiem un ekspertiem, jums ir iespēja savas idejas padarīt vēl vērtīgākas. Problēma ir, ka inovatori bieži baidās par savām idejām runāt, domājot, ka tās var viegli nozagt vai izmantot citiem mērķiem. Ja jūs pietiekami labi zināt, kā savu ideju aizsargāt (es runāju par patentiem un intelektuālā īpašuma tiesībām), par to nav jāuztraucas,» piebilst eksperts.
Kā vēl vienu trūkumu straujākā inovāciju attīstībā viņš min nepietiekamo orientāciju uz savu ideju pārdošanu. «Iespējams, latviešiem būtu jēga kādu brīdi padzīvot ASV un pamācīties, kā šīs valsts iedzīvotāji prot pārdot lietas un idejas. Latvieši bieži ir pārāk pieticīgi un kautrīgi, lai gan patiesībā viņu idejas tikai iegūtu un kļūtu vērtīgas, ja viņi par tām vairāk runātu un diskutētu,» rezumē K. Vandrups.
Ņemot vērā līdzšinējo pieredzi Latvijā, viņš gan vēlētos vairāk redzēt uz zinātniskiem atklājumiem un tehnoloģijām balstītas inovatīvas biznesa idejas. «Esmu pārliecināts, ka arī šādām idejām, ja tās tiek pareizi attīstītas un pārdotas, var būt patiesi veiksmīgs biznesa potenciāls. Turklāt, kas ir īpaši nozīmīgi, - šādas idejas ir ilgtspējīgākas.» Tiesa gan, lai dažādas inovatīvas (arī zinātniski pamatotas) idejas attīstītos, pēc K. Vandrupa domām, Latvijā jāveicina riska kapitāla un citu alternatīvu finanšu avotu pieejamība.
Protams, vairākums jauno biznesa ideju ir salīdzinoši neliela mēroga un sākotnēji šķiet ļoti šauri lietojamas, taču K. Vandrups no personiskās pieredzes ir pārliecināts, ka arī šādas idejas mēdz pārtapt pasaulslavenos biznesa stāstos. «Tieši tādiem es savos turpmākajos semināros arī pievērsīšos,» viņš teic.
K. Vandrupa vadītais seminārs biznesa un finanšu plānu sagatavošanā inovatīvu biznesa ideju autoriem notiks 25. un 26. oktobrī. Vairāk informācijas un pieteikšanās - www.liaa.gov.lv.