Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Latvijas teātru Ābolu ķocis

Vērtējums: 4 no 5

O. Krodera izrādes fināls ir it kā vienkāršs, bet tik iedarbīgs, ka satriec. Tas neapsūdz, bet tikai rāda, un tam nav ilūziju par cilvēka dabu. Atturīgs, koncentrēts iestudējums, ārēji lakoniska melnsarkani balta telpa (M. Vilkārsis), kas atgādina gan zāli ar labirinta rakstu uz grīdas, gan ringu, gan šaha dēlīti. Galma dzīve ir kā šaha partija, stratēģiskā spēle. Karaliene pret dāmu, sieviete pret sievieti, pa vidu arī dažu kungu pretenzijas uz lielāku spēli, kuras noteikumi paredz, ka uz laukuma paliek tikai viens uzvarētājs. A. Heinrihsones kostīmi ar tērpa krāsu iezīmē spēlētāju piederību oranžajai Elizabetes svītai vai zilpelēkajiem Stjuartes atbalstītājiem. Aktierspēle gan ne viscaur izlīdzinājusies, izrāde pagaidām ir divu sieviešu divcīņa. Ideāli būtu, ja tai ar pilnu spēku pieslēgtos arī kungi. E. Vāne izveidojusi ekstravagantu, spilgtu Elizabetes tēlu ar pāris vīrišķīgām iezīmēm. Viņa vairāk ir valdniece, kas reizēm atļauj izlauzties sievišķīgam apjukumam, bet attiecības ar I. Martinsona manierīgi glumo divkosi Dadliju spēlējas ārišķīgāk. I. Puķes Stjuarte līdzsvarotāk apvieno sievietes un valdnieces dabu, tomēr ir paredzamāka. Ne viena, ne otra negrib asinis, tomēr izšķirsies par tām, ja vajadzēs noturēt varas pozīcijas, un te nav nekādas atšķirības starp vīriešu un sieviešu dabu. Politika un vara ar morāli nedraudzējas.

,,,,,

Šajā izrādē nav nejaušību. Šillera teksta blāķis noīsināts uz pusi, garumgarais personāžu saraksts - vēl vairāk. Krodera dzīves pieredzes zīmētais varas portrets ir precīzs, lai gan nekādas tiešas lokalizācijas vai pārnesuma uz mūsdienām nav. Šoreiz klāt nācis precizējums - vara jo īpaši atbaidošas padara sievietes. Elīnas Vānes Elizabete jau kļuvusi pa pusei vīrietis, ko kostīmu māksliniece Anna Heinrihsone asprātīgi apveltījusi ar starp svārkiem vīdošām jātnieces biksēm. Savukārt Ievas Puķes Marijas Stjuartes nerealizētais valdnieciskums un upura komplekss sublimē pat visnotaļ sakarīgos vīriešos nevaldāmu seksuālu agresiju. Abu karalieņu saķeršanās asinīm apšļakstītā sarkankoka arēnā, ko lakonisku un jēdzieniski ietilpīgu veidojis scenogrāfs Mārtiņš Vilkārsis, ir vienlaikus pretīga un fascinējoša, jo Marija atklājas ne mazāka maita par Elizabeti, kamēr Anglijas karalienē atklājas cilvēcība un sievišķība. Ivo Martinsons savu nodevīgo Lesteru smalki veido kā gļēvu vīrieti un apdomīgu politiķi reizē, savukārt Aigara Apiņa trauksmainā Mortimera vīrišķība vairāk atbilst romantisma teātra priekšstatiem. Mazliet neizlīdzinātā aktieru spēle (arī E. Vānei izrādes sākumā, šķiet, par daudz grotesko krāsu) un dažbrīd neizbēgamais dzejas teksta abstraktums tomēr noved līdz graujošam finālam - lai arī māsīcas sāncenses asinīm aptraipīto Elizabeti pie grīdas spiedošie griesti varbūt ir par daudz uzskatāma zīme, aktrises krampjainā, sāpīgā līšana pie troņa ir trekns un rezumējošs punkts.

Vērtējums: 4 no 5

Kroders savā elementā: izrāde, veidota pēc dikti daiļvārdīgā, tamdēļ jestri «kupīrētā» Šillera opusa, brēc - nav ko līst politikā (uz Mārtiņa Vilkārša elegantā askēzē izbūvētās skatuves šī metafora realizēta burtiski un iespaidīgi), ja gribi dzīvot normāla mirstīgā dzīvi! Elīnas Vānes robotiskā vampirella Elizabete (kādas smukas sarkanas actiņas un fūrijas pričene!) un Ievas Puķes porcelāniskā ᅢᅠ la meitene ar pērļu auskaru Marija (uh, gracioza kā izlieta Skārletas Johansones kopija no filmas!) to arī dara - GRIB! Dzīvot. Bet nesanāk. Vara šajā mānīgi mājīgajā koka kamīnzālē smacē un nogalina ne tikai katru «dabisko sievieti», bet arī abu karalieņu nasko «aplecēju» pulku - plebejiski sīkos vīrietīšus (un no «vīrietīšu» vidus gana veikli intrigantus un viltus varoņus zīmē Aigars Apinis ar Ivo Martinsonu), kurus kostīmmāksliniece Anna Heinrihsone statuāri glītās formās izkārtojusi kā šaha figūras kādā nolemtā rituālā. Mums viegli - mēs zinām, ka šīs būs netīrās varas spēles ar paredzamu nesmuku galu (tādēļ izrāde vietumis kļūst pat par komēdiju, un tas priecē), taču - vai tā dēvētie mēs no svešas vēstures kļūdām mācāmies?#

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?