Pagājušajā nedēļā Diena veica unikālu eksperimentu, lai noskaidrotu, vai taisnība, ka Vācijā un pat Krievijā pirktais benzīns ir patēriņa ziņā ekonomiskāks par Latvijā pirkto. Nav noslēpums, ka autovadītāju vidū tāds mīts ir populārs. Eksperimenta rezultāts pārsteidza. Mūsu pašu degviela, turklāt nevis prestižākajos, bet «parastākajos» benzīntankos pildītā, izrādījās ekonomiskāka. Eksperimentā gan nesalīdzinājām degvielas sūkņu mērīšanas precizitāti Latvijā un Vācijā. Bet to - citreiz.
Degviela ir dārga. Nepatīkamās dārdzības cēloni tūlīt ieraugām, ja salīdzinām benzīna cenu Vācijā (Ls 1,10 litrā) un Krievijā (Ls 0,44). Viena lieta ir augstā naftas cena pasaules tirgū, bet otra - Eiropas Savienības valstu nodokļi. Arī Latvijā nodokļu komponente ir lielākā daļa no degvielas cenas, ko samaksā gala patērētājs. Labi, ja šie nodokļi aiziet ceļu uzturēšanai kā Vācijā; slikti - ja autovadītāju naudiņa bez pēdām pazūd kopējā budžeta bedrē kā pie mums. Ko darīt?
Nevaram palikt vienaldzīgi pret lielo politiku, jo mūsu vienaldzība valdībai vienmēr būs zīme, ka var iebraukt mūsu maciņā vēl dziļāk. Tomēr pati efektīvākā politika vienmēr ir paša rīcības un attieksmes maiņa. Degvielas dārdzība ir iemesls padomāt. Par velosipēdu. Par tramvaju kā lētāku un sastrēguma stundās ātrāku izvēli. Par sava auto dzinēja lielisko tilpumu. Par elastīgāku domāšanu un kādu eksperimentu.