Atmet pārspīlējumus
Pēdējos gados izstrādāti vairāki lidostas attīstības projekti, taču valdes priekšsēdētājs Arnis Luhse (ZZS) uzskata, ka tiem ir vairāki trūkumi, ieskaitot neērtu lidmašīnu manevrēšanas ceļu uz stāvvietām un grandiozas būvniecības un uzturēšanas izmaksas. 2008. gada vīzijā plānotā lidostas kapacitāte nepamatoti pārspīlēta, paredzot apkalpot vairāk nekā 20 miljonus pasažieru gadā, bet turku kompānijas TAV un Skonto būves projektā - pat līdz 25 miljoniem pasažieru gadā. Pērn lidosta apkalpoja 4,66 miljonus pasažieru. «Jau desmit miljoni ir sapnis,» izteicās A. Luhse. Patlaban izvēlētais 2007. gada projekts paredz 6,5 miljonu pasažieru apkalpošanu gadā, un to varētu īstenot jau tuvāko divu gadu laikā. Līdz 2014. gada otrajai pusei taptu nākamā kārta, palielinot kapacitāti līdz 7,5 miljoniem pasažieru gadā, un tas ļautu pienācīgi sagatavoties Latvijas prezidentūrai Eiropas Savienībā 2015. gadā, uzskata A. Luhse. Joprojām spēkā ir aviokompānijas airBaltic piedāvātais termināļa projekts, taču arī to A. Luhse kritizē: «Sliktākā lieta - jaunais terminālis paliek airBaltic īpašumā, bet esošajā terminālī būs vismaz 70% pasažieru apgrozījuma kritums. Lidostas infrastruktūras izmaksas plānotas 34,5 miljoni eiro, un zaudējumos būs jānoraksta esošie infrastruktūras objekti un jau veiktās investīcijas 25 miljonu latu apmērā.» Kompānijas airBaltic komentāru Dienai iegūt neizdevās.
Zaudējumos trīs miljoni
Pašreizējā lidostas valde tika apstiprināta 2010. gada 15. decembrī. A. Luhse norāda, ka no priekšgājējiem mantojumā saņēmis vairākas problēmas - nav lidostas detālplānojuma, par četriem gadiem iekavēta termināļa attīstība, nav atrisināts konflikts ar aviokompāniju airBaltic. Tā kā no 1. janvāra lidostā ienācis privātais virszemes apkalpošanas operators North Hub Services, kas apkalpo kompānijas airBaltic un Transaero, lidostas ienākumi samazināsies par 3,5 miljoniem latu gadā, prognozē A. Luhse. Neauditētie dati liecina, ka pērn lidosta strādājusi ar aptuveni 3 miljonu latu zaudējumiem. Toties lidostai pieauguši neaviācijas ieņēmumi, ko A. Luhse skaidro ar to, ka komercplatību iznomāšanu terminālī pārņēmusi viena firma - Turcijas lidostu operators TAV Airports Holding -, un ieņēmumi no telpu nomas šā gada janvārī bijuši Ls 557 240, vairāk nekā divas reizes pārsniedzot pagājušā gada janvāra ieņēmumus - Ls 235 973. Dienas rīcībā gan nonāca informācija, ka daudzi bijušie telpu nomnieki līdz ar TAV ienākšanu bijuši spiesti lidostu pamest, jo turku kompānijas noteiktā nomas maksa bijusi pārāk augsta. Vairākiem tirgotājiem līgumi beigušies 1. februārī un nav pagarināti.