Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +7 °C
Apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Lietuvieši met cimdu. Kurš pacels?

Pērnvasar, kad viena pakaļ otrai dienasgaismu latviski ieraudzīja pamatīgās Petra Dirģēlas Baltijas triloģijas grāmatas, jau bija izkristalizējies viedoklis, ka pastāv «kaut kas», kas lietuviešu literatūru spēcīgi atšķir no latviešu literatūras. Lasot Silva rerum, sāk likties, ka samanu vismaz šī «kaut kā» ēnu.

Lietuvieši patlaban ir soli priekšā mūsējiem - literārā ziņā, es domāju. Valstu vēsturiskās tapšanas atšķirības nav vienīgais iemesls, kādēļ _Baltijas triloģija_ un _Silva rerum_ krasi atšķiras no jebkura agrāk vai mūsdienās Latvijā (reti un maz, gan jāpiebilst) sarakstīta vēsturiskā romāna. Kas ir pamatā lietuviešu rakstnieku stāstījuma burvībai? Tās trīs, tās pašas moiras, likteņdieves: Ticība, Cerība un Mīlestība. Un stiprākā no tām... nu, jūs jau zināt.

Gaudas par mums

Latviešu rakstītie vēsturiskie romāni pēc būtības ir vēstījumi par indivīda ceļu. Zeme, nācija, tauta gan top piesauktas, bet tikai kā līdzeklis, lai īstenotos indivīda vēlmes: «un viņi apmetās dzīvot pašiem vien piederošā zemē dziļu mežu vidū, tālu no svešiem kungiem un to ietekmēm». Jebkurš romāns, kurā tautai, nācijai un galu galā valodai ir ierādīta vieta kā augstākajai vērtībai, mūszemes rakstniekiem vai nu padevies kā paprasti didaktisks dēku stāsts, vai arī... nav uzrakstīts. Laikā, kad bezgala daudz spriedelējam par indivīda tiesībām, mācāmies tolerēt citu idejas un vēlmes, esam aizmirsuši, ka būtībā indivīds ir tikai mazmazītiņa nācijas daļiņa. Līdz atraugām piebaroti ar pārlieku sātīgajiem padomju laika lozungiem par dzimtenes mīlestību, esam aizmirsuši, ka dzimtene tiešām ir un ka mēs esam tās sastāvdaļa. Latviešu literatūrā ne tagad, ne jelkad agrāk nav bijis neviena darba, kas tik daudz stāstītu par mūsu vēsturi, turklāt būtu sarakstīts brīnišķīgā, izkoptā valodā, apveltīts ar augstu lasāmības koeficientu un vienlaikus rosinātu uz pārdomām par sevi pašu, savu vietu dzīvē, mīlestību pret tuvāko un dzimto zemi kā vietu, kur šīs vēlmes un vajadzības realizēt pilnā mērā.

Gaviles par viņiem

Bet lietuvieši tikmēr raksta episkas grāmatas par mūžīgām vērtībām, iegrimstot reālismā un pat (kā Sabaļauskaite) maģiskajā reālismā, rakstības manierē, kas ļauj šo darbu salīdzināt ar tādu pasaules līmeņa meistaru kā S. Rušdi un G. G. Markesa daudzkārtainajiem vēstījumiem. Sievišķīgā rakstības maniere gan stāstījumu padara vēl baudāmāku, un daudzslāņainība gūst citas nianses. Vienkāršs stāsts par lietuviešu bajāru Norvaišu ģimenes dzīvi izvēršas par neparasti izsmalcinātu mezglojumu, kurā vieta atrodas gan vēsturiskām atkāpēm, gan kaislību pilnai mīlas drāmai, trakiem pareģojumiem, dvīņu attiecībām, draugu nodevībai, mītiskām būtnēm un bērnības atmiņām. Sabaļauskaite raksta tā, ka brīžiem, lai tiktu līdz garā, grodi savītā teikuma beigām (paldies un slava Dacei Meierei!), aizsitas elpa - burtiskā nozīmē. Teksts kāpina, kāpina satraukumu, līdz mirklī, kad ciniskais Jons Kirdējus Bironts ierauga Uršuli Norvaišīti, arī lasītājs sajūt liktenīgās mīlas bultas triecienu. Tāpat kā sajūt mītiskā Viļņas baziliska acu skatu, pilsētas rīta smaržas un vakara negausīgo izklaižu atskaņas, kareivju posta darbu cirstos sāpīgos robus, mazā franču ieročmeistara gatavotā gliemju sautējuma garšu... Bagātības, kas slēpjas Sabaļauskaites «lietu mežā» ir bezgalīgas, turklāt vienlaikus katram indivīdam tuvas un pazīstamas.

Tāpat kā viņas tautietis Petrs Dirģēla, Sabaļauskaite ir arī lieliska psiholoģe un tikpat veikli kā Dirģēla pamanās izvairīties no didaktikas, kas bieži vien samaitā citādi labas grāmatas. Un, tāpat kā Dirģēla, arī Sabaļauskaite negrasās apstāties pie vienas pašas grāmatas - Lietuvā jau iznākusi Silva rerum 2. daļa. Jāpiebilst, ka ne velti salīdzināju Sabaļauskaiti ar Dirģēlu, - izsacīšu apgalvojumu, ka abu lieliskās grāmatas papildina viena otru kā iņ un jaņ, vīrišķais un sievišķais pirmsākums. Spēks, kas strāvo caur šo romānu lappusēm, ir nezūdīgs un auglīgs, tas dziedē apmaldījušās dvēseles un attīra tās no skepses un cinisma sārņiem.

* Lietu mežs (lat.) - XVI-XVIII gs. lietuviešu bajāru ģimenēs populāra, no paaudzes paaudzē mantojama «ģimenes grāmata», kurā tika pierakstīti ne vien svarīgāko notikumu datumi, bet arī apsveikuma runas un dažādas prātulas. (Paskaidrojums no grāmatas Silva rerum.)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?