Natālija ir pamatskolas pēdējās klases audzēkne, un papildus mācībām viņa mācās kādā modeļu aģentūrā. Pēc VBTAC ziņām, beidzot astoto klasi, meitenei draudējusi nesekmība, taču tagad situācija kļuvusi vēl ļaunāka - caurumus mācību procesā papildinājusi agresija pret apkārtējiem.
Natālijas konflikts ar skolotājiem un pārējiem bērniem saasinājās tikko aizvadītājā mācību semestrī, kad viņas mamma ar dažādām sūdzībām vērsās gan ministrijā, gan pie skolas vadības, gan VBTAC.
Cieš Natālija, ne citi
Natālijas mamma Olga Jegorova sarunā ar Dienu uzsver, ka nevis apkārtējie cieš no viņas meitas, bet gan pati Natālija esot upuris, kas cieš no skolotāju nekompetences. «Tas ir cirks, nevis konflikta risinājuma meklēšana!» sašutumu neslēpj O.Jegorova. Izglītības un zinātnes ministrijā viņa vērsusies ar lūgumu izvērtēt klases audzinātājas atbilstību amatam - pēc mātes domām, skolotāja apzināti samazinot meitai atzīmes, negatīvi noskaņojot pret viņu pārējos skolotājus un izturoties pazemojoši. «No ministrijas saņēmu atbildi, ka skolā veikta pārbaude un ka pārkāpumi tajā netika konstatēti,» norāda O.Jegorova, kura arī VBTAC adresējusi līdzīga satura sūdzību, taču arī ar tās atbildi nav apmierināta: «Lai arī sākumā inspekcijas darbinieki konstatēja nepilnības skolas darbā un bija uztraukušies par samilzušo konfliktu, vēlāk viņi Natāliju padarīja gandrīz par noziedznieci.»
Pēdējie O.Jegorovas vārdi saistīti ar administratīvo lietvedību, kas par draudu izteikšanu klasesbiedrenei Evijai. Kā izrādās, Natālija interneta portālā draugiem.lv viņai piedraudējusi fiziski izrēķināties vai noorganizēt viņas piekaušanu, ja vien viņa apmeklēs vietējo diskotēku. Iespējams, konfliktu saasinājušas meiteņu simpātijas pret vienu puisi.
Evija mamma Dienai saka: «Ar iesniegumu policijā vērsos, jo uztraucos par savu bērnu, kurš pēc skolas apmeklē nodarbības un vēlu atgriežas mājās.» Iesnieguma esamību apstiprināja arī vietējā policijā. «Notiek izmeklēšana, mēs izvērtējam apstākļus un pierādījumus,» skaidroja policijas inspektore.
Pie vainas - mamma
VBTAC inspektore Rita Vasiļjeva par konflikta cēloni uzskata nevis Natāliju, bet lielā mērā - pašu mammu. «Viņa pretstata savu bērnu un pārējos, sakot, ka meita ir topošā zvaigzne modeļu biznesā, ka apkārtējie to nespēj pieņemt, tādēļ meitai dara pāri un lai viņa neklausās muļķa skolotājos. Šī spiediena rezultātā meitene uzvedas neadekvāti.» Šobrīd inspektore strādā ar sarežģītās attiecībās sapinušos klasi.
Tiesa, O.Jegorova uz risinājumu necer. «Meitai šajā skolā atlicis mācīties pēdējo semestri. Es viņai tikai iesaku sakost zobus un pārciest šo laiku, publiskus pazemojumus no skolotājiem un klasesbiedru ņirgāšanos. Uz citu skolu vairs neiesim, bet pēc devītās klases meita turpinās mācības modeļu skolā,» atklāj Natālijas mamma un apsver iespēju skolu sūdzēt tiesā.
Skolas direktore, runājot par konflikta cēloņiem un iespējamiem risinājumiem, stāsta, ka lielas cerības liek uz psihologu. «Izpētot klases mikroklimatu, psihologs norāda, ka klasē ir vairāki bērni ar izteiktām līderisma pazīmēm. Nav tā, ka pret Natāliju ir visi sazvērējušies, daudzi kopē viņas uzvedības modeli. Taču tas klasē attiecības padara vēl sarežģītākas, jo vienaudži nokopē vissliktākos uzvedības paraugus,» skaidro direktore. Līdz gada beigām psihologam, kurš šobrīd strādā ar bērniem, jādod savs atzinums, vai situācija uzlabojas.
VBTAC vadītāja Laila Rieksta-Riekstiņa, jautāta, cik efektīvs ir psihologa darbs, ja Natālijas mamma iebilst sadarboties, atbild tā: «Iespējams, tas būtu efektīvāks, ja varētu strādāt ar konfliktā iesaistītajām pusēm individuāli. Ja būs nepieciešamība, ir iespēja lūgt bāriņtiesu pieņemt lēmumu par meitenes nosūtīšanu pie psihologa, tad vecāku atļauja nebūs nepieciešama.»
* bērnu interesēs rakstā apzināti mainīti bērnu vārdi un nav minēta konkrēta skola