Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +6 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 15. novembris
Undīne, Leopolds, Unda

Martinsons ar ragiem

Arvien vairāk mani interesē, kas viņa torņos ir iekšā - nevis redzamajā virsmā, bet tajā, kas top redzama tikai tad, ja darbs saplīst. Jo latviešu titulētākais un spilgtākais keramiķis Pēteris Martinsons ir atzinies, ka viņš domā arī par tām virsmām, kas ir darba iekšpusē. Citreiz viņš tajās kaut ko ierakstot vai iezīmējot.

Taču, lai pie tā tiktu, darbs vai nu jāsaplēš, vai vismaz jābūt klāt, kad tas saplīst pats. Plēst tāda mākslinieka darbus, kas ir pasaules labāko keramiķu desmitniekā, roka neceļas, tāpēc, lai izdibinātu, kas tajos iekšā, būtu jādzīvo darbiem blakus - dažreiz tie patiesi saplīstot paši no sevis, stāsta Martinsons: «Es jau ne vienmēr sekoju līdzi…, pareizāk sakot, ne vienmēr sarunāju ar materiālu. Man tas ir dzīva viela vai dzīva būtne. Tai nevar uzspiest ar varu. Ja tu to dari, materiāls atriebjas, jo tam ir atmiņa. Materiāls ir greizsirdīgs - ja neesi to laikā aprūpējis, apgrozījis, apsedzis vai atsedzis, tad žūstot vai dedzinot darbs salieksies vai plīsīs.»

Martinsonam ir arī tādi darbi, kas izrullēti no viena plasta - skaisti sarullētas cilpas. «Mājās guļu, un pēkšņi atskan troksnis, tāds kā šāviens. Es uzreiz sēdus un jūtu: aha, tas nāca no tā stūra. Paskatos - jā, vienam darbam pa diagonāli pavērusies plaisa no augšas līdz lejai. Tie spriegumi ir bijuši iespiesti materiālā, un viņam tas nav paticis.»

Cukurbietes gaisma

Galerijā Daugava līdz 12.decembrim izstādē Gaismas torņi skatāmi Pētera Martinsona jaunie darbi. Torņu materiāls - porcelāns - ir balts un caurspīdīgs, un gaisma to dara vēl caurspīdīgāku. Gaisma ir darbā iekšā, lai redz, kas var spīdēt cauri. Tomēr viss, par ko mākslinieks domājis, no ārpuses redzams netop.

«Viņa dzimtā valoda, domāšana ir arhitektūra, bet viņš ir lieliski apguvis materiālu, gan strādādams, gan pētīdams pasaules keramiku savos daudzajos ceļojumos,» galerijas vadītāja Anda Treija, raksturodama Martinsona pēdējā laika darbus, saka: palicis krāšņāks. Senāk Martinsons bija askētiskāks, minimālistiskāks. Tagad viņa darbos parādās zelts, sudrabs, citas glazūru krāsas. Viņš ir kā cukurbiete, kas uzņem no zemes visu un pārvērš cukura kristālā, saka Daugavas saimniece.

Jaunajā izstādē lielākā daļa darbu tapusi starptautiskajā keramikas studijā Ungārijā, Kečkemētā, kur Martinsons tiek aicināts strādāt jau daudzus gadus. Tas ir vesels vienstāva apbūves kvartāls ar mūra sētu apkārt, gandrīz kā klosterī. Te tapuši arī tagad galerijā Daugava apskatāmie torņi ar āža galvām sānos. Izskaidrojums izrādās vienkāršs: «kečke» ungāriski nozīmējot āzis. Daži izstādes darbi ir arī no Salacgrīvas, Polijas un Austrumsomijas. Uzskaitījis šīs vietas, keramiķis piebilst, ka svarīgākais, protams, ir cepļa un materiāla esamība, bet arī noskaņa un atmiņas ir svarīgas.

Mainās tikai klosteri

Martinsons parasti uzsver darbu tapšanas vietu, lai gan šajā sakarā ir arī teicis: mainās tikai klosteri, Dievs paliek tas pats. Jā, arī draugi mainās. Galerijas saimniece Anda Treija, to dzirdot, piedāvā savu versiju: Pēterim šie klosteri ir svarīgi tāpēc, ka Rīgā viņš vienkārši nestrādātu, bet nodotos sabiedriskajai dzīvei. Izsūtījumā, ieslodzītam cellē vai meža būdiņā, laiks darbam atrodas. «Vīnu Pēteris nedzer, tātad tikai jāstrādā,» rezumē Anda Treija. «Ja Latvijā viņu sagūstītu, ieslodzītu un noliktu pie krāsniņas, viņš strādātu, bet te viņu neviens nevar sagūstīt.»

Ja nu vienīgi kādi glābēji - savos 78 gados keramiķis joprojām vasaru un ziemu peld Bābelītes ezerā un joprojām nelieto alkoholu, it kā atvainodamies teikdams, ka tāpēc nejūtas neko zaudējis. Reiz glābēji esot viņu ziemā izvilkuši no āliņģa un stacijā piedāvājuši iedzert spirtu, lai sasildītos. Uz to Martinsons, ieraudzījis stacijā uz plaukta burku ar duļķainu šķidrumu, atteicis: nē, labāk bērzu sulas.

Man tomēr nedod mieru Martinsona minētā materiāla pretestība - vai tā var izpausties arī pēc vairākiem mēnešiem vai gadiem? Jā, var gan, saka keramiķis. Vai tas nozīmē, ka var notikt arī tā, ka cilvēks atnāk uz Martinsona izstādi un viņa acu priekšā izcils darbs ņem un saplīst? Nē, smaida Pēteris un saka: tik labi nenotiek.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?