Uzaudzis garāžā
Mārtiņš Zinkevičs (24) atklāj, ka no bērnības praktiski uzaudzis garāžā, līdzdarbojies tēvam, kurš ierādījis pirmos knifus dažādu braucamo remontā. Vēlāk informāciju meklējis internetā, pārējo apguvis pašmācības ceļā. Tas bijis vaļasprieks - draugiem un paziņām labot mašīnas. Kā puika sācis braukt ar divriteni, pēc tam ar mopēdu, motociklu, tad ar mašīnām - izieta visa hierarhija. Aizrāvies ar BMW. Jautāts, vai viņa priekšstatos tas nav bandītu auto, Mārtiņš noliedz, jo, viņaprāt, šīs mašīnas izceļas ar kvalitāti, tām ir klasiskā aizmugures piedziņa, kas mūsdienās esot reti sastopama, tā ir jaudīga, nav lēta, bet kalpo ilgi. «Par bembjiem tagad zinu visu - gan ierastās kaites, gan priekšrocības, esmu tos izkodis līdz galam,» ne bez lepnuma atzīst Mārtiņš. Labojot arī citas markas auto, bet, lai atrastu vainu, tas prasot vairāk laika. Tagad veic auto, moto remontu un pārbūvi.
Krīzes plusi un mīnusi
Pirmais Mārtiņa darbs bijis saistīts ar metālizstrādājumu vairumtirdzniecību, strādājis par pārdošanas speciālistu, taču, beidzoties nekustamā īpašuma bumam, kļuvis par bezdarbnieku. Pirmos mēnešus izmisīgi sūtījis CV, bijis uz darba intervijām, meklējis ko līdzīgu darītajam. Lai arī bijusi pieredze, viss beidzies nesekmīgi, jo konkurējošiem uzņēmumiem vairāk interesējusi bijušās firmas darbība, nevis viņa prasmes. Meklējis darbu arī auto servisos, bet tur savukārt prasījuši attiecīgu izglītību un pieredzi.
«Tomēr krīze izrādījās pat labvēlīga, citādi nebūtu uzsācis savu biznesu, bet man ir ticība, ka izdosies, ir arī tālāki plāni,» visu līdz galam neatklāj jaunais uzņēmējs.
Šobrīd jauneklis arī atsācis studijas Rīgas Tehniskās universitātes Mašīnbūves fakultātes 4. kursā. Daudzi draugi esot aizbraukuši darbu meklēt ārzemēs, bet Mārtiņš ir pārliecināts, ka arī šeit kādam jāpaliek un jāaizpilda tukšās vietas. Ar draugiem, kas tepat Latvijā, kopā patīk pasportot, ziemā aizraušanās esot snovbords un slēpošana, jo Baldone un Riekstu kalns pavisam tuvu.
Palīdz mutvārdu reklāma
Mārtiņš novērojis, ka krīzes apstākļos cilvēki neesot pārtraukuši braukt ar mašīnām, bet vieglprātīgāk izturas pret to remontu - brauc, kamēr galīgi brūk kopā. Auto speciālists apgalvo, ka viena bojāta detaļa tālāk sabojā divas, trīs - tā esot ķēdes reakcija. Remonts, protams, tad izmaksā neskaitāmas reizes dārgāk.
Pamazām uzrodoties klienti, kas to sapratuši. Atrast ceļu pie Mārtiņa Ķekavas pagastā, Avotu ielā 13, palīdz mutvārdu reklāma, kuru nodod viens otram, citiem par sevi sniedzot ziņas internetā, jo izveidojis savu mājas lapu, piedalās forumos un diskusijās, kas saistītas ar auto, īpaši BMW.
Mārtiņš uzskata, ka viņa trumpis, salīdzinot ar dažu labu lielo servisu, ir īpašā attieksme, kvalitāte un labas cenas. To varot atļauties, jo darbu veic mājas pagalmā. Mēģinājis īrēt telpas, bet maksa visur pārāk augsta. Mājiniekiem nācies samierināties, ka daļa dārza jāatņem košumkrūmiem un jāpiešķir auto.
Mārtiņš atklāj, ka veiksmīgi izdevies uzrakstīt biznesa plānu droši vien arī tāpēc, ka bijušas attiecīgas priekšzināšanas - beidzis Rīgas komercģimnāziju, kur apguvis uzņēmējdarbības, grāmatvedības u.tml. pamatus.
«NVA programma ir cerīga. Vairāki paziņas, kas uzņēmējdarbības uzsākšanai lūguši kredītu bankām, saņēmuši atteikumu,» stāsta Mārtiņš. Arī pašam papildiekārtu iegādei skeptiski atteikts, jo esot pārāk jauns uzņēmums, taču Mārtiņš ir apņēmības pilns, ka arī tālākie plāni izdosies.