Japāņu noteiktais liegums dalīties iespaidos par _CT 200h_ beidzās tikai pirms trim dienām, tāpēc _AutoDienas_ lasītāji ir pirmie cilvēki Latvijā, kam ir iespēja uzzināt, kāds dzīvē ir _Lexus_ ar _Prius_ tehniku zem motora pārsega.
Sportisks un pat elegants
Lai gan CT ir saīsinājums no Creative Technology, automašīnas āriene nav pārlieku radoša. Nezinot, kas lācītim vēderā, CT 200h var noturēt par IS modeļa piecdurvju versiju. Salonā paveras pavisam cita aina. Lai gan CT mantojis miniatūro elektronisko pārnesumkārbas sviru, kas paslēpta pašā viduskonsoles stūrī, hečbeka interjerā valda lietišķa, pat sportiska gaisotne. Par to liels paldies stūresratam, kas ļoti atgādina astronomiski dārgo Lexus superauto LFA, kurš spēja iepatikties pat Top Gear Džeremijam Klārksonam. Par sēdekļiem «Jezza» turpretim nebūs sajūsmā, jo, pēc Lexus produktu menedžera vārdiem, CT krēsli esot šaurāki nekā IS sedanā. Svarīgāks ir to zemais novietojums. Pārskatāmība un sēdpozīcijas leņķis liecina, ka Lexus iecerējis iesēdināt CT ne mazumu daiļā dzimuma pārstāvju.
Klusēšana - zelts
Daži apskatnieki, kas jau paspējuši izteikties par jaunpienācēju, kunkst par gaudenu dinamiku, kas, viņuprāt, izslēdz CT 200h no konkurences cīņas dārgu kompaktnieku bariņā.Tā ir balta patiesība, ka, nospiežot gāzes pedāli, nenotiek nekas satraucošs un 100 km/h mazais Lexus sasniedz skumīgās 10,3 sekundēs. Pat BMW 118d to dara ātrāk. Taču hibrīds ir tāds auto, kurā viss notiek bez trokšņa. Nospiežot pogu Start, motors neierūcas, un dzimst spocīga aina: durvju priekšā stāv 20 automašīnas pedāļa spiediena attālumā no braukšanas, bet pagalmā valda tāds klusums, ka var dzirdēt zāli augam. Pēc 200 nobrauktiem kilometriem kļūst skaidrs, ka Lexus runā citā valodā un grib aizķert pavisam citas stīgas. Grozāmsvira pašā paneļa vidū piedāvā izvēli starp Eco, Normal un Sport režīmiem. Pēdējais liek panelim aizsvilties sarkanā krāsā, bet ekoskalas vietā kā pēc burvja mājiena iznirst tahometrs. Taču ar katru kilometru roka arvien biežāk sniedzas pagriezt hibrīdu «klusāk» un vēlreiz izmēģināt, cik tālu nākamajā pilsētiņā izdosies noripot ar automātiski izslēgušos motoru.
Hibrīda patiesā dzīve
Būdams hibrīdtehnoloģiju pionieris, Lexus centies izspiest visu sulu no 1,8 litru benzīna dzinēja un elektromotora sinerģijas. Japāņi aizgājuši pat tik tālu, ka aukstā rītā, ieslēdzot apsildi uz pilnu jaudu, automātiski ieslēdzas sēdekļu apsilde, jo klimata sistēma ir hibrīdiekārtu lielākais bieds. CT 200h prezentācijā melnā uzvalkā ieslodzīts japānis visā nopietnībā klāstīja, ka braukšana B režīmā (tas pastiprina bremžu enerģijas rekuperāciju) pagarinot darba bremžu un riepu mūžu, un citas blēņas. Skaudrā patiesība ir tāda, ka ar elektrību šis hibrīds var nobraukt tikai divus kilometrus, turklāt tik lēni, ka aiz muguras sāk taurēt pat skolas autobuss. Hibrīdauto uzdevums gan arī nav braukt ar pliku strāvu, taču Lexus solītie 3,8 litri uz 100 km reālos Francijas apstākļos izrādījās pilnīgi nerealizējami. Man izdevās panākt stabilus 6 l/100 km, kolēģiem - 5,7-5,8, bet nekādi mazāk.
Slēptie amortizatori
Jā, es jau dzirdu vētru tuvojamies. «Jebkurš dīzelis var vēsi nobraukt ar pieciem litriem bez nekādas elektrības!» Un superzemi CO2 izmeši tuvu Lexus 89 gramiem uz km arī tam ir pa spēkam. 136 ZS jauda laikā, kad no 1,4 litru motora miera vējos «noceļ» simt astoņdesmit, izskatās pēc 90. gadiem. Taču, ja kādu brīdi kontrolējam ieelpu un izelpu, Lexus ideja iegūst loģiskas aprises. CT 200h ir komfortabls, kvalitatīvs, izcili aprīkots kompaktklases auto par mazāk nekā 20 000 latu, kamēr par IS prasa vismaz 25 000 (tam gan ir V6 motors). Jāpiemaksā būs tikai par ādas apdari un navigācijas-multimediju iekārtu. Japāņi nav muļķi un zina, ka hečbeks ir ļodzīgāks par sedanu tā vienkāršā iemesla dēļ, ka mašīnai aizmugurē ir milzīgs caurums, ko piesedz bagāžnieka vāks. Tāpēc starp amortizatoru statņiem ielikti mazi gāzes amortizatoriņi, kas kompensē virsbūves deformācijas un parādību, ko raksta kā Yaw Inertia, bet japāņi izrunā kā «jo inašer».
Tas vienkārši ir citāds
No Prius aizgūtā piekare ir salīdzinoši vienkārša, nekādu daudzsviru pinumu u. tml., tāpēc ar jaudīgāku motoru CT diez vai izcili turētos līkumos. Uz autostrādes Lexus «tur joslu», tātad viss ir kārtībā. Pilsētā piekares smalkumiem vispār nav nozīmes, toties tāda ir «īsai» stūrei - tikai 2,7 apgriezieni, mazāk nekā pakaļpiedziņas IS 250. Caur to japāņu-angļu valodā godātais «šī tī tū tauzand» (nez kur viņi rāva to tūkstoti?) pilsētā ir izveicīgāks, nekā varētu gaidīt. Lielāka stūres atsaucība gan nenāktu par sliktu, citādi var neviļus uzbraukt apmalei, jo riteņi izgriezti pārāk tālu. Vācu un japāņu skolas atšķiras. Kamēr pirmie cenšas padarīt klusāku pašu motoru, otrie buras ap perfektu skaņas izolāciju. Kamēr pirmie implantē mājturības automobilim sacīkšu mašīnas piekari, otri uzinstalē zvērīgi modru stabilitātes sistēmu. Skaidrs, ka vieglāk apklāt būrīti, nevis pierunāt papagaili uzvesties pieklājīgāk. 8 gaisa spilveni un kompaktklasē pirmā preventīvā (pre-crash) drošības sistēma bez aplinkiem deklarē, kādās kategorijās domā Lexus. Skat, «šī tī» būs vienīgais auto pasaulē, kura bagāžnieks apšūts ar «dabisko plastmasu», kas gatavota no cukurniedrēm! Lexus CT 200h atšķiras no Audi A3, BMW 1 un Volvo C30 ar savām dīvainībām. Vienīgais jautājums, vai mazkaloriju diētā turētie Toyota pircēji gribēs tikpat diētisku Lexus, kad apkārt ir tik daudz kārdinājumu.