Rīgas dome steidz to pasniegt kā Rīgas reklamēšanas kampaņas panākumu. «Programma atpelnījās, to mēs redzam,» šonedēļ Latvijas Radio pavēstīja pilsētas galva Nils Ušakovs (SC). Šodien viņš tiksies ar 140 Maskavas bērniem, kuri ieradušies šeit svinēt Ziemassvētkus un pavadīt skolas brīvlaiku.
Tomēr aptaujātie tūrisma nozares pārstāvji par būtiskākiem sauc citus iemeslus - garās brīvdienas Krievijā un atvieglojumus vīzu saņemšanai. «Lielākais Rīgas domes nopelns tūrisma attīstībā nav Live Rīga kampaņa, bet pozitīvā dialoga sākšana un Rīgas, Latvijas publicitāte Krievijas politiskajās aprindās un pēc tam masu medijos,» saka Tūrisma attīstības valsts aģentūras NVS tirgus speciālists Armands Muižnieks.
Tajā pašā laikā ir viesnīcas, kas solītos viesus tā arī nav redzējušas.
Saprotama vide
Pēdējās nedēļās Rīgas ielās varēja pamanīt vairāk automašīnu ar Krievijas numura zīmēm un to, kā simtiem tūristu grupās un individuāli apskata populārākās vietas pilsētā. «Man Rīga ir mīļa pilsēta jau no padomju laikiem. Tagad, kad braucām sagaidīt Jauno gadu uz Helsinkiem, kā var neapmeklēt Tallinu un Rīgu, divas ļoti skaistas pilsētas?!» par ierašanās iemesliem teic pie Pulvertorņa sastaptais Jurijs, kurš ceļo kopā ar draugiem. Viņu galvenās intereses ir «apskatīt vecpilsētu, padzert tēju». Lielāko daļu no sastaptajiem tūristiem saista tieši Vecrīga. Irina, kura uz Rīgu nolēmusi atbraukt, jo draugi daudz par to stāstījuši, bet pati šeit nekad nav bijusi, ir sajūsmā par pilsētas panorāmu, kas redzama no Pēterbaznīcas torņa.
Speciālisti min, ka tūristiem no Krievijas pamatā interesē kultūras pasākumi, iepirkšanās, spa procedūras, izklaides vietas un gadumijas sagaidīšanas iespējas. «Viņi grib sagaidīt Jauno gadu svešā valstī, bet vidē, kas viņiem ir saprotama,» piebilst A.Muižnieks.
Maskavas ielās un medijos Rīgas reklāmu, kas projekta Live Rīga ietvaros Krievijas tirgū izmaksāja 174 998 latus, Dienas sastaptie viesi nav redzējuši. Latvijas vēstniecības Krievijā pārstāve Karina Kovale min, ka kampaņa bijusi nozīmīga, taču ir arī citas aktivitātes. Tūristu pieaugumu būtiski ietekmē vēstniecības jaunievedums - ceļojumu dokumentu formēšana, izmantojot kurjerpastu. «Šis pakalpojums ir pieejams 28 Krievijas pilsētās un ziemas tūrisma sezonas laikā arī Maskavā,» stāsta K.Kovale.
Viesnīca Reval Hotel Latvija krievu tūristiem jau vairākus gadus rīko īpašu Jaunā gada pasākumu, kas palielina viņu īpatsvaru, saka viesnīcas mārketinga menedžere Aiga Lapiņa. Vairāk krievu tūristu gadumijā uzņēmušas arī citas centra viesnīcas, taču ne visas. Noskaitusies par pašvaldības amatpersonu paziņojumiem, ka viesnīcas pārpildītas, ir Radu un draugu pārstāve Astrīda Jansone: «Sēžu viesnīcā pašā Rīgas centrā, kurai nav pat 10% noslogojuma. Viens miljons jau ir iztērēts, es gribētu redzēt, kur ir tie tūristi!»
Jādomā par produktiem
Turpretim N.Ušakovs Live Rīga uzskata par «veiksmes stāstu». Krievijā decembrī izsniegtas 3882 tūrisma vīzas, datus par viesiem no ES valstīm pašvaldība apkopos vēlāk. Šogad pašvaldība pilsētas tēla spodrināšanai piešķīrusi jau divus miljonus latu, bet, iespējams, summu vēl dubultos. A.Muižnieks gan iesaka vairāk padomāt par konkrētiem tūrisma produktiem.