Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Motociklisti uz ceļa kļuvuši apdomīgāki

Ārsti, kuriem ikdienā nākas lāpīt motociklistus, kas uz operāciju galda nokļūst pēc avārijām, ievērojuši, ka šogad šādi braucēji viņu aprūpē nonāk biežāk nekā citus gadus. Šī vasara līdz šim bijusi labvēlīga, lai trauktos, matiem plīvojot. Bijis daudz sausu un siltu dienu. Tomēr statistikas dati un pieredzējušā Katastrofu medicīnas centra ārsta Mārtiņa Šica vērojumi liecina, ka avāriju, kurās cietuši motociklisti, šogad nav vairāk kā citus gadus.

Apdrošinātāji un Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvji pat apgalvo, ka pēdējos gados motociklisti kļuvuši apdomīgāki un brauc prātīgāk, lai gan galvenais motociklu avāriju iemesls - ātrums - joprojām ir aktuāls. Par to liecina arī nesen internetā ievietotais video, kas liecināja, ka cauri Rīgai kāds motociklists izbraucis astoņās minūtēs. Pārgalvīgi, bet šoreiz, par laimi, bez bēdīgām sekām.

Nesargā josta un bleķi

Daudzas traumas, ko avārijās gūst motociklu vadītāji un pasažieri, ir ļoti smagas, var būt nāvējošas vai radīt neatgriezeniskas sekas veselībai un tādējādi būtiski ietekmēt visu turpmāko cilvēka dzīvi.

Uzņēmējs Longrīds Vaivars, pieredzējis braucējs, savulaik ar motociklu cietis nopietnā avārijā, kas atstājusi smagas sekas un mainījusi visu jaunā, dzīvespriecīgā puiša ikdienu. «Avārija notika, jo vieglā automašīna izbrauca priekšā manam motociklam un apstājās,» stāsta Longrīds Vaivars. Līdz traģiskajai avārijai viņam jau bija ievērojama motocikla vadīšanas pieredze: «Pirms gadiem desmit biju ar motociklu izbraukājis ārzemes un nebiju iekļuvis nevienā avārijā. Arī braucot pa Latvijas ceļiem viss bijis normāli, bez negadījumiem, sadursmēm ar citiem transporta līdzekļiem,» klāsta Longrīds. Nebija noslēpums, ka puisim patika ātrums un viņam patiešām veicās… līdz nelaimīgajai avārijai.

«Vieglo automašīnu vadītāji bieži neievēro motociklistus. Var sacīt, ignorē motociklus - piespiež pie ceļa malas, nogriež motociklistiem ceļu, jo vieglo automašīnu vadītājiem ir vienalga, kā jūtas motociklu vadītāji un cik riskantā situācijā uz ceļa motociklisti nonāk,» uzskata L. Vaivars, kurš pats ar motociklu vairs nebrauc, viņa ikdiena tagad paiet uz četriem riteņiem - automašīnā. Pēc viņa domām, motociklu vadītāji ir apdomīgāki nekā autobraucēji, jo «protams, ka, uz četriem riteņiem braucot, uz ceļa ir vieglāk un vienkāršāk, nekā braucot uz diviem riteņiem. Motocikla vadītājam uz ceļa ir svarīgs katrs centimetrs».

Longrīds Vaivars ir pārliecināts, ka avārijas, kurās cieš motociklisti, skaits mazināsies tad, kad cilvēkiem, kuri mācās, lai iegūtu tiesības, tiks iemācīts uz ceļa respektēt arī motociklu vadītājus.

«Motociklisti bieži gūst smagas traumas tāpēc, ka viņi ir praktiski neaizsargāti. Jebkurā negadījumā viņi uzreiz nonāk tiešā sadursmē ar šķēršļiem un ceļu un ir pakļauti tiešai inerces spēku iedarbībai uz ķermeņa daļām un orgāniem. Viņiem nav ne drošības jostas, ne gaisa spilvenu, nav mašīnas bleķu, kuri sargā un mazina traumu sekas,» norāda Mārtiņš Šics, uzsverot, ka parasti avārijās motociklisti gūst nopietnas kombinētas traumas. Biežākās ir roku un kāju garo kaulu lūzumi, kas kombinējas ar smadzeņu satricinājumu un ādas nobrāzumiem. Motociklistu smagās un nāvējošās traumas parasti ir galvaskausa lūzumi ar asins izplūdumiem smadzenēs, kakla skriemeļu lūzumi ar muguras smadzeņu pārrāvumiem un paralīzi. Izdzīvojušajiem tā paliek uz mūžu. Aknu un arī liesas plīsumi ar sekojošu strauju noasiņošanu. M. Šics arī atgādina, ka ārkārtīgi būtiska motociklistiem, lai sevi maksimāli pasargātu no smagām traumām, ir laba ķivere un saprātīgi izvēlēts braukšanas ātrums, jo traumu smagums pēc kritieniem ir proporcionāls ātrumam.

Prātīgie un neprātīgie

Kompānija Seesam Latvia, kas ieņem vadošu lomu motociklistu civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā Latvijā, informē, ka ar katru gadu pieaug motociklistu iegādāto OCTA polišu skaits. Tas liecina, ka motociklisti kļūst apdomīgāki. Uzņēmuma pārstāvji, analizējot pēdējo gadu statistiku, secina, ka motociklisti brauc prātīgāk un retāk iekļūst avārijās. Daudz kas gan atkarīgs no pašiem motociklistiem, viņu braukšanas prasmes un satiksmes noteikumu ievērošanas. Piemēram, negadījums, kas 15. jūnijā notika ar motocikla vadītāju Rugāju novada Lazdukalna pagastā, ir «paraugstunda» tam, kā nedrīkst braukt ar motociklu vai jebkuru citu transporta līdzekli. Šajā gadījumā motocikla vadītājs bija sēdies pie stūres bez braukšanas tiesībām, turklāt pamatīgā reibumā - viņa organismā tika konstatētas 2,3 promiles alkohola. Pēc negadījuma atklājās, ka motocikls nav bijis reģistrēts, tam nebija veikta tehniskā apskate un iegādāta OCTA polise. Turklāt iereibušais vīrietis nebija izvēlējies drošu braukšanas ātrumu, kā rezultātā netika galā ar vadību, nobrauca no ceļa un apgāzās. Šajā gadījumā vadītajam gan zināmā mērā paveicās - viņš tikai traumēja roku. Taču, kā atgādina apdrošinātāji, neprātīga braukšana var novest gan pie smagām traumām, gan draudēt ar administratīvo un kriminālatbildību.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Situācija skaitļos

4,46% no kopējo avāriju skaita notiek ar motocikliem. 5,7% no šiem nelaimes gadījumiem notikušas, kad motociklu vadītāji braukuši alkohola reibumā.

Avārijās visvairāk cieš un iet bojā motociklisti vecumā no 25 līdz 34 gadiem - aptuveni 34%. Otrajā vietā ir jaunieši vecumā no 21 līdz 24 gadiem.

Šovasar laikā līdz 15. jūnijam avārijās gājuši bojā četri motociklisti, ievainoti 78 cilvēki. Pagājušajā gadā visas motociklu sezonas laikā no 1. aprīļa līdz 30. septembrim gājuši bojā 16 motociklu vadītāji un pasažieri, traumas guvuši 183.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?