Virsraksta līdzībai ar leģendāro ārtroka & underground grupu NSRD ir gadījuma raksturs. Turpretim «sajūtas» pieminētas apzināti un pat ar uzsvaru. Vai lielāks un, piedodiet, resnāks auto var braukt iznesīgāk un precīzāk par tādu pašu, bet mazāku? Var - ja tas ir jaunais Mercedes ML. To, ka jaunais ML jeb M klases Mercedes ir varen svarīgs putns Štutgartes trīsstaru zvaigznes būrītī, apliecināja kaut vai automašīnas prezentācija Rīgā. Ar tādu vērienu un šiku Latvijā sen nebija notikusi neviena automobiļu pirmizrāde. ML to arī ir pelnījis, jo ir pilnīgi jauns modelis, turklāt 4MATIC jeb pastāvīgas pilnpiedziņas popularitāte Mercedes pircēju rindās aug ar katru dienu, un ML joprojām ir šīs tehnoloģijas vēstnesis. Tā pilnvarotais sūtnis Latvijā ir sniegbalts ML 350 BlueTEC, pie kura arī pieteicāmies uz audienci.
Reiz Amerikā
Mazāk nekā pirms gada filmēšanas nolūkos braucām ar iepriekšējā modeļa M klasi, kas nebūt neizskatījās pagalam novecojusi. Tomēr Mercedes izskaitļojis, ka līdzšinējā modeļa potenciāls ir izsmelts un tālāki uzlabojumi vienalga nenodrošinātu pilnvērtīgu konkurenci Audi Q7, BMW X5 un Range Rover. Tas viss nenozīmē, ka 70 000 eiro vērts auto būtu pārvērties antikvārā kumodē, taču esmu pārliecināts, ka Mercedes nebūt nesajūsmina ML salona salīdzināšana ar VW Touareg, turklāt ne par labu pirmajam. Jaunais ML «ņem ar izmēru», tā garums ir gandrīz pietiekams, lai automašīna kļūtu septiņvietīga. Tā tomēr nav noticis, droši vien tādēļ, lai pasargātu lielā GL modeļa pozīcijas, un tā vienkāršā iemesla dēļ, ka riteņu bāze gan palikusi tieši tāda pati kā iepriekš. Tomēr dzirdētas baumas, ka Amerikas tirgū ML varot tikt pie trešās sēdekļu rindas. Apjomīgāka virsbūve prasa savus upurus. ML vairs nav tik sportisks kā agrāk, un 3/4 skatā no aizmugures izskatās, ka tas ir ne tikai ražots, bet arī zīmēts Amerikā. Godīgi sakot, tādu iespaidu atstāj arī priekšpuse - vai arī jaunie, negaidīti konservatīvie lukturi ir pārāk līdzīgi zemākas klases modelim Mercedes B-Class. Amerikānisma pieskaņu pasvītro fakts, ka jaunais ML drīzāk atgādina ļoti lielu un paaugstinātu universāli nekā apvidus auto, un tādi ir vairākums amerikāņu SUV.
Neatvairāma prece
Interjers sagaida ar ierasto Mercedes greznību un tehniski elegantiem materiāliem no četrdurvju kupejas CLS. Pārdošanai piemērotā komplektācijā ML neizceļas ar ārkārtēju materiālu izvēli vai neparastām krāsu kombinācijām, taču melns panelis ar elegantām šuvēm un metāliska efekta pogām, kurām tā vien gribas pieskarties, atstāj augstklasīgas un pat neatvairāmas preces iespaidu. Pārnesumu izvēle joprojām notiek ar sviru uz stūres, atstājot viduskonsoli funkciju un 4MATIC piedziņas grozāmsvirām. Jāpiemin, ka bezceļiem piemērotā sistēma Offroad-Pro pieejama tikai pa papildu samaksu. Toties, kā pārliecinājušies krievu kolēģi, ML nav nekā neiespējama pat vietās, kur normāls cilvēks uzskatītu šī automobiļa kustību par neiespējamu. Diagonāla riteņu izkāršana ir vingrinājums, ko savā mūžā izpilda tikai triāla braucēji, toties līdz 285 mm palielināms klīrenss var noderēt arī parastam sēņotājam. Un tādi ir arī starp dārgu Mercedes pircējiem. Dažiem šīs klases automobiļiem noteiktu izmēru pārsniegšana neizbēgami beidzas ar sliktāku pārredzamību. Taču ML augstā sēdpozīcija to novērš. Aizmugurē vietas arī ir vairāk, bet par bagāžnieka izmēriem daiļrunīgi stāsta iepriekšminētais plāns par septiņvietīgu ML.
Kas man tur sānos?
Lai gan ML nesūdzas par dzinēju trūkumu, lauvas tiesa automašīnu tiks pārdotas ar 3 litru sešu cilindru turbodīzeli, kam ir paaugstināta jauda un, pateicoties nemanāmai start/stop sistēmai, pazemināts degvielas patēriņš. Kā ierasts, jaudas pārnesi pārvalda 7G-Tronic Plus pārnesumkārba, kuras plūdenā un ātrā darbība aizvien bijis paraugs citiem. Biezos izolācijas materiāla slāņos iesaiņotā dīzeļdzinēja dinamika ir pietiekama jebkuros braukšanas režīmos, savukārt pneimopiekare nodrošina tipisko Mercedes komfortu, kā arī ļoti vajadzīgu sajūtu, proti, ka automobilis gan ir kļuvis lielāks, bet ne lempīgāks. Vienīgā situācija, kad ML gabarīti kļūst apgrūtinoši, ir mēģinājums noparkoties paralēli trotuāram. Mercedes jaunākajam lielkrosoveram ir neparasti mazi spoguļi. Labi, no apstāšanās pie trotuāra var arī izgrozīties, taču no aklajām zonām, braucot plūsmā, gan neizvairīties.
Komforts ar sportu
Mercedes BlueTEC dzinēju tehnoloģijai izdevies izcīnīt arī mazu uzvaru ekskluzīvo SUV klasē. ML 250 BlueTEC ir pasaulē ekonomiskākais šīs klases auto, jo spēj ar vienu bāku nobraukt 1500 km. Tomēr pārdevēji diži necer uz liesā ML panākumiem, jo ierastais formāts ir V6 motors, nevis četru cilindru dīzelis «no takša». Premium segmentos downsizing jeb motora tilpuma samazināšana vēl arvien ir garlaicīga tēma, tiklīdz nokrītas zem sešu cilindru atzīmes. Pēc pirmā brauciena ar ML 350 BlueTEC jāšaubās, vai Latvijā kāds bieži izvēlēsies režīmu Sport, jo tad kaut kur pašos korpusa dziļumos tomēr parādās seismiski signāli par trūcīgu ceļu remonta budžetu. Turklāt automobilis ir pietiekami saturīgs un paklausīgs stūrei, arī nesaspiežot amortizatoru vārstus. Tas tāpēc, ka gudrā un visuresošā elektronika tos saspiež pati pat Comfort režīmā, ja automašīna veic pārlieku asus manevrus. Ja ML īpašniekam bieži iznāk ceļot pa Alpiem, kā papildaprīkojumu var izvēlēties Active Curve System ar aktīvajiem stabilizatoriem, kas asos līkumos pievelk vai atlaiž attiecīgās puses riteni, nodrošinot nevainojamu trajektoriju un tik lielam Mercedes neierastas sajūtas. Metri, grami un ņūtonmetri, tas, protams, ir svarīgi, taču automašīnas izdošanos nosaka to kombinācija, kas savukārt atbildīga par to, vai klients jutīsies gandarīts un pārāks par citiem, kam durvis uz nebijušo sajūtu darbnīcu ir slēgtas. 5